عشق ورزی به جنگل‌ها را بیاموزیم

سازمان ملل متحد روز جهانی جنگل‌ها در سال ۲۰۱۹ را " جنگل‌ها و آموزش" نام‌گذاری کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که یکی از نتایج این سبک زندگی بیگانگی بیش از پیش ساکنان شهرها با طبیعت است.  پس با این وجود ایجاد حساسیت و بالا بردن سطح آگاهی مردم به ویژه کودکان در خصوص طبیعت، جنگل‌ها برای حفاظت و پایداری آن اهمیت دارد. 

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ روز ۲۱ مارس را ( اول فروردین ) را با هدف ارتقای سطح آگاهی‌ها از نقش و جایگاه جنگل‌ها در تحقق توسعه پایدار، به عنوان روز جهانی جنگل‌ها اعلام کرد.

 امسال نیز این روز ( جنگل‌ها و آموزش) نام‌گذاری شده است. در کشورهای مختلف اروپا برای توسعه اهداف این روز اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد. 

جنگل‌ها به مدرسه دعوت می‌شوند   

 در راستای اجرای اهداف شعار "جنگل‌ها و آموزش" و برای بالا بردن سطح آگاهی دانش‌آموزان از سنین سه تا ۱۸ سال دوره‌های آموزشی تحت عنوان  "جنگل‌ها به مدرسه دعوت می‌شوند" در مدارس اروپا برگزار و در خصوص اهمیت جنگل‌ها از نظر زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و نیز مدیریت پایدار آن آموزش داده می‌شود.

دوره‌های آموزشی "جنگل به مدرسه دعوت می‌شود" که برای مدارس دولتی از دبستان تا دبیرستان به صورت فوق برنامه در طول سال تحصیلی خواهد بود، شامل مدیریت پایدار و مالتی فونکسیونالیته ( چند کارکردگرایی) جنگل‌ها در ابعاد زیست محیطی اقتصادی و اجتماعی است.

برای مثال در مدارس فرانسه دوره‌های آموزشی فوق برنامه تحت عنوان "آموزش برای محیط زیست و توسعه پایدار" برگزار می‌شود که محور اصلی آن هشدار در خصوص مخاطرات مختلفی است که بقای جنگل‌ها را تهدید می‌کند.   

در سطح عمومی نیز هر ساله در ۲۱ مارس به لطف برخی فعالیتهای سازمان یافته در سراسر کره خاکی این روز را گرامی می‌دارند.

روز جهانی جنگل‌ها از شانزدهم تا بیست و چهارم مارس به مدت یک هفته در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. امسال نیز برای گرامی‌داشت این روز اقدامات مختلفی در سراسر جهان صورت خواهد گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری کنفرانس‌ها و تجمعات اشاره کرد؛ جامعه‌شناسان، سمن‌های زیست محیطی، متخصصان صنعت چوب سراسر جهان نیز برای شرکت در این رویدادها دعوت شده‌اند که هدف از آن کشف میراث جنگل‌ها عنوان شده است.

کد خبر 370894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.