رونقی در انتظار نوروز ...!

حضور پر شور گردشگران در ایام نوروز از دیرباز مایه رونق کسب و کارهای موجود در نقاط گردشگر پذیر اصفهان به ویژه میدان نقش جهان بوده و تقریبا هر رهگذری از دیار نصف جهان، تحفه ای با خود به یادگار برده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان از جمله مهمترین کانون های خرید و فروش انواع صنایع دستی و سوغات در ایام نوروز بوده و هست، هر ساله گردشگران نوروزی که به اصفهان می آیند سعی می کنند تا با خرید یکی از انواع صنایع دستی این شهر تاریخی، خاطره ای ملموس از شهر گنبدهای فیروزه ای به همراه ببرند و همین امر باعث شده کسبه فعال در حوزه صنایع دستی به ویژه در میدان نقش جهان نوروزگاه را فرصتی مغتنم برای دشت کردن، بدانند.

هرچند متاسفانه در سال های اخیر فروش صنایع دستی با مشکلاتی مواجه شده که موجب کاهش خرید محصولات در این بازار و نارضایتی فروشندگان از وضع موجود شده است. کاهش توان مالی گردشگران داخلی که هر ساله شاهد پر رنگ‌تر شدن آن نیز هستیم، نقش مهمی در کاهش خرید از بازارهای صنایع دستی اصفهان و بی رونقی آن داشته به طوری که بسیاری از فروشندگان مصنوعات و صنایع دستی معتقدند مردم تنها برای مشاهده این آثار به مغازه ها می آیند و جیب شان اجازه خرید چنین محصولاتی را نمی دهد.

برخی از صاحبنظران نیز معتقدند که مسافرت نوروزی در ایران به یک ترفند اقتصادی برای خلاص شدن از هزینه های گزاف پذیرایی مهمانی های عید تبدیل شده و افراد سعی می کنند تا به‌جای هزینه کردن مبلغ زیادی برای برگزار کردن میهمانی های عید، نوروز را در یک مسافرت کم هزینه بگذرانند چه رسد به اینکه بخواهند صنایع دستی نیز بخرند.

با گشت و گذاری در بازارهای میدان نقش جهان نیز می توان فهمید که رونق اقتصادی کسب و کار های حوزه صنایع دستی در تنگنا قرار گرفته است. جعفر پور، یکی از فروشندگان صنایع دستی که در میدان نقش جهان (امام) فعالیت می کند درباره وضعیت بازار این مصنوعات به خبرنگار ایمنا، می گوید: "بازار صنایع دستی تنها بازاری است که نوسانات ارزی و قیمت دلار منجر به افزایش قیمت در آن نشده و هیچ گرانی در این بازار نداشته ایم. در صورت کوچکترین افزایش قیمتی برای محصولاتمان، همین چند مشتری شب عید را هم از دست می دهیم و افراد نگاه کردن به محصولات را به خرید آنها ترجیح می دهند."

فروشنده‌های اصفهان کلافه به نظر می رسند!

یک گردشگر تبریزی نیز که در میدان نقش جهان قدم می زند درباره وضعیت بازار صنایع دستی اصفهان به خبرنگار ایمنا می گوید: "فروشندگان اصفهانی اجناس را به صورت کامل معرفی نمی کنند و گویا از دست مشتریان کلافه هستند. البته حق دارند زیرا به نظر می رسد بسیاری از گردشگران تنها برای قیمت کردن به مغازه می آیند و قصد خرید ندارند. اطلاعات مغازه داران در مورد اجناسی که می فروشند کافی نیست و مشتری به همین دلیل کمی برای خرید سردرگم می شود، به نظر می رسد اگر یک فروشنده صنایع دستی، کارشناس همان حوزه نیز باشد، می تواند اطلاعات مناسب تری به مردم ارائه کند."

پرداخت دستمزدمان مشروط به خرید گردشگران است

نگار سبزعلی، هنرمند قلم زنی و میناکاری که در یکی از کارگاه های صنایع دستی میدان نقش جهان اصفهان کار می کند، با دلی پر لب به شخن می گشاید که " فشار برای افزایش فعالیت در ایام منتهی به نوروز بر هنرمندان صنایع دستی افزایش می یابد اما دستمزد یا پایان فصل بهار پرداخت می شود و یا در فصل تابستان. در حقیقت ظلم زیادی در حق هنرمندان این رسته در ایام نوروز می شود زیرا حقوق‌شان به موقع پرداخت نمی شود و نمی توانند برای ایام عید خرید کنند. پرداخت دستمزد هنرمندان مشروط به خرید محصولات‌شان در ایام نوروز توسط گردشگرها است."

رونق فروش صنایع دستی تقلبی

یکی دیگر از فروشندگان صنایع دستی میدان نقش جهان می گوید: "در حقیقت تا پیش از فروش محصولات به گردشگران پولی در اختیار فروشندگان نیست که با آن حساب هنرمندان را تسویه کنند و فروشندگان نیز از لحاظ مالی وضعیتی مثل وضعیت هنرمندان دارند. خرید از دست فروش هایی که صنایع دستی تقلبی و بی کیفیت را با قیمتی ارزان به گردشگران می دهند نیز افزایش یافته است و تقریبا یک سوم از کل بازار در اختیار دست فروشان صنایع دستی است. در طول سال تقریبا هیچ خرید و فروشی در واحدهای صنفی صورت نمی گیرد و امیدواریم نوروز به بازارمان رونق دهد."

گویا نمی خواهند بفروشند!

یک گردشگری یزدی هم که در میان مغازه ها به دنبال محصولاتی خاص می گردد به خبرنگار ایمنا می گوید: "باید فروشندگان اصفهانی بیشتر مشتری مداری کنند تا میزان خرید از آنها افزایش یابد، رفتار فروشندگان به گونه ای‌است که گویا رغبتی برای فروش محصولات خود ندارند. رفتار تعداد محدودی از فروشندگان صنایع دستی اصفهانی خوب است اما گویا هدف آنها از خوش‌رفتاری با گردشگران، فروش محصولات‌شان نیست."

یک فروشنده صنایع دستی و سوغات اصفهانی فعال در خیابان حافظ از کاهش خرید خبر می دهد و می افزاید: "خرید مردم از صنایع دستی و سوغات بردن آنها برای اقوام‌شان نسبت به سال های قبل کاهش چشمگیری داشته است و امروزه مسافرت های نوروزی ترفندی برای کاهش هزینه های ایام عید هستند."

صنایع دستی اصفهان محیای نوروز است

عباس شیردلی، رییس اتحادیه فروشندگان صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه مغازه داران در حال خرید محصولات از تولید کنندگان برای عرضه در ایام نوروز هستند، ادامه می دهد: بازار محصولات صنایع دستی و سوغات اصفهان برای نوروز آماده است و نیازی در این زمینه وجود ندارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با ابراز امیدواری از اینکه شرایط اقتصادی مسافران نوروزی اصفهان مساعد باشد تا بتوانند از صنایع دستی اصفهان خرید کنند، اظهار می کند: بازار صنایع دستی اصفهان نیز تحت تاثیر نوسانات ارزی و افزایش قیمت ها قرار گرفته است زیرا افزایش قیمت بسیاری از مواد اولیه از جمله فلزاتی همچون مس، منجر به افزایش هزینه تمام شده هر محصول شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان صنایع دستی اصفهان خاطر نشان می کند: مواد اولیه در انحصار افرادی است که در ازای هر مرحله افزایش قیمت در بازار ارز، چندین برابر بر ارزش مواد اضافه می کنند و این اقدام تاثیر بسیار بدی بر رونق بازار صنایع دستی گذاشته است.

شیردلی اضافه می کند: بسته بندی شکیل و مناسب، رنگ و لعاب مورد نیاز کالا، نورپردازی صحیح محصولات و معرفی کامل آنها از مهم ترین ویژگی های محصولاتی است که به فروش می رسد. افزایش میزان فروش پارچه های قلمکاری در نوروز نیز قابل توجه است.

گزارش از: سپهر زارع خبرنگار ایمنا

کد خبر 370818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.