۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
راهکارهای کنترل ادرار در سالمندی

کارشناس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان گفت: سالمندان باید برای تقویت عضلات مثانه مدت زمان بیشتری ادرار خود را نگه دارند و هر دو ساعت یکبار اقدام به اجابت مزاج داشته باشند و به تدریج این زمان دو ساعته را افزایش دهند.

فرزانه میرهلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مشکلات ادراری در سنین سالمندی افزایش یافته و سالمندان را دچار نگرانی می‌کند، اظهار کرد: با افزایش سن، دفع ادرار دچار تغییراتی می‌شود، تحمل ادرار کمتر شده و کارکردن کلیه‌ها در طول شب هم ادامه می‌یابد، عضلات شکم و لگن ضعیف شده و مثانه کاملا خالی نمی‌شود و احتمال عفونت ادراری و تشکیل سنگ افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با وجود این تغییرات نگهداشتن ادرار سخت می‌شود، تصریح کرد: این عوامل باعث می‌شود سالمندان در طول شب برای رفتن به دستشویی چندین بار بیدار شوند یا به هنگام عطسه و سرفه یا خنده و حرکت ناگهانی چند قطره ادرار خارج شود و نتوانند تا رفتن به دستشویی خود را کنترل کنند.

کارشناس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در خصوص رعایت موارد کمک‌کننده به سالمندان گفت: سالمندان باید در طول روز نوشیدن شش تا هشت لیوان آب را مدنظر داشته باشند، همچنین از ساعت هشت شب به بعد در صورت امکان از مصرف مایعات پرهیز کنند.

وی با تاکید بر لزوم انجام حرکات ورزشی اظهار کرد: سفت کردن عضلات شکم منجر به تقویت عضلات کف لگن شده و از بی‌اختیاری ادرار جلوگیری می‌کند، همچنین سفت کردن ناحیه مقعد به دفعات می‌تواند کمک‌کننده باشد و تکرار این حرکات در حالت‌های ایستاده، خوابیده و نشسته موثر خواهد بود.

میرهلی با بیان اینکه تقویت عضلات مثانه به کمتر شدن مشکلات ادراری کمک می‌کند، تصریح کرد: سالمندان باید برای تقویت عضلات مثانه مدت زمان بیشتری ادرار خود را نگه دارند و هر دو ساعت یکبار اقدام به اجابت مزاج داشته باشند و به تدریج این زمان دو ساعته را افزایش دهند.

این کارشناس مرکز بهداشت با تاکید بر لزوم انجام حرکات ورزشی سبک تصریح کرد: ورزش‌هایی چون پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری برای سالمندان مناسب است، اما سالمندان باید از انجام ورزش‌های سخت امتناع کنند چرا که خطرات بسیاری برای سالمندان دارد.

وی عفونت‌های ادراری را در هر دو جنس از سالمندان شایع دانست و افزود: در زنان این نوع عفونت بیشتر از مردان است که علائمی چون سوزش و تکرر ادرار، درد پهلو و تب و حتی گیجی و عدم هوشیاری دارد که به راحتی با آزمایش ادرار قابل تشخیص است.

میرهلی در خصوص پرهیز غذایی و توجه به نکات غذایی گفت: سالمندان باید به خاطر داشته باشند که از مصرف ادویهها، فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده و صنعتی و نوشابه‌های الکلی خودداری کنند.

کد خبر 371177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.