هشت رخ‌نمایی آسمان ایران در سال ۱۳۹۸

از جذابیت‌های طبیعت، آسمان شب و اتفاقات متنوع، منحصر و درعین‌حال به‌ظاهر تکراری هرساله آن است که مشتاقان را ترغیب به دنبال کردن جهت تماشا و ثبت آن‌ها می‌کند و گاهی کیلومترها از شهر فاصله می‌گیرند که از آلودگی نوری آسمان شهر دور شوند و به آسمانی پاک دست یابند.

به گزارش ایمنا، هرساله رویدادهای زیادی در آسمان رخ می‌دهد که از این بین تعداد هشت رویداد در آسمان ایران در سال ۱۳۹۸ قابل‌رؤیت است.

ماه کامل، اَبَر ماه

هرگاه ماه در حالت بدر (قرص کامل ماه) به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد درخشان‌تر و بزرگ‌تر از معمول دیده می‌شود و به آن اَبَر ماه گفته می‌شود. این فاز از ماه در ساعت ۶:۱۳ دقیقه یک فروردین، ۱۱:۰۴ دقیقه ۲۰ بهمن‌ماه و ۲۱:۱۸ دقیقه شامگاه ۱۹ اسفند رخ می‌دهد.

بامداد ۲۶ تیر رخ ماه در نقاب

چهارشنبه ۲۶ تیر ۳۲ دقیقه بامداد ماه‌گرفتگی جزئی آغاز می‌شود، اوج این گرفتگی ساعت ۲ و ۱ دقیقه بامداد، پایان گرفت ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد و حداکثر پوشیدگی قرص ماه ۶۷ درصد است.
این گرفتگی در آمریکای جنوبی به‌جز بخشی از شمال غرب آن، اروپا، آسیا به‌جز شمال شرق آن، آفریقا و استرالیا دیده می‌شود.

آسمان در بامداد ۲۲ امرداد شهاب باران می‌شود

ذرات کوچک غبار پراکنده در منظومه شمسی و ازجمله ذرات غباری را که از هسته دنباله‌دارها جدا می‌شوند، شهاب‌واره می‌نامند. اگر یکی از این ذرات با جو زمین برخورد کند، دمای آن بر اثر اصطکاک افزایش می‌یابد، شروع به سوختن می‌کند و درخشش نوری کم‌دوامی را ایجاد می‌کند که به شهاب معروف است.

چنانچه بخشی از این ذرات به زمین برسد را شهاب‌سنگ می‌نامند. زمانی که زمین از میان توده‌ای از ذرات باقی‌مانده از دنباله‌دارها عبور می‌کند، اصطلاحاً بارش شهابی رخ می‌دهد.

هر بارش شهابی در ناحیه مشخصی از آسمان اتفاق می‌افتد و به این محل کانون بارش گفته می‌شود. جهت حرکت شهاب‌ها متفاوت است ولی امتداد مسیر آن‌ها به کانون بارش آن رویداد منتهی می‌شود به دلیل دورنمای سه‌بعدی، چنین به نظر می‌رسد که تمام شهاب‌هایی که از یک راستا می‌آیند، از یک نقطه گسیل می‌شوند.

۲۱ و ۲۲ امرداد بارش شهابی برساوشی با zhr (نرخ ساعتی سرسویی) ۶۰ در آسمان ایران قابل مشاهده است.

رد تیر بر سینه خورشید

گذر عطارد اولین سیاره منظومه شمسی از مقابل خورشید ۲۰ آبان اتفاق می‌افتد.

این گذر در سراسر آمریکای جنوبی و مرکزی قابل‌مشاهده است همچنین در بخش‌هایی از شمال آمریکا، مکزیک، اروپا، خاورمیانه و آفریقا و بهترین مکان برای مشاهده این رویداد در شرق ایالات‌متحده آمریکا، آمریکای مرکزی و جنوب آمریکا است.

گذر بعدی عطارد در سال ۲۰۳۹ خواهد بود.

آذین‌بندی آسمان در بامداد ۲۳ آذر

۲۲ و ۲۳ آذر ۱۳۹۸ بارش شهابی جوزایی با zhr ۱۲۰ رخ می‌دهد.

تاریکی مهر در صبح زمستانی

پنجشنبه ۵ دی خورشیدگرفتگی از نوع حلقوی در ایران و بسیاری از نقاط جهان به‌صورت جزئی دیده می‌شود. در تهران، ماه حداکثر ۶۱ درصد از قرص خورشید را می‌پوشاند و قرص گرفته خورشید در حالی طلوع می‌کند که مراحل باز شدن را سپری می‌کند.

گرفتگی در تهران ساعت ۸ و ۲۳ دقیقه پایان می‌یابد. زمان و حداکثر میزان پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است. این مقدار از حداکثر ۸۶ درصد در جزایر خلیج‌فارس تا حداقل ۴۶ درصد در شمال شرق کشور متغیر است.

این گرفتگی در آسیا، بخش‌هایی از شمال و غرب استرالیا، بخشی از شمال شرق آفریقا، به‌صورت جزئی و در بخشی از عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، جنوب هند، سریلانکا، مالزی، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین و برونئی به‌صورت حلقوی قابل‌مشاهده است.

کد خبر 370745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.