گوشی‌های بدون گارانتی در بازار طرفدار بیشتری دارد

رییس اتحادیه تعمیرکنندگان و فروشندگان تلفن همراه اصفهان گفت: مردم به دلیل پایین بودن قیمت گوشی های بدون گارانتی خرید آنها را ترجیح می دهند.

حسن میرشمشیری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گوشی تلفن همراه شرکتی در بازار موجود نیست یا حداقل خیلی کم است و اکنون پنج تا ۱۰ درصد بازار را گوشی‌های شرکتی تشکیل می‌دهد و از آن جا که گوشی‌های شرکتی قیمت بالاتری نسبت به گوشی های مسافری دارند، گوشی‌های مسافری در بازار طرفدار بیشتری دارند.

وی افزود: یک گوشی با گارانتی و یک گوشی بدون گارانتی در بازار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و در بعضی موارد حتی تا ۲۰ درصد اختلاف قیمت دارد. مردم به دلیل پایین بودن قیمت گوشی های بدون گارانتی خرید آنها را ترجیح می دهند.

رییس اتحادیه تعمیرکنندگان و فروشندگان تلفن همراه اصفهان گفت: تقریبا از اوایل امسال، شرکت‌هایی که واردکننده تلفن همراه بودند به دلیل نوسانات ارز کالایی وارد نکردند و این باعث کمبود کالا در بازار شد و به این دلیل که کالای شرکتی نیز موجود نبود، دولت به مسافران اجازه داد گوشی تلفن همراه وارد کنند.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر این بازار گفت: تحریم ها باعث شد شرکت ها ایران را ترک کنند. در حال حاضر اکثر شرکت‌های خدماتی و برندی از ایران رفته اند به عنوان مثال شرکت ال جی به طور کامل ایران را ترک کرده و سامسونگ تنها شرکتی است که به صورت جزئی در حال ارائه خدمات است، البته تولیدات این شرکت ها در بازار موجود است اما مراکز خدماتی شرکتی که رسما به کار خود ادامه می دهد سامسونگ است.

میرشمشیری اضافه کرد: در سال آینده فکر نمی‌کنم بتوان گوشی تلفن همراه با گارانتی پیدا کرد، البته شاید حدود ۱۰ درصد از این اقلام موجود باشد و افرادی حاضر شوند هزینه اضافی برای گارانتی پرداخت کنند.

وی در مورد گوشی‌های تلفن همراه مسافری گفت: اینطور نیست که واردات گوشی‌ها به صورت مسافری بدون ضابطه باشد؛ این گوشی‌ها در گمرک ثبت می شود و حقوق گمرکی اش پرداخت می شود، دولت حق و حقوق خود را تمام و کمال می گیرد. فرد پس از پرداخت تمام هزینه های واردات گوشی تلفن همراه، اجازه استفاده در ایران را پیدا می کند.

رییس اتحادیه تعمیرکنندگان و فروشندگان تلفن همراه اصفهان با بیان این نکته که فعلا محدودیتی برای واردات گوشی تلفن همراه توسط مسافران وجود ندارد گفت: هر کد ملی فقط می تواند یک گوشی تلفن همراه را در سال فعال کند.

میر شمشیری درباره نظارت بر بازار در آستانه عید نوروز اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۳ بازرس محیطی از اعضای خودمان در مناطق مختلف حضور دارند که در آن منطقه صاحب شهرت و کسب و کار هستند. دو بازرس نیز در اتحادیه مستقر هستند که هر روز اعزام می شوند.

در بازار موبایل گرانفروشی نداریم

وی ادامه داد: در این بازار نمی توان تخلفات آنچنانی انجام داد. وزارت بازرگانی هفت درصد برای سود فروش در خرده فروشی تصویب کرده است اما اگر اکنون در بازار قیمت های فروش را با قیمت های خرید مقایسه کنید متوجه اختلافی حدود یک تا دو درصدی می شوید زیرا بازار، بازاری رقابتی است؛ بنابراین ما به هیچ عنوان بحث گرانفروشی در بازار موبایل نداریم.

رییس اتحادیه تعمیرکنندگان و فروشندگان تلفن همراه اصفهان با بیان این که اگر فروشنده، گوشی تلفن همراهی را که می خرد ظرف مدت ۱۰ روز نفروشد دچار ضرر و زیان می شود تصریح کرد: سامسونگ هر سه ماه یکبار مدل جدیدی تولید می کند اگر مدل های جدید در دوره خود به فروش نرسد با آمدن مدل‌های جدیدتر دیگر کسی استقبالی از این گوشی‌ها ( مدل قدیمی تر) نمی کند.

وی اظهار کرد: واردات باید از انحصار خارج شود و هر فرد بتواند به هر میزان اقدام به واردات گوشی موبایل کند و هر شرکتی هم که وارد کرد شرکت های خدماتی باید موظف باشند پشتیبانی کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، مدیر کل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۸ اسفندماه امسال با اعلام اینکه " منعی برای واردات گوشی تلفن همراه مسافری به کشور وجود ندارد" درباره شرایط رجیستری گوشی‌های وارداتی از طریق مسافری گفت که رجیستری گوشی‌های همراه مسافری باید با پرداخت حقوق و عوارض و ثبت در سامانه گمرک انجام شود .رجیستری گوشی تلفن همراه تغییری را تجربه نکرده و همچنان در حال انجام است.

وی درباره اختلال رخ داده در بازار گوشی تلفن همراه و انتشار شایعاتی درخصوص توقف رجیستری گوشی‌های مسافری خاطرنشان کرد: وزارت صنعت به سرعت موضوع را مورد بررسی قرار داد، زیرا عملیات رجیستری به هیچ عنوان متوقف نشده است. از حدود یک هفته پیش سامانه گمرک و سامانه نیروی انتظامی به یکدیگر وصل شد تا از این طریق هویت واقعی مسافران مشخص شود.

کد خبر 370783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.