بهار همراه علی‌تباران معتکف روزهای سپید رجب شد

ایام البیض را در مسجد به اعتکاف می‌نشینند تا با نماز شب و سایراعمال خاصه گناهان خود را در نهر بهشتی رجب بشویند و با بزرگداشت نام علی به گوش فلک برسانند که علی آبروی شیعه است و مانند بهار همه جا و همه چیز را متحول می‌کند.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سی سال که بگذرد، یک بار قرعه به نام علی(ع) می‌افتد تا آخرین شب سرد زمستان را به برکت نامش موصل اولین روز بهار کند، امسال لحظه روییدن بهار را حضرت پدر، حیدر فاطمه گره وصل می‌زند به ریسمان الهی! شروع بهار به دست علی چه زیباست و چه سال نکویی، سالی که بهارش با دستان امیرمومنان (ع) آغاز شود، چه زیباتر کسانی که به بهانه علی (ع) لحظه تحویل سال را معتکف درگاه حق تعالی می‌شوند.

غبطه خوردن کمترین حسی و حالی است که می‌شود به آن‌ها داشت، چرا که در میان تمام گرفتاری‌های دنیا هنوز هم کسانی هستند که در خانه خدا خلوت می‌جویند تا رها شوند از تمام دل خستگی‌های این روزگار غریب و مانند مولایشان تا سحرگاهان مشغول رازونیاز با خداوند یکتا شوند.

معتکفین امسال با یک تیر دو نشان زدند، زیر سایه نور چشمی پیامبر، سال را نو کردند و هم صدای با او به راز و نیاز خدای خود نشستند، سه روز مهمان علی و پروردگار کریمش می‌شوند، اما بنازم کرم پروردگار علی را که یک عمر گناه را با وساطت علی‌اش می‌بخشد تا روزهای سپید رجب امید همیشگی بندگان شرمسار از گناه باشد.

در دل ماه رجب الأصب که معتکف درگاه حق می‌شوی، حیدر حامیت می‌شود تا بدون شک از آب گوارای نهر رجب که شیرین‌تر از عسل و سفیدتر از شیر است، بنوشی و دستان فرشتگان نامت را در گروه رجبیون مهر می‌کنند، تا زمانی که خدا "این الرجبیون" را بخواند، مقسم بهشت که همان زاده ماه رجب است، ویزای ورود به رضوان برین را به دستتان بدهد.

۶۳ درصد از معتکفین جوان هستند

حجت الاسلام حسن بابایی، دبیر اعتکاف استان اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سابقه اعتکاف همانطور که در قرآن کریم هم آمده است، به زمان حضرت ابراهیم برمی‌گردد، آنجا که خداوند به حضرت ایراهیم و اسماعیل امر می‌کند تا مسجد را برای معتکفین تطهیر کنند، انبیاء خدا نیز اعتکاف را برگزار می‌کردند و حضرت رسول و ائمه اطهار نیز احادیثی در رابطه با اعتکاف دارند که نشان بر سبقه و وثوق اعتکاف است، تا قبل از انقلاب هم تنها تعدادی از علما و خواص اعتکاف را برگزار می‌کردند، اما به جرات می‌توان گفت، بعد از انقلاب تلاش‌های بسیاری برای ترویج اعتکاف شده که به ثمر هم نشسته است.

او با بیان اینکه استقبال مردم از اعتکاف از دستاوردها و رویش‌های مهم انقلاب است، اظهار می‌کند: حدود ۶۳ درصد از افرادی که برای اعتکاف ثبت نام کردند، از جوانان هستند و این مایه افتخار ما است که به خوبی توانسته‌ایم جوانان را به انجام این ثواب بزرگ در ماه مبارک رجب ترغیب کنیم؛ کامل بودن ماه در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ هر ماه قمری و شب‌های مهتابی که مانند روز روشن هستند، علت نام‌گذاری این روزها به نام ایام‌البیض (روزهای سپید یا روشن) است، اما شیعیان به خاطرثواب فراوان روزه و نماز در ماه رجب و همینطور به علت اینکه مادر حضرت علی(ع) سه روز در کعبه معتکف شد تا وضع حمل کند، این ایام  را در مسجد معتکف می‌شوند.

 تعطیلات نوروز علت اصلی کاهش معتکفین

دبیر اعتکاف استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال حدود ۸۰۰ هزار نفر در سراسر کشور معتکف شدند، خاطر نشان می‌کند: استان اصفهان در سال‌های گذشته آمار بالایی از مساجد و شرکت کنندگان در اعتکاف را نسبت به سایر استان‌ها داشته و چیزی حدود ۵۲۰ مسجد پذیرای معتکفین بودند، همچنین حدود ۹۰ هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کردند، اما سال ۹۷ به دلیل متقارن شدن ایام البیض با نوروز تعداد شرکت کنندگان از ۸۲ هزار نفر به حدود ۴۰ هزار نفر رسید و کاهش ۳۶ درصدی شرکت کنندگان را شاهد بودیم.

بابایی ادامه می‌دهد: امسال نیز اعتکاف با تعطیلات نوروز تلاقی پیدا کرده که بسیار امر مبارکی است، اما کاهش فراوان شرکت کنندگان در اعتکاف را به دنبال دارد، گرانی ارزاق عمومی، افزایش حق ثبت نام و استقبال شهروندان اصفهانی از برگزاری مراسم اعتکاف معنوی راهیان نور در حسینیه شهر دارخوین خوزستان (که به نوبه خود باعث کاهش آمار معتکفین در اصفهان می‌شود) از دیگر عوامل کاهش استقبال مردم است و شاید آمار معتکفین از حدود ۴۰ هزار نفر پایین‌تر نیایید، اما قطعاً با شیب رو به پایین آمار مواجه خواهیم شد.

سه برنامه محوری و کلی برای معتکفین

او میانگین سنی شرکت کنندگان را بین ۱۵ تا ۳۰ سال اعلام می‌کند و می‌گوید: جدای از اعمال خاصه ایام البیض ماه رجب، سه برنامه محوری برای کل شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف در نظر داریم که برنامه مسابقه پژوهشی گام دوم انقلاب تحت عنوان خودسازی در قرآن است و معتکفین علاقه‌مند در سه صفحه، مقاله‌ای را با این عنوان تدوین می‌کنند و تا پنجم فروردین ماه هم زمان دارند تا مقاله‌های خود را به ستاد تحویل دهند، در روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان از برترین مقالات تقدیر می‌کنیم.

او اعزام اساتید متخصص در جهت تحلیل و تبیین گام دوم انقلاب اسلامی را دومین برنامه محوری در همه مساجد پذیرای معتکفین اعلام می‌کند و می‌افزاید: برگزاری حلقه‌های معرفت با موضوعات مختلف فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ... نیز سومین برنامه محوری مراسم اعتکاف امسال است و همچنین سخنرانی، مداحی، مراسم تحویل سال نو، پخش سخنرانی نوروزی مقام رهبری، یادواره شهدای مدافع حرم و تجلیل از پدران شهید که در اعتکاف شرکت کردند، هم از سایر برنامه‌های تدوین شده برای معتکفین است.

دبیر اعتکاف استان اصفهان می‌گوید: ۴۸۰ مسجد در استان اصفهان برای برگزاری مراسم اعتکاف اعلام آمادگی کرده اند و اگر آمار هر مسجد به حدود ۳۰ شرکت کننده برسد، مراسم اعتکاف در آن مسجد برگزار خواهد شد و در غیر این صورت افراد علاقه مند به اعتکاف در آن مسجد را به مساجد دیگر معرفی می‌کنیم.

بابایی با اشاره به اینکه مساجد شاخص بیشترین شرکت کننده را دارند، می‌افزاید: مسجد جامع اصفهان، مسجد آقا نور، مسجد امام، مسجد حکیم و امام زاده هلال ابن علی (ع) در آران و بیدگل از جمله مساجد و اماکن متبرکه‌ای هستند که حدود دو یا سه هزار معتکف را پذیرا خواهند بود.

او با بیان اینکه فقط شیعیان در ماه رجب این سه روز را در مسجد معتکف می‌شوند، می‌گوید: اهل سنت فقط ۱۰ روز آخر ماه مبارک رمضان را در مساجد معتکف می‌شوند و برگزاری مراسم اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان مشترک بین شیعه و اهل سنت است.

دبیر اعتکاف استان با تاکید اینکه ۶۰ مسجد در شهر اصفهان مشغول برگزاری اعتکاف هستند، اضافه می‌کند:مساجد برگزار کننده اعتکاف با توجه به خدماتی که به معتکفین ارائه می‌دهند، مبلغی بین ۳۰ تا ۱۱۰هزار تومان از متقاضیان دریافت می‌کنند.

کد خبر 370893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الی IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
    1 0
    چه زیبا به توصیف علی و بهار پرداخته اید.روحم تازه شد
  • بینام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
    1 0
    مرا به روزهای نوجوانی که به اعتکاف میرفتم بردی