خاورمیانه وارد دوران پساآمریکایی شده است

رییس شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به کاهش نفوذ واشنگتن در غرب آسیا گفت این منطقه اکنون در دوره پساآمریکایی به سر می‌برد.

به گزارش ایمنا، چارد هاس، رییس اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا (CFR) می‌گوید نفوذ ایالات متحده در غرب آسیا کاهش یافته و اکنون بازیگران منطقه‌ای نقش پررنگ‌تری در تحولات ایفا می‌کنند.

هاس در مصاحبه‌ای کوتاه با «یان برمر» رئیس اندیشکده «اوراسیا گروپ»، در پاسخ به این سوال که «آیا خاورمیانه پساآمریکایی در آینده نزدیک اجتناب‌ناپذیر است؟»، گفت: «فکر می‌کنم همین الان هم تا حد زیادی در این وضعیت هستیم. از زمان پایان جنگ سرد، خاورمیانه سهم بیش از اندازه‌ای از انرژی ما را به خود جذب کرده و می‌توانید اینطور استدلال کنید که از لحاظ راهبردی عاقلانه است که این وضع را تا حد کاهش داده یا اصلاح کنیم. فکر می‌کنم درست است.»

وی افزود: «در عین حال، شاهد آن هستیم که یک خاورمیانه پساآمریکایی چه شکلی است. شما انواع و اقسام بازیگران منطقه‌ای را می‌بینید: سوری‌ها، ایرانی‌ها، سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها و همه این‌ها دارند امور را به دست خود می‌گیرند و روس‌ها هم دارند کار خودشان را می‌کنند.»

این دیپلمات سابق آمریکایی حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را «جنگی خفیف میان اسرائیل و ایران» توصیف کرد و در ادامه در مورد وضعیت حضور آمریکا در غرب آسیا، گفت: «ما هنوز [از این منطقه] خارج نشده‌ایم. پساآمریکایی به این معنی نیست که ما خارج شده‌ایم، بلکه به این معنی قیاس با آن چیزی است که ما ۲۵، ۳۰ سال پیش بودیم، یعنی زمانی که صدام به کویت حمله کرد.»

هاس دفاع آمریکا از کویت در برابر عراق، تشکیل ائتلافی بین‌المللی علیه عراق و برگزاری «کنفرانس صلح مادرید» میان رژیم صهیونیستی و اعراب را یادآور شد و گفت «آن [دوره] آمریکایی بود.»

وی البته در پایان اشاره کرد که آمریکا هنوز در غرب آسیا «منافعی» مانند مبارزه با «تروریسم»، جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی، حمایت از تل‌آویو و جلوگیری از سرازیر شدن سیل پناهجویان به اروپا دارد، با این حال «انرژی مستقیم ما به میزان قابل توجهی کمتر [از گذشته] است.»

پیش از این هم بسیاری از کارشناسان از کاهش حضور آمریکا در منطقه در آینده صحبت کرده‌اند و حتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این حضور نظامی را برای واشنگتن خسارت‌بار توصیف کرده است. او بارها به هزینه ۷ تریلیون دلاری حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا اشاره کرده و گفته می‌خواهد کاهش این حضور نظامی را شاهد باشد.

افزایش نفوذ منطقه‌ای کشورهایی چون ایران، روسیه و ترکیه نیز از دیگر نشانه‌هایی است که برای پایان عصر استیلای آمریکا بر منطقه ذکر شده است.

منبع:فارس

کد خبر 370753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.