میوه و سبزیجات جای قرص‌ها را خواهند گرفت!

تیمی از محققان دانشگاه تافتز و بیمارستان زنان برایام هاروارد دریافتند که اگر در پوشش درمانی بیمه، هزینه خرید غذاهای سالم هم در نظر گرفته شود از بروز بسیاری بیماری‌ها و همچنین هزینه‌های درمانی کاسته می شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان به منظور درک تاثیر تشویق مردم به خوردن میوه و سبزیجات بر سلامت ملی، مدلی را بر اساس دو روش طراحی کردند؛ در روش اول، ۳۰ درصد از هزینه خرید میوه و سبزیجات در بیمه‌های ""Medicareو Medicaid"" گنجانده شده بود و در برنامه ای دیگر علاوه بر این ۳۰ درصد میوه و سبزیجات ۳۰ درصد خرید حبوبات، آجیل، غذاهای دریایی و روغن های گیاهی نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته بود.

مدیکر یک برنامه ملی بیمه اجتماعی است که توسط دولت فدرال ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۶۵ مدیریت می‌شود و دسترسی بیمه درمانی را برای آمریکاییان بالای ۶۵ سال و افراد جوان‌تر دارای ناتوانی و نیز افراد دارای مشکل دیالیز تضمین می‌کند. مدیکید نیز برنامه بهداشتی آمریکا برای خانواده‌ها و افراد با منابع و درآمد کم است.

نتایج نشان می داد که دنبال کردن رویه اول می تواند مانع رخداد حدود ۱.۹۳ میلیون بیماری‌های قلبی شود و پیروی از رویه دوم می تواند از بروز ۳.۲۸ میلیون مورد بیماری های قلبی عروقی و همچنین ۱۲۰ هزار مورد دیابت جلوگیری کند؛ این تاثیر مثبتی که در کاهش بیماری دیابت دیده می شود به علت نقش حبوبات و آجیل در جلوگیری از بروز دیابت است.

به گفته دکتر یوجین لی یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه طی این پژوهش مشخص شد که تشویق افراد به خوردن غذاهای سالم تحت پوشش بیمه های درمانی می تواند بسیار مقرون به صرفه تر از مداخلات رایج پزشکی نظیر تجویز داروهایی باشد که از فشار خون و کلسترول پیشگیری می‌کنند.

برای انجام این پژوهش محققان از میکرو مدل شبیه سازی موسوم به "CVD Predict" استفاده کردند. داده های این تحقیق نیز از آخرین اطلاعات بررسی‌های ملی سلامت و تغذیه آمریکا، منابع علمی منتشر شده و مطالعات فراتحلیلی به دست آمد.

دکتر داریوش مظفریان از نویسندگان ارشد این پژوهش و رییس دانشکده علوم تغذیه فریدمن در دانشگاه تافتز در این باره می گوید: "نتایج به دست آمده بیانگر مثل معروفی است که می‌گوید غذا داروست. برنامه مبتکرانه در تشویق مردم به خوردن غذاهای سالم از طریق پوشش بیمه می تواند و البته "باید" در سیستم سلامت گنجانده شود."

نتایج این پژوهش در مجله "PLOS Medicine" منتشر شده است.

کد خبر 371089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.