از"راهپیمایی قرن" پاریس تا بازداشت بی‌رحم ترین شکارچیان در طبس !

دستگیری بی‌رحم ترین شکارچیان سال در طبس، ثبت ۵۵ روز هوای پاک برای اصفهان، ممنوعیت تردد در هفتاد قله به علت شیوع بیماری حیات وحش و راهپیمایی هزاران دوستدار محیط زیست در پاریس را در آخرین بسته خبری زیست محیطی سال ۹۷ ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ۵۰ هزار نفر از طرفداران محیط زیست در حرکتی موسوم به "راهپیمایی قرن" در پاریس، پایتخت فرانسه شرکت کردند، بسیاری از شهروندان فرانسوی در یک راهپیمایی آرام از دولت خواستند تا اقدامات جدی‌تری برای مقابله با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی انجام دهد.

برگزارکنندگان این راهپیمایی با حمل پلاکارد و دادن شعارهای هشدار دهنده در مورد خطر نابودی امکان حیات روی کره زمین، فاصله میان دو میدان تاریخی اپرا تا میدان جمهوری در پاریس را طی کردند. با آن که هدف اصلی این راهپیمایی اعتراض به منفعل عمل کردن دولت امانوئل ماکرون در برابر آلودگی محیط زیست، گرمایش زمین و تولید بیش از حد دی‌اکسید کربن بود، شماری از مقام‌های رسمی دولت و نمایندگان احزاب سیاسی از جمله آن ایدالگو، شهردار پاریس نیز در آن شرکت کردند.

انتصاب ایرج حشمتی به عنوان سرپرست محیط زیست استان اصفهان

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، طی حکمی ایرج حشمتی را به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان منصوب کرد.پیش از این سید رحمان دانیالی مدیرکلی حفاظت محیط زیست استان اصفهان را عهده دار بود که به دلیل کناره گیری وی این انتصاب از سوی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.

تالابی که پنج ماه در سال صورتی می شود

تالاب صورتی لیپار در سواحل مکران از معدود پدیده‌های منحصر به‌فرد گردشگری ایران است که همتایان انگشت شماری در جهان دارد.تالاب صورتی یکی‌از منحصر به فردترین پدیده‌های سواحل مکران در سیستان و بلوچستان است که به گواه کارشناسان تنها چهارنمونه مشابه آن در جهان وجود دارد؛ رنگ این تالاب به‌دلیل فعل و انفعالات پلانکتون‌های گیاهی خاص آن و مواد معدنی جنس خاک، در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر به رنگ صورتی در می‌آید. فلامینگو، باقرقره، کشیم، تیهو، عقاب دشتی و حواصیل از معدود پرندگان مهاجر ایران هستند که در این تالاب قابل مشاهده‌اند؛ این گونه پرندگان به‌صورت تجمعی در معدود نقاط قابل مشاهده هستند که لیپار یکی از آن‌هاست.لیپار تنها راه درآمد بومیان کنار تالاب است؛ به‌گواه آمار و ارقام معاونت گردشگری منطقه آزاد چابهار، سالانه حداقل ۱۰۰ هزار نفر از این تالاب دیدن می‌کنند و این گردشگران با خرید نمک و صنایع دستی بومیان اطراف، تنها راه درآمد آن‌ها هستند.

ثبت ۵۵ روز هوای پاک برای اصفهان در سال ۹۷

از ابتدای سال تا تاریخ ۲۹ اسفندماه سال ۹۷، برای کلانشهر اصفهان ۵۵ روز پاک، ۲۵۳ روز قابل قبول، ۴۱ روز ناسالم برای گروههای حساس و پنج روز ناسالم بای عموم به ثبت رسیده است. این در حالی است که طی چهارسال پیاپی از سال ۹۲ تا ۹۵ و قبل از اجرای برنامه جامع کنترل کیفی هوا در اصفهان، تنها ۹ روز پاک برای این کلانشهر به ثبت رسیده بود. در سال ۹۶ نیز ۱۲ روز پاک، ۲۷۰ روز قابل قبول، ۷۶ روز ناسالم برای گروههای حساس، شش روز ناسالم برای عموم و یک روز بسیار ناسالم به ثبت رسیده بود.

انتخاب سرهنگ جمشید محبت خانی به عنوان مدیر نمونه سازمانی

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور را به عنوان  مدیر نمونه سازمانی انتخاب کرد. 

ورود ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر به تالاب «کانی برازان» مهاباد

حدود ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در دومین مهاجرت سالانه پرندگان وارد تالاب بین المللی «کانی برازان» شهرستان مهاباد  شدند.این پرندگان شامل غاز خاکستری، انواع مرغابی، پلکان سرسفید و گونه های کمیاب و در معرض خطر انقراض مانند اردک سرسفید و اردک مرمری هستند.شرایط زیست محیطی مناسب و وجود آب کافی، تالاب کانی برازان را به یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل کرده است.

بازداشت بی رحم‌ترین شکارچیان سال ۹۷ در طبس

بی رحم ترین شکارچیان حیات وحش در سال جاری در شهرستان طبس دستگیر شدند. این متخلفان یک راس قوچ وحشی و یک راس میش وحشی آبستن ( دوقلو) را پس از شکار، قطعه قطعه کرده بودند. این درحالی است که با توجه به آغاز فصل زاد و ولد این گونه، در صورت شکار نشدن این میش وحشی آبستن، تا چند روز آینده دو بره میش متولد می شدند که متاسفانه با اقدام بی رحمانه شکارچیان این مهم محقق نشد. این سه متخلف بی رحم شناسایی و دستگیر و پرونده آنها برای رسیدگی قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان طبس شد.

رونمایی از نخستین بانک اطلاعات جامع زیست محیطی اصفهان

نخستین سامانه بانک اطلاعات جامع زیست محیطی استان اصفهان با اعتباری بالغ بر ۲۳۰ میلیون تومان طی ۱۱ ماه با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و شرکت بین المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون اداری به بهره برداری رسید. جلوگیری از هدررفت اطلاعات سازمانی، کاهش مکاتبات اداری، کمک به انجام پروژه‌های کارشناسی و تصمیم گیری های مدیریتی درون سازمانی از اهداف راه اندازی این سامانه اطلاعات جامع زیست محیطی در استان اصفهان است.

تردد در هفتاد قله به دلیل شیوع بیماری حیات وحش ممنوع

 تردد به منطقه هفتاد قله اراک به دلیل اقدامات پیشگیری برخی بیمارهای حیات وحش ممنوع اعلام شده است. هفتاد قله اراک منطقه حفاظت شده زیست محیطی و از زیستگاه های طبیعی و بکر است که هر سال در ایام نوروز پذیرای گردشگران و میهمانان نوروزی بوداما برای نوروز امسال به دلیل شیوع بیماری تب برفکی و بیماری های مشترک بین دام های اهلی و وحشی در برخی از استان های کشور تردد در این منطقه ممنوع است.

 ارسال لایحه حفاظت زیست محیطی دریای خزر به مجلس از سوی روحانی

رئیس‌جمهور لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی، الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر را به مجلس ارسال کرد.لایحه «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر» به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه پنج اسفند ۱۳۹۷ هیئت وزیران به تصویب رسیده است.

پاکسازی ورودی پارک ملی کلاه قاضی در راستای اجرای طرح بی زباله

 بخش‌های ورودی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی توسط اعضای کنگره ۶۰ جمعیت احیای انسانی پاکسازی شد

اعضای جمعیت احیای انسانی موسوم به کنگره ۶۰ بخش های ورودی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی را از پسماندهای تجزیه ناپذیر در طبیعت پاکسازی کردند. این برنامه که در راستای طرح بدون زباله با شعار " استقبال از بهار همراه با حفاظت محیط زیست" در اصفهان برگزار شد ۹۰۰ نفر از اعضای جمعیت احیای انسانی حدود ۴ تن پسماند را از طبیعت جمع آوری کردند.

پلمب سه واحد غیرمجاز تولید زغال چوب در خمینی شهر

 سه واحد تولید زغال چوب غیر مجاز در نزدیکی محدوده مسکونی شهر خمینی شهر که با استفاده از روش های سنتی فعالیت می کردند و سبب آلودگی هوا و تخریب محیط زیست شده بودند به مراجع قضایی معرفی و پس از تحقیق و بررسی از ادامه فعالیت توام با آلودگی آنها جلوگیری شد.

اجرای طرح سین هشتم در ساحل کلندان پارسیان

سبزاندیشان خلاق سرزمین مان در راستای ارتقاء و ترویج فرهنگ محیط زیستی، طرحی نو انداخته و سفره شادمانه هفت سین سال نو، را به سین دیگری از جنس طبیعت مزین نموده اند شعار سین هشتم، داشتن سواحلی پاک و عاری از زباله است. 

حضور جمع کثیری از مردم از اقصی نقاط شهرستان  پارسیان  در این طرح نشان دهنده رشد و بالندگی مردم این خطه در ارج نهادن به محیط زیست است.

مردم فرهنگ دوست و دوستداران طبیعت، آستین ها را بالا زده تا چهره طلایی ساحل کلندان پارسیان  ، را از زباله های پلاستیکی بزدایند و زشتی و پلشتی حاصلِ بی مهری انسانها نسبت به طبیعت را محو نمایند. این طرح همه ساله در آخرین جمعه سال در مناطق ساحلی کشورمان به اجرا گذاشته می شود.

تحویل دو پرنده زخمی باکلان به حفاظت محیط زیست کاشان از سوی دوستداران حیات وحش

دو قطعه پرنده  باکلان که بر اثر برخورد با کابل خطوط انتقال برق زخمی شده بودند توسط شهروندان دوست دار محیط زیست تحویل اداره حفاظت محیط زیست کاشان شدند. این پرندگان پس از تیمار در طبیعت رها سازی خواهند شد.

باکلان پرنده ای آبزی و ماهی خوار است و با نام های آب قنبل، قره غاز و دارغاز نیز شناخته می شود.

این پرنده صید ماهی را با شیرجه و تعقیب ماهی در زیر آب انجام می دهد و پس از صید ماهی به سطح آب آمده و ماهی را می بلعد.

دستگیری شکارچیان متخلف در قزوین

دو شکارچی متخلف که به‌صورت غیرمجاز اقدام به زنده‌گیری سهره کرده بودند در دام مأموران یگان حفاظت محیط زیست قزوین افتادند.از این افراددستگیری شکارچیان متخلف در قزوین یک‌رشته دام مخصوص زنده گیر پرندگان، دو عدد قفس و سه بال سهره کشف و ضبط شد که پرندگان مکشوفه به همراه ادوات زنده گیری توقیف شدند.

پرندگان اسیر شده توسط مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان قزوین به طبیعت بازگردانده شدند.

کد خبر 370868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.