به شکل زانوهای خود دقت کنید

زانو یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن است؛ زانو یک مفصل دو محوری است که فشار بسیاری را تحمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  زانو یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن و یک مفصل دو محوری است که فشار بسیاری را تحمل می‌ کند،  ناهنجاری‌های زانو شامل زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری و زانوی خم است. که در زیر به معرفی زانوی خم می‌  پردازیم.

وقتی که خط شاقولی در نمـای پهلـویی از نقاط شاخص عبور کرده و در زانـو از پشـت نقطـه شـاخص عبورکـند، (یعنی بـا فاصـله زیـاد از پشـت کشـکک) این ناهنجاری تشخیص داده می‌شود؛ در این ناهنجاری شخص روی پنجه راه می‌رود و پاشنه پا با زمین در تماس نیست، به ایـن عارضـه پاچنبری نیز می گویند.

از دلایل به وجود آمدن این ناهنجاری می‌توان به متفاوت بودن طول پاها، کوتاهی عضلات خم‌کننده (فلکسورها)، ران به ویژه عضله سوئز و خاصرها، کوتاهی عضلات خم‌کننده زانو (همسترینگ) وضعف عضلات خم‌کننده پا اشاره کرد.

پس از به وجود آمدن این ناهنجاری در بدن عوارضی همچون ظاهر ناخوشایند پاها، خستگی زودرس، ایجاد عوارض ثانویه مانند لوردوز و کیفوز، کوتاهی قد و ضعف عضله چهارسررانی اشاره کرد.

تشخیص نوع و روش درمان این ناهنجاری به عهده پزشکان فیزیوتراپ است؛  این ناهنجاری با تقویت گروهی از عضلات، عمل جراحی و گاهی با استفاده از کفی کفش برای رفع کوتاهی قد برطرف می‌شود.

کد خبر 370741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.