حاکمیت اسرائیل بر جولان نقض حقوق بین الملل است

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: اظهارات مطرح شده مقام های آمریکا که راه را برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه فراهم می کند، اقدامی کاملا خارج از حقوق بین الملل و مردود است.

به گزارش ایمنا، «احمد ابوالغیط» گفت: هیچ کشوری صرف نظر از جایگاه آن، حق ندارد زمینه ساز اعلام حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه باشد و حتی اگر این کار را انجام دهد، هیچ اعتبار حقوقی نخواهد داشت.

ترامپ روز پنجشنبه در توییتی اعلام کرد که زمان آن رسیده که حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان به رسمیت شناخته شود.

دبیرکل اتحادیه عرب تصریح کرد: در حقوق بین الملل و براساس قطعنامه های شورای امنیت و جوامع جهانی، جولان بخشی از اراضی سوریه است. صرف گذر زمان نسبت به اشغال جولان توسط اشغالگران اسرائیل، موجب قانون مند شدن حاکمیت تل آویو بر این سرزمین و پذیرش این موضوع از سوی جامعه جهانی نمی شود، بلکه این موضوع همچنان جنایت است.

وی اظهار کرد: اشغال جولان باید اصلاح شود و نباید به دنبال مشروعیت بخشی به اشغال این منطقه توسط اسرائیل بود. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ۴۹۷ خود در سال ۱۹۸۱، به صورت کاملا شفاف، حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه را نپذیرفته اند و از تل آویو خواسته اند که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

ابوالغیط گفت: اتحادیه عرب با ناراحتی دنبال می کند که چگونه اسرائیل تمام تلاش خود را به کار گرفته است که اعلام به رسمیت شناخته شدن حاکمیتش بر جولان توسط آمریکا را مغتنم بشمارد و از شرایط بی ثبات سوریه سوء استفاده کند و بخواهد سیاست های همیشگی اش، که تحقق اهدافش به ازای ضربه زدن و نابودی منافع دیگران است، ادامه دهد.

وی افزود: از آمریکا می خواهم که از رویکردی که در پیش گرفته است باز گردد و اندک اعتباری که برای ایالات متحده برای میانجی میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها برایش مانده است، حفظ کند.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: از واشنگتن می خواهم که در این موضع گیری اشتباه صرف نظر کند و به صورت عمیق به عواقب کوتاه مدت و بلند مدت این اقدام بیندیشد.

رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ ۶ روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. کنست (پارلمان) این رژیم در سال ۱۹۸۱ میلادی این منطقه را جزو مناطق اسرائیل اعلام کرد، هرچند بر اساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 370944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.