مرمت تزئینات نقاشی تیمچه و سرای "بخشی" کاشان

مهران سرمدیان معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از مرمت تزئینات نقاشی تیمچه و سرای "بخشی" بازار کاشان توسط اساتید مرمتگر اداره میراث فرهنگی کاشان خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ صبح امروز _۲ فروردین_ مهران سرمدیان معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان با اعلام این خبر گفت: تزئینات و نقاشی های مجموعه تیمچه و سرای بخشی که از بناهای مسقف راسته بازار کاشان است توسط اساتید مرمتگر این اداره مرمت گردید.

سرمدیان تصریح کرد: کاربری این بنا که دارای ۱۶۰۰مترمربع است و شامل فضاهای باز و بسته از قبیل: تیمچه، سرا و یک هشتی که توسط آن به مجموعه بازار کاشان متصل میشود غالبا برای امور معاملات فرش در دوره قاجار بوده است. 

او در مورد ویژگیهای معماری این بنا اظهار داشت: این مجموعه تاریخی که از بناهای تاریخی ارزشمند کاشان است علاوه بر هندسه و نظم دقیقی که زیبایی بنا را دوچندان نموده دارای تزئینات کم نظیری شامل: یزدی بندی در گنبد و تزئینات معقلی در جداره ها و طاق ها و نقاشی ها روی اسپرها و داخل یزدی بندی ها می باشد.

مرتضی شبانی مرمتگر رسمی این اداره که مسئولیت اجرای این پروژه را به عهده دارد نیز در همین زمینه گفت: تزئینات نقاشی این بنا در جایگاه خود از نظر تکنیک و اجرا نسبت به دیگر آثار تزئینی وابسته به معماری دوره قاجار در کاشان نفیس و منحصر به فرد می باشد و شیوه بوم سازی سطح کار این نقاشی ها  که در نمونه های دیگر تزئینات نقاشی دیواری قاجار در کاشان کمتر یافت می شود بیانگر خلاقیت و توانمندی هنرمندی است که مسئولیت اجرای تزئینات نقاشی بنا را به عهده داشته است. به طور کلی تزئینات نقاشی این بنا شامل: خط کشی، انواع متنوعی از حاشیه سازی، ترنج های قرینه منقوش به مناظر لاجوردی، تخته پنج های نقاشی شده و انواع متنوعی از پاباریکهای مزین به نقوش خطایی به همراه ۴ فرشته بزرگ در دو اسپر ورودی و خروجی بنا به صورت قرینه می باشد که عمدتا با رنگهای لاجوردی، اخرا و سبز اجرا شده اند .

مرتضی شبانی در پایان با توجه به اهمیت تاریخی و تزئینی این اثر، عملیات مرمتی این بنا را از جمله پروژه های مهم مرمتی این اداره بر شمرد و افزود: عملیات مرمتی این پروژه در حال حاضر شامل: پاک سازی گرد و غبار از روی اثر، تثبیت با پریمال ۵ درصد و موزون سازی رنگها در قسمتهای کمبود به همراه استحکام بخشی استواز آنجا که روند مرمتی در چنین اثری تخصص ویژه ی خود را می طلبد و نمیتوان شتابزدگی را بر آن اعمال داشت، در حال حاضر روند مرمتی به صورت مداوم در حال انجام بوده و خوشبختانه با توجه به وسعت کار بخش اعظمی از مرمت آن به پایان رسیده است .

کد خبر 370976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.