کشف شیوه نوین برای کاهش علائم آلزایمر

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد یک روش درمانی نوآورانه که ترکیبی از نوردرمانی و صدا درمانی است، نقش موثری در افزایش عملکردهای مغز دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این شیوه جدید می‌تواند پلاک‌های سمی مغز را از بین ببرد و برخی از علائم بیماری آلزایمر و همچنین اختلال عملکردهای شناختی مغز را کاهش دهد.

علائم بیماری آلزایمر در مغز شامل تشکیل پلاک‌های "بتا آمیلوئید" و همچنین ادغام پروتئین‌های tau است که سمی هستند و عملکرد صحیح شبکه‌های عصبی را مختل می‌کنند. تحقیقات جدید حاکی از این است که افراد مبتلا به این نوع اختلال شناختی، اختلالات امواج مغزی را نیز تجربه می‌کنند.

نورون‌ها (سلول‌های مغزی)، نوسانات الکتریکی فرکانس‌های مختلف را تولید می‌کنند که "امواج مغزی" نامیده می‌شوند. نتیجه بررسی‌های محققان نشان داده است که مبتلایان به بیماری آلزایمر، نوعی اختلال در الگوی فعالیت امواج گاما ( امواج مغزی دارای بیشترین فرکانس) را تجربه می‌کنند.

محققان موسسه فناوری ماساچوست پیش از این کشف کردند که برخی از انواع تحریکات نوری می‌تواند تعادل امواج گاما را برقرار کند و تجمع بتا آمیلوئیدها را در موش‌های مبتلا به آلزایمر کاهش دهد.

محققان این موسسه به تازگی دریافته‌اند که ترکیب روش‌های نوردرمانی و صدا در مانی، تاثیر چشمگیری در ارتقاء عملکردهای شناختی موش‌ها دارد.

آن‌ها موش ها را برای مدت یک روز در معرض نورهایی با فرکانس ۴۰ هرتز قرار دادند. محققان دریافتند که این شیوه غیر تهاجمی باعث کاهش سطح پلاکت‌های بتامیلوئیدی و پروتئین‌های تائو فسفریله شده (phosphorylated tau) در مغز موش‌ها می‌شود.

همچنین آن‌ها کشف کردند که تحریک نور باعث افزایش فعالیت "میکروگلیا"، نوعی سلول عصبی می‌شود که در واکنش‌های ایمنی نقش دارد و باقی مانده آثار سلولی را پاک می‌کند.

در بررسی‌های جدید، پژوهشگران موسسه ماساچوست یک گام به جلوتر رفته‌اند و با استفاده از تحریک صوتی برای متعادل سازی امواج مغزی گامای مغز، بخش‌های دیگر مغز را که در شکل گیری حافظه و فرآیند یادگیری موثر است ، تحت درمان قرار دادند.

 آن ها موش‌ها را برای هفت روز متوالی به مدت یک ساعت در معرض اصواتی با فرکانس ۴۰ هرتز قرار دادند. این محرک صوتی سطح پروتئین بتا آمیلوئید را نه تنها در قشر شنوایی بلکه در هیپوکامپوس مغز که نقش مهمی در پردازش و یادآوری خاطرات بازی می‌کند، کاهش داد.

یافته‌های جدید نشان داد که حافظه موش‌ها و همچنین توانایی آن‌ها در یادسپاری اشیا افزایش پیدا کرد و ترکیب دو شیوه نوردرمانی و صدا درمانی بهترین نتایج را برای بهبود عملکردهای شناختی مغز در بر داشت.

کد خبر 370812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.