چرا قیمت "پیاز" نجومی شد؟!

هم‌نشینی با گوشت، کاهش تولید به دلیل سرمای بی سابقه در شهرهای جنوبی کشور، صادرات بخش زیادی از محصول پیاز کشور به ترکیه و محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های کشور در ایام نوروز از جمله عواملی است که برای افزایش قیمت پیاز عنوان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای اخیر با توجه به شروع سال جدید و ایام نوروز قیمت بسیاری از اقلام به دلیل بالا رفتن سطح تقاضا، افزایش می یابد. اما در این بین برخی از اقلام خوراکی افزایش قیمت قابل توجه و دور از انتظاری را تجربه کردند که از جمله آن می توان "پیاز" را نام برد. این محصول که از پرمصرف‌ترین‌ها در سبد خانوارهای ایرانی است، نه تنها این روزها عرضه اش کاهش یافته بلکه افزایش قیمت قابل توجهی نیز داشته است به طوری‌که اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با برخی از منابع، ضمن تأیید افزایش قیمت هر کیلو پیاز تا ۱۱ هزار تومان، علت افزایش قیمت این محصول را صادرات آن عنوان کرد.

وی همچنین ادامه داد: "بارندگی و سیل اخیر در این موضوع کمی تأثیرگذار بوده اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی صادرات است که باید جلوی آن را بگیرند. جلوگیری از صادرات مربوط به ما نمی‌شود و ما تنظیم بازار شهر را بر عهده داریم که وقتی مصرف‌کننده ناراضی باشد، می‌گوئیم شرایط از مبدأ این‌طور است و تقصیر فروشنده نیست."

مسئول ارتباط با رسانه‌های وزارت جهادکشاورزی نیز در رابطه با این افزایش قیمت بی سابقه پیاز گفته بود: "  به دلیل تعطیل بودن میادین میوه و تره بار، بار به این میادین منتقل نمی‌شود و فروشندگان واحدهای صنفی، ­ پیاز باقی مانده از ۲۸ اسفند را به فروش می‌رسانند و همین موجب بالا رفتن قیمت پیاز شده است."

وقتی نیاز داخلی هست نباید مایحتاج صادرات شود

نوروزعلی اسماعیلی، رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرگار ایمنا صادرات پیاز را مهم ترین دلیل افزایش قیمت این محصول در کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: روز گذشته قیمت پیاز تا هشت هزار تومان تعیین شد اما امروز در میدان میوه و تره بار اصفهان نرخ‌های ۹۵۰۰ تومانی هم دیده می‌شود که در مغازه‌ها با قیمت ۱۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.

 وی ادامه می‌دهد: اگر صادرات بی رویه انجام نشود، این دست مشکلات به وجود نمی‌آید، تا زمانی که نیاز داخلی کشور بر طرف نشده نباید محصولات به خارج از کشور صادر شود، متاسفانه با کاهش ارزش پول کشور برای کشاورزان به صرفه تر است که محصولاتشان را صادر کنند.

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان اصفهان با تاکید بر اینکه نرخ‌ها در میدان میوه و تره‌بار دقیقه ای تعیین می‌شود، می‌گوید: متاسفانه باری که از بندر به قیمت خاصی به میدان میوه و تره بار اصفهان می‌رسد در میدان با نرخ بیشتری تعیین قیمت شده و به فروش می‌رسد.

اسماعیلی تاکید می‌کند: نرخ پیاز باید بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین شود اما متاسفانه دیده می‌شود که نرخ‌ها سلیقه ای و کوپنی تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا ۱۵ روز آینده پیش بینی می‌شود محصولات جدید به بازار تزریق شود، می‌گوید: اما اگر همچنان بی نظمی در صادرات دیده شود، نمی‌توان شاهد کاهش قیمت پیاز بود.

به گفته رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان اصفهان، پیاز در سبد غذایی مردم جایگاه ویژه ای دارد و حتی می‌توان گفت این محصول از گوشت مهم تر است، شاید مردم بتوانند محصولاتی همچون پرتقال را از سبد خوراک خود حذف کنند اما پیاز محصولی است که همواره در سبد خانواده ایرانی وجود دارد و افزایش قیمت آن فشار زیادی به مردم وارد می‌سازد.

اسماعیلی این نوید را می‌دهد که با جاری شدن زاینده رود، پر شدن چاه‌ها و افزایش آب زیرزمینی می‌توان منتظر تولیدات پیاز در اصفهان بود.

قیمت پیاز با توجه به نرخ گوشت، طبیعی است

در همین پیوند، علی مهرکش، نایب رییس دوم اتحادیه صنف میوه و سبزی فروشان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اکنون محصول پیاز منحصر به یک منطقه است و در جیرفت و بندر، تولید و به سایر نقاط کشور توزیع می‌شود.

او نیز معتقد است صادرات بی رویه این محصول مهم ترین دلیل افزایش قیمت آن است و خاطر نشان می‌کند: در هر جریب باید حداقل ۱۵ تن پیاز برداشت شود در صورتی که اکنون این میزان به پنج تن در هر جریب رسیده است و دلیل آن نیز افزایش قیمت پیاز است.

مهرکش معتقد است این مشکلات تا یک ماه آینده که پیاز دزفول قابل برداشت شود، وجود دارد و تنها راه حل آن جلوگیری از صادرات این محصول است، در غیر اینصورت شاهد افزایش قیمت آن تا کیلویی ۱۵ هزار تومان نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه قیمت پیاز در تهران امروز بین ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان تعیین شده است، می‌گوید: اگر می‌خواهیم پیاز با کیفیت در استان اصفهان توزیع کنیم باید به همین نرخ خریداری کنیم زیرا توزیع کننده‌ها ترجیح می‌دهند محصول را جایی توزیع کنند که به قیمت بیشتری از آنها خریداری می‌شود.

نایب رییس دوم اتحادیه صنف میوه و سبزی فروشان اصفهان می‌افزاید: به دلیل جایگاه ویژه پیاز در سبد غذای خانواده‌های ایرانی، مردم مجبور هستند این محصول را به هر قیمتی که شده تهیه کنند.

وی اظهار می کند: طبیعی است که وقتی قیمت گوشت کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است، قیمت پیاز نیز افزایش یابد.

مهرکش می‌گوید: وقتی در مبدا کشت، این محصول به قیمت ۷۷۰۰ تومان خریده می‌شود و با احتساب هزینه‌های تولید به قیمت ۸۵۰۰ تومان به میدان میوه و تره‌بار اصفهان می‌رسد و صاحب بار اگر حاشیه امن و سودی نداشته باشد بار را به میدان ما نخواهد فروخت و سر زمین به عراقی‌ها می‌فروشد.

وی تاکید می‌کند: از بازارهای تهران برای صاحبان بار پیامک‌هایی مبنی بر اینکه بار را در این استان با قیمت هر کیلو ۱۰ هزار تومان نقدی خریداری می‌کنند، ارسال می‌شود، در شرایط کنونی که در استان اصفهان تولید پیاز وجود ندارد و این محصول در کل کشور توزیع می‌شود، به ناچار باید به رقیبان خود نیز توجه داشته باشیم.

اما مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان معتقد است، شبکه توزیع پیاز از عرضه کم این محصول سوء استفاده می‌کند و کاهش تولید باعث سوء استفاده شبکه توزیع کالا در بخش عمده فروش و خرده فروشی شده است.

حاجی مرادی دلایلی همچون کاهش تولید به دلیل سرمای بی سابقه در شهرهای جنوبی کشور، صادرات بخش زیادی از محصول پیاز کشور به ترکیه و محدودیت های ترافیکی که در ایام نوروز سطح جاده های کشور اعمال می‌شود را عوامل موثر در افزایش قیمت پیاز عنوان می‌کند.

به عقیده وی افزایش قیمت پیاز مقطعی است و با اتمام تعطیلات رسمی نوروزی با بازگشایی غرفه‌های میدان میوه ‌و تره‌بار عرضه پیاز بیشتر شده و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

گزارش از: فرشته بابایی- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 371174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.