۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
شوری آب ایران روند افزایشی دارد

ایران جزء کشورهای کم آب و خشک و دارای منابع آب محدود به شمار می رود و این درحالی است که درصد بالایی از منابع آبی ایران شور و غیرقابل استفاده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا بیش از  ۷۰ درصد کره زمین ( حدود ۳۶۱ میلیون از ۵۱۰ میلیون کیلومتر سطح کره زمین)  از آب ( اقیانوس ها) پوشیده شده است.  حدود ۹۷.۵ درصد آب‌های جهان شور و فقط حدود ۲.۵ درصد یعنی " ۳۵.۲ میلیارد مترمکعب" آب شیرین است. که از همین میزان آب شیرین حدود دو درصد نیز منجمد و در دو قطب شمال و جنوب است.  

درصد بالایی از آب ایران نیز شور و غیرقابل استفاده است و از سوی دیگر ایران جزء کشورهای کم آب و خشک و دارای منابع آب محدود به شمار می رود. بر اساس گزارش‌ها حجم نزولات جوی نسبت به خشکی‌های کره زمین در هر کیلومتر مربع ۸۳۰ هزار متر مکعب برآورد شده در حالی که این میزان نسبت به وسعت خشکیهای ایران تنها ۲۵۰ هزار مترمکعب است. برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی شیرین از طریق چاههای عمیق و نیمه عمیق نیز باعث کاهش میزان آب شیرین و افزایش آب‌های شور در کشور شده است که متاسفانه روندی افزایشی دارد. 

درنتیجه حاصل‌خیزی زمین‌های کشاورزی کاهش و به زمینهای شور تبدیل می شوند. به تازگی طرح شیرین سازی و انتقال آب در کشور مطرح است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد زیرا از نظر مخالفان تبدیل آب‌های شور به شیرین به دلیل هزینه زیاد، مقرون به صرفه نیست و سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود.  بنابراین باید با برنامه ریزی دقیق، استفاده بهینه از آب، استمرار صرفه جویی عمومی، جلوگیری از هدر رفتن منابع موجود،تصفیه مجدد پساب ها و به کارگیری آنها، کمبود آب را جبران کرد.

بیشتر کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته جهان جهت تامین آب سرمایه گذاریهای زیادی کرده و با ایجاد سیستم‌های گوناگون از هدر رفت آب جلوگیری می کنند. 

این در حالی است که جنگ بعدی در خاورمیانه را جنگ بر سر آب می دانند زیرا منطقه خاورمیانه جزء مناطق کم آب دنیا است،اما بالاترین نرخ رشد جمعیتی جهان را دارد. از سوی دیگر با پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و بالا رفتن میزان نمک آب‌های موجود و آلودگی روز افزون آنها، مساله آب به یکی از چالش‌های جدی و خطرناک منطقه تبدیل شده است. به طور مثال کشورهای سوریه و عراق با ترکیه، اسراییل با فلسطینیان ساکن در کرانه رود اردن همواره برای تامین آب مورد نیاز خود کشمکش دارند.

رشد فزآینده جمعیت و افزایش مصرف آب، قطع بی رویه درختان جنگلها و تغییر اکوسیستم طبیعت، رشد شهرسازی و افزایش صنایع آلوده کننده آب، شیوه های نامناسب و غیراصولی کشاورزی، احداث سدهای مخزنی و ایجاد دریاچه های مصنوعی همگی از عوامل نابودی چرخه منظم آب در سطح جهان است که نوعی تهدید جدی برای جامعه بشری محسوب می شوند. 

 امروز دوم فروردین ( ۲۲ مارس) نیز با شعار" آب برای همه/ هیچ کسی را نادیده نگیریم" با تاکید بر اصل ششم توسعه پایدار یعنی " در دسترس بودن آب سالم و فاضلاب برای همه و مدیریت پایدار منابع آب" تا سال ۲۰۳۰ ، نامگذاری شد. که هدف است. موضوع روز جهانی آب از سال  ۱۹۹۲ و در بیست و یکمین جلسه کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو برزیل مطرح و از همه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه سازمان ملل، این روز را روزی برای ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد مسائل آب با برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها برای اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ استفاده بهینه از منابع آبی اختصاص دهند.

کد خبر 370988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.