کشف همه میراث فرهنگی مسروقه اصفهان در ۴ سال اخیر

کتیبه سنگی مسروقه دژ تاریخی بهمن سمیرم که پس ازسه سال از سارقان میراث فرهنگی باز پس گرفته شده بود، در مجموعه جهانی کاخ چهلستون به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان تحویل داده شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ بعد از ظهر روز گذشته _۲۸ اسفندماه_ در آئینی با حضور فریدون اللهیاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان و جمعی از مدیران اداره کل و همچنین با حضور دادستان، فرمانده انتظامی و مدیر میراث فرهنگی شهرستان سمیرم، کتیبه مسروقه دژ تاریخی بهمن سمیرم که در طی یک عملیات پلیسی از سارقان میراث فرهنگی باز پس گرفته شده بود به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تحویل داده شد.

در این آئین مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با ایراد سخنانی ضمن ابراز خرسندی از این رخداد ارزشمند تاکید کرد: باز پس گیری و تحویل این اثر ارزشمند تاریخی را در آستانه نوروز ۱۳۹۸ به فال نیک گرفته و امیدواریم با افزایش آگاهی هموطنان از یکسو و همچنین اخذ تدابیر مناسب، از این پس کمتر شاهد بروز این اتفاقات ناگوار باشیم.

اللهیاری در ادامه با اشاره به سرقت این اثر تاریخی تاکید کرد: با توجه به اینکه دژ بهمن (قلعه سنگی) سمیرم در مکانی صعب العبور واقع شده بود سارقان با برنامه ریزی خاصی اقدام به سرقت این کتیبه تاریخی کرده بودند که پس از آن با اخذ تدابیر لازم ضمن حفاظت از سایر آثار منطقه تلاش کردیم تا این اثر تاریخی از کشور خارج نشود و بتوانیم آن را به دامان میراث فرهنگی میهن بازگردانیم، که این امر امروز و در آستانه سال جدید محقق گردید.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین با اشاره به هماهنگی های امنیتی میان یگان حفاظت میراث فرهنگی استان و سایر دستگاه های امنیتی و قضائی تصریح کرد: در چهار سال اخیر شاهد سه فقره سرقت در آثار تاریخی استان از جمله سرقت در مسجد تاریخی "محمدیه" نائین، سرقت در مقبره "استراخاتون" در فلاورجان و این کتیبه سنگی در سمیرم بودیم که خوشبختانه با هماهنگی های به وجود آمده میان این نهادها تمامی سرقت ها ناکام مانده و این میراث ارزشمند کشف و مجددا به جایگاه اصلی خویش بازگشت داده شد.

کتیبه سنگی "دژ بهمن سمیرم" متعلق به سده اول هجری قمری بوده و به خط کوفی نگاشته شده و در ابتدای دوران اسلامی در بدنه قلعه سنگی "بهمن" سمیرم که متعلق به عصر ساسانی بوده است حک شده بود. این کتیبه در حال حاضر در موزه مجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان نگهداری می شود.

کد خبر 370860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.