اجرای ۷۰ برنامه تفریحی در نوروز/ از تئاترهای طنز تا ابربازی‌ها

نوروز امسال کمیته فرهنگی و تفریحی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان با برنامه ریزی برای اجرای ۷۰ برنامه در قالب ۱۰۰۰ رویداد بزرگ و کوچک فرهنگی، تفریحی و اجتماعی به استقبال مسافران نوروزی می‎رود.

به گزارش ایمنا، شهرداری اصفهان سعی کرده تا در مناطق پُرتردد شهر همچون ناژوان، میدان امام (ره)، پیاده راه چهارباغ و اماکن گردشگری رویدادهایی تعریف و اجرا کند که در شأن جهان‌شهر اصفهان باشد.

به گفته  مسئول کمیته فرهنگی و تفریحی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان، امسال سیاست شهرداری گسترده‌تر شدن برنامه‌ها در مناطق شهرداری است چرا که سال‌های قبل چنین نبود، اما امسال ۱۱ منطقه شهرداری اصفهان(۱۰ منطقه شهرداری همراه با منطقه ناژوان) به مجموعه برنامه‌های فرهنگی و تفریحی اضافه شده است.

برای اطلاع از زوایای مختلف برنامه‌های مختلف فرهنگی، تفریحی و اجتماعی در نظر گرفته شده برای نوروز ۹۸ گفت و گویی با «مرتضی رشیدی» مسئول کمیته فرهنگی و تفریحی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

فعالیت کمیته فرهنگی و تفریحی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟

امسال کمیته فرهنگی تفریحی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای برنامه‌های متنوع را از ابتدای اسفندماه آغاز کرد.

هدف این بودکه آیین‌ها، رسوم و سننی که همواره در طول تاریخ مردم شهر و حتی کشور با آن به استقبال نوروز می‌رفتند، بازتولید و بازنمایی شود.

منظور کدام آیین‌ها است؟

اگر بخواهم به بخشی از این آیین‌ها اشاره کنم، باید بگویم که سرفصل اصلی آنها میراث ناملموس است.

به عنوان مثال سعی کردیم آیین «سمنو پزان» به عنوان آیینی که ریشه در فرهنگ دینی و ملی ما دارد یا «خانه تکانی» و دیگر مراسم‌های مختلف که مردم سرزمین ما به واسطه آن مراسم به استقبال نوروز می رفتند را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، البته این برنامه‌ها را به عید نوروز و پس از آن به هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت متصل خواهیم کرد.

مجموعه برنامه‌های کمیته فرهنگی در چه بخش‌هایی خلاصه می‌شود؟

 برنامه‌های کمیته فرهنگی تفریحی به طور معمول حول محور برنامه‌های فرهنگی، هنری، گردشگری و تفریحی برنامه‌ریزی شده است.

به طور مشخص نزدیک به ۷۰ عنوان برنامه در قالب ۱۰۰۰ اجرا از ۲۷ اسفندماه سال‌جاری تا روز ۱۶ فروردین ماه سال ۹۸ در بخش های مختلف اجرا می‌شود که هرکدام از این برنامه‌ها مخاطب خاص خود را دارد که امیدواریم مجموع برنامه‌ها و اجراها مورد رضایت شهروندان و گردشگرانی که به شهر زیبای اصفهان سفر می‌کنند، قرار گیرد.

پراکندگی برنامه‌ها در مناطق ۱۵ گانه شهر چگونه است؟

امسال سیاست شهرداری این بود که برنامه‌ها را به صورت منطقه‌ای گسترده‌تر کنیم، چرا که سال‌های قبل چنین نبود، اما امسال ۱۱ منطقه شهرداری اصفهان(۱۰ منطقه شهرداری همراه با منطقه ناژوان) به مجموعه برنامه‌های فرهنگی، تفریحی اضافه شد.

تلاش شده به استقبال مخاطبان برویم و برنامه‌های ویژه در هر نقطه‌ای که مخاطب بیشتری دارد همچون پارک ناژوان، پارک صفه و مجموعه باغ فدک به عنوان محل اصلی اسکان مسافران نوروزی اجرا شود.

سعی شده برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که در میدان امام (ره) به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان همچنین میدان امام حسین(ع) به عنوان اصلی‌ترین میدان شهر و در نقاط پرچمعیت شهری برنامه‌های مختلفی برگزار شود.

برای گروه‌های مختلف سنی از جمله کودکان یا سالمندان شهر چه برنامه‌هایی دارید؟

درواقع وظیفه‌ای که به عهده ما گذاشته شده، اجرای برنامه‌های مختلف متناسب با سلایق و سنین گوناگون است؛ به عنوان مثال در پارک جنگلی ناژوان برنامه‌های تفریحی و میدانی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان تعریف شده است.

در مجموعه پارک صفه تلاش کردیم رویکرد برنامه‌ها بیشتر خانواده محور باشد تا بتوانیم فضاهای تفریحی خانوادگی ایجاد کنیم.

در بخش موزه‌ها، موزه هنرهای معاصر که یک مرکز تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری محسوب می‌شود، برنامه‌ها حول محور هنر و هنرهای تجسمی است.

در مجموع باید گفت که به فراخور مناطق مختلف و نیاز شهروندان برنامه‌ها اولویت‌بندی شده و تنوع برنامه‌ها برحسب سنین مخاطب و نوع سلایق آنها صورت گرفته است همچنین تلاش شده برنامه‌ها هم در نوبت صبح و هم بعدازظهرها در نقاط تعیین شده اجرا شود.

در بخش تفریحی و هنری چه برنامه‌هایی برای نوروز پیش‌بینی شده است؟

برنامه‌های تفریحی با توجه به شرایط خاص اجرایی که دارد، در فضاهایی همچون ناژوان و صفه برنامه‌ریزی شده است.

یک ویژه برنامه «ابربازی‌ها» ویژه خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان در مجموعه ناژوان برنامه‌ریزی شده و در ایام نوروز هر روز صبح اجرا خواهد شد.

بعدازظهر هر روز در ایام نوروز ویژه برنامه «جنگ خانوادگی» با حضور هنرمندان محبوب شهر در پارک ناژوان اجرا می‌شود، همچنین در پارک صفه برنامه‌های میدانی، جنگ و جشن برنامه‌ریزی شده است.

در واقع متناسب با روزهای مختلف تلاش شده تا پکیجی از برنامه‌ها و بسترسازی تفریحی ویژه همشهریان و گردشگران انجام شود تا نه تنها گردشگران بلکه همشهریان نیز بتوانند از ظرفیت‌های تفریحی ایجاد شده در پارک ناژوان و صفه استفاده کنند.

ویژه برنامه دیگری در مقابل پل خواجو با حضور هنرمندان شهر و کشورمان اجرا و به استقبال مخاطبان می‌رود؛ علاوه بر آن برنامه‌ای با محوریت آموزش شهروندی در قالب ارائه برنامه‌های تفریحی در ایوان مقابل ارگ جهان‌نما واقع در میدان امام حسین (ع) از روز دوم فروردین تا ۱۲ فروردین ۹۸ اجرا خواهد شد.

از برنامه‌های هنری دیگر می‌توان به سه نمایش بزرگ طنز در شهر اصفهان طی ایام نوروز اشاره کرد، عناوین این نمایش‌ها شامل: «طلای رشید» به سرپرستی و کارگردانی قدرت الله ایزدی، نمایش «پنجه طلا» کاری از جلیل‌زاده و «یک حبه نبات» به کارگردانی شهداد است که با محوریت معرفی فرهنگ و خورده فرهنگ عامه شهر اصفهان به روی صحنه خواهد رفت.

در محور گذر فرهنگی چهارباغ چه رویدادهایی رقم خواهد خورد؟

تلاش کردیم گذر فرهنگی چهارباغ را پُر از رویدادهای هنری کنیم، از این رو در پردیس سینمایی سپاهان رویداد موسیقی با حضور هنرمندان برجسته و در پردیس سینمای چهارباغ برنامه‌های جنگ و جشن اجرا خواهدشد.

در گذر فرهنگی و هنری چهارباغ نیز رویدادهای مختلفی برنامه‌ریزی شده که از آن دسته برنامه‌ها می توان به «گالری بهاری» و «کودکانه هنری» اشاره کرد.

در محور تاریخی چهارباغ همچنین تئاتر و نمایش‌های خیابانی در طول ایام نوروز اجرا خواهد شد.

البته باید اشاره کنم که حدود ۱۵۰ اجرای نمایش خیابانی با موضوع نوروز در نقاط مختلف شهر اجرا می‌شود، اما گذر فرهنگی چهارباغ به صورت ویژه این برنامه‌ها را پوشش خواهد داد.

به برنامه‌های ویژه تحویل سال اشاره کنید!

باتوجه به اینک کمپ فدک به عنوان اصلی‌ترین کمپ استقرار و اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده، ویژه برنامه تحویل سال متناسب با میلاد حضرت امیرالمومنین (ع) در این مکان از ساعت ۲۳ تا لحظه تحویل سال برنامه‌ریزی شد.

ویژه برنامه دیگری در محل گلستان شهدا متناسب با حال و هوای معنوی این مکان مقدس تحت عنوان «پدران آسمانی» برنامه‌ریزیکه از ساعت ۲۳ شب تاساعت ۲ بامداد اجرا شد.

در ایام نوروز بسته‌ها و محصولات فرهنگی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد؟

بله، بخشی از محصولات با رویکرد فرهنگ‌سازی به خصوص در حوزه فرهنگ شهروندی و رعایت اصول فرهنگ شهروندی در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت.

در کمپ «کیمیا» که در منطقه ۱۲ ورودی شمال شهر اصفهان، در ورودی شهر از سمت جنوب (سپاهان شهر) و کمپ فدک به عنوان کمپ استقرار و اسکان مسافران و سایر ستادهای استقبال از مسافران بسته‌های فرهنگی در اختیار مسافران قرار می‌گیردکه شامل نقشه راهنمای شهر اصفهان، کتابچه‌های آموزنده مخصوص کودکان و معرفی آثار شهر اصفهان است.

با توجه به اینکه شهر اصفهان به عنوان یکی از زیباترین وتمیزترین شهرهای کشور شناخته شده، سعی شده با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مسافرانی که به شهر اصفهان سفر می‌کنند را همسو با مردم شهر اصفهان در نظافت و حفظ شهر اصفهان کوشا کنیم.

مردم چگونه می‌توانند از اجرای برنامه‌ها در نقاط مختلف شهر اطلاع کسب کنند؟

جدولی برای برنامه‌ها آماده شده که در آن تاریخ، ساعت، مکان برگزاری، نوع برنامه‌ها مشخص شده و همشهریان و گردشگران می‌توانند با مراجعه به سایت Esfahan farhang.ir، سامانه الکترونیکی شهرداری اصفهان و یا سامانه تلفنی ۱۳۷ از مجموع برنامه‌ها مطلع شوند.

کد خبر 370830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.