با مریم گلی به جنگ بیماری‌ها بروید

مریم گلی، گیاهی با برگ‌های دارویی تلخ مزه و خواص درمانی فراوان است که می‌توان از آن به عنوان معجزه‌ای طبیعی در درمان بیماری‌های متفاوت نام برد.

به گزارش ایمنا، این گیاه که به طور کلی در انواع گوناگون یافت می‌شود از خانواده نعناعیان بوده و به قدری خاصیت درمانی دارد که می‌توان آن را پادشاه گیاهان دارویی نامید. مریم گلی دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی‌اکسیدان و خواص ضد میکروبی فراوان است و خواص بی‌نظیر آن از گذشته‌های دور شناخته شده است. از مهم‌ترین تأثیرات مریم گلی می‌توان به تقویت حافظه، درمان عفونت‌های زنانه، کاهش دردهای دوران قاعدگی بانوان، کمک به هضم غذا، کمک به کاهش وزن، کنترل کلسترول خون، درمان اسهال، همچنین درمان انواع زخم‌ها، گلودرد و خونریزی لثه اشاره کرد.

از سوی دیگر این گیاه، دارویی ضد سرطان بوده، از بروز مشکلاتی همچون ناباروری، پلی کیستیک شدن تخمدان و سرطان رحم و تخمدان پیشگیری می‌کند. همچنین تأثیرات آن در حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو نیز به اثبات رسیده است. این گیاه همچنین یکی از مؤثرترین ضد تعریق های شناخته شده است. در ادامه به بررسی دقیق تر فواید و خواص این گیاه می‌پردازیم.

تقویت سیستم ایمنی

مریم گلی، منبع ویتامین C است که به آن خاصیت ضد التهابی می‌دهد. همچنین این گیاه دارای خواص ضد میکروبی است؛ این دو خاصیت نقش مهمی برای تقویت سیستم ایمنی در بدن ایفا می‌کنند. به این منظور می‌توان مریم گلی را به صورت دم کرده و یا حتی به صورت موضعی روی پوست برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها استفاده کرد.

تقویت کننده حافظه و ضد آلزایمر

وجود آنزیم کولین استراز در مریم گلی سبب افزایش تمرکز و تقویت سیستم عصبی مرکزی و حافظه می‌شود و توانایی فکری و ذهنی را ارتقا می‌دهد. همچنین استفاده منظم از دم نوش مریم گلی در درمان آلزایمر خفیف کاربرد فراوان دارد.

تقویت استخوان‌ها

وجود مقادیر بالای ویتامین K در مریم گلی که عنصری اساسی برای استحکام استخوان‌ها و افزایش تراکم آن‌ها است، بافت استخوان‌ها را تقویت کرده و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

ضد افسردگی

دم کرده گیاه مریم گلی با استرس، اضطراب و افسردگی مقابله کرده و موجب شادمانی و شادابی می‌شود. این گیاه همچنین یک آرامبخش بسیار قوی است و همچون مسکنی بی‌نظیرعمل می‌کند.

درمان مشکلات پوست

استفاده از عصاره مریم گلی در نواحی آسیب دیده پوست و یا مناطقی با مشکلات پوستی همچون آکنه، پسوریازیس و اگزما به صورت منظم می‌تواند به بهبود تدریجی آن‌ها کمک کند. همچنین خواص ضدعفونی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن در رفع جوش های صورت بسیار مؤثر است. از سوی دیگر ماساژ پوست صورت با روغن برگ‌های این گیاه، سبب بهبود جریان گردش خون در بدن شده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

کمک به بیماران دیابتی

استفاده از مریم گلی، روند آزاد شدن گلوکز ذخیره شده در کبد و قند خون را تنظیم می‌کند. این گیاه همچنین می‌تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول مبتلایان به دیابت را پایین آورد و به آن‌ها در حفظ چربی های مفیدشان کمک کند.

جلوگیری از مشکلات گوارشی

برگ‌های این گیاه، محرک دستگاه گوارش بوده و به آن خاصیت ضدنفخ بودن می‌دهند. این خاصیت با رفع علائم سوءهاضمه، پیشگیری از اسپاسم‌ معده و کاهش بروز ورم معده و اسهال، دستگاه گوارش را در حالت معمول خود قرار می‌دهد و به سبب فیبر فراوانی که دارد در رفع اختلالات سیستم گوارش بسیار مؤثر عمل می‌کند.

بهبود عملکرد قلب

مریم گلی فاقد کلسترول و سرشار از کلسیم، پتاسیم و البته میزان کمی سدیم است که تمامی این موارد در تنظیم مشکلات ناشی از کلسترول و در نتیجه رفع برخی اختلالات قلبی-عروقی مؤثر است.

بهبود عوارض یائسگی

مصرف منظم این گیاه در بهبود عوارض ناشی از یائسگی از جمله گر گرفتگی‌، تعریق بیش‌ازحد و تعریق شبانه بسیار مؤثر است.

در کنار تمامی این خاصیت‌ها، ذکر این نکته ضروری است که مصرف همزمان این گیاه با داروهای مسکن، آرام بخش‌ها، کنترل صرع، فشار خون و دیابت تداخل ایجاد کرده و علائم این بیماری‌ها را تشدید می‌کند. به علاوه مصرف آن در مبتلایان به فشار خون توصیه نمی‌شود و برای بانوان باردار احتمال سقط جنین را در پی خواهد داشت. همچنین به دلیل تأثیر بر هورمون استروژن سبب کاهش ترشح شیر برای بانوان شیرده می‌شود که این امر مصرف آن را برای این قشر با محدودیت مواجه می‌کند.

کد خبر 370981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.