۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
یک ساعت خاموشی زمین به احترام طبیعت

بشر تنها موجودی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از انقلاب صنعتی چنان سرنوشت کره زمین را تغییر داده است که در میلیون‌ها سال تاریخ زیست در این کره بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هم ‌اکنون انرژی‌های تولید شده توسط بشر و تبعات آن مانند گازهای گلخانه‌ای و زباله‌های مختلف حیات آیندگان را تهدید می‌کند. گرچه در این راه سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای وابسته اقدامات جدی عملی دارند اما اقدامات نمادین نیز لااقل برای توجه عامه مردم به این مهم، اهمیت دارد و برگزار می شود که یکی از این اقدامات ساعت زمین نام‌گرفته است.

هدف اصلی از برگزاری رویداد ساعت زمین جلب‌توجه مردم و مسئولان به شرایط زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی سیاره‌مان زمین است. بدون شک هر یک از ما با صرفه‌جویی و مصرف بهینه انرژی می‌توانیم نقش مهمی در بهبود شرایط زیست‌محیطی زمین داشته باشیم.

ساکنان سیدنی در سال ۲۰۰۷ میلادی، اولین گام را برای ثبت «ساعت زمین» برداشتند؛ ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» و صندوق جهانی طبیعت WWF در سال ٢٠٠٧ پیشنهاد شد و به دنبال آن در روز ۳۱ مارس سال ۲۰۰۷ میلادی، رأس ساعت ۷ و نیم عصر به‌وقت محلی، نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان سیدنی و بیش از ۲ هزار موسسه و شرکت تجاری درحرکتی هماهنگ برای یک ساعت چراغ‌های غیرضروری ساختمان‌های خود را در سیدنی خاموش کردند.

 به دنبال این اقدام سیدنی یک سال بعد در شرایطی که فعالان محیط‌زیست به دنبال ترغیب ساکنان بقیه شهرهای استرالیا برای مشارکت در ساعت زمین بودند مسئولان شهر تورنتو در کانادا برای حضور در این حرکت اعلام آمادگی کردند و در فاصله‌ای اندک ۳۷۱ شهر در ۳۵ کشور جهان به این جنبش پیوستند و به ساعت هشت عصر منتقل شد اما سرانجام برنامه‌ریزان آن در روز ۲۳ مارس سال ۲۰۰۸ توافق کردند که ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰آخرین شنبه مارس هر سال به‌عنوان ساعت زمین تعیین شود.

چرا ساعت زمین؟

از بدو انقلاب صنعتی فعالیت‌های انسانی نقشی اساسی در گرمایش کره زمین داشته‌ است و هرسالی که می‌گذرد کره‌ آبی گرم و گرم‌تر می‌شود. در نهایت به جایی خواهیم رسید که سطح آب اقیانوس‌ها بالاتر می‌آید و تحمل گرما و آلودگی جوی غیرممکن می‌شود.

طی اندازه‌گیری‌های درجه حرارت کره زمین توسط ناسا سال ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال تاریخ ازسال ۱۸۸۰ تاکنون بوده است.

پیش‌از این ۲۰۱۴ گرم‌ترین سال کره زمین بود که حالا سال ۲۰۱۵ با افزایش ۰.۱۳ درجه سلسیوسی توانسته رکورددار شود. عمده تغییرات به وجود آمده طی ۳۵ سال اخیر رخ‌داده است.

اهداف

جلوگیری از تغییرات اقلیمی، آب و هوایی، مصرف صحیح انرژی و حفاظت از حیات‌ وحش و محیط‌زیست از مهم‌ترین اهدافی است که ساعت زمین دنبال می‌کند.

ساعت زمین در ایران

نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد. در سال‌های بعد تعداد بیشتری از شهرها و سازه‌های معروف ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌وسه‌پل، پل خواچو و چهل ستون اصفهان و پل سفید اهواز نیز چراغ‌های خود را خاموش کردند.

امسال هم این رویداد در ایران در ۱۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

پیوستن اصفهان به طبیعت

 سال گذشته رویداد ساعت زمین در چهلستون اصفهان میزبان شرکت کنندگان بسیاری بود امسال با توجه به جاری بودن آب  زاینده رود در فروردین ماه رویداد جهانی ساعت زمین شامگاه شنبه دهم فروردین در اصفهان و در محل ضلع جنوبی پل خواجو از ساعت  ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برگزار خواهد شد.

کد خبر 371055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.