۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
"ترقه پیازی" چند؟

امسال گرچه برخلاف سال‌های گذشته بوی عیدی، توپ و کاغذ رنگی نمی‌آید، اما بوی ترس از انفجار، ترقه و اکلیل و سرنج همچنان پا برجاست؛ زردی و سرخیمان در میان دود ترقه‌ها گم شده و گاهی نارنجی آتش، سرخ می‌شود، سرخ خونی. سرخ توام با دود سیاه و رنگ مرگ که می‌شود "سرخِ سیاه"

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفند ماه همیشه در کنار همهمه و شلوغی‌های خرید عید و آماده شدن برای نو شدن سال و سفره هفت سین، آیین چهارشنبه سوری را نیز به همراه دارد؛ جشنی که اگر چه در گذشته منجر به شادی و همدلی مردمان می شد تا دور آتش گرد آمده و زردی خود را به آن ارزانی داشته و سرخی اش را برای یکسال به امانت بگیرند، متاسفانه سال هاست که با تغییر ذائقه فرزندان ایران به انحراف کشیده شده و  آتش روشن کردن، فال گوشی، آش پختن، قاشق زنی و .... جای خود را به ترقه، نارنجک و ایجاد ترس بین مردم داده است.

تقریباً از ابتدای آخرین هفته اسفند ماه خرید ترقه و برنامه‌ریزی‌ها برای چهارشنبه سوزی آغاز می‌شود، عده‌ای در خانه ماندن را ترجیح می‌دهند، عده‌ای گرد آتش جمع می‌شوند و اما برخی تجربه هیجان را انتخاب می‌کنند. ترقه‌های کپسولی، کبریتی و آبشاری در هر فروشگاهی یافت می‌شود، اما ترقه‌های پیازی اقلام دم دستی چهارشنبه سوری نیستند؛ اغلب فروشندگان این نوع ترقه ها در پوشش شغلی دیگر، ترقه هم می فروشند.

سردی هوا و گذر ساعت از ۱۰ شب نیز مانعی برای فروش پیش از چهارشنبه سوری ترقه‌های به اصطلاح غیر استاندارد نمیشود؛ اگر نیم ساعتی در خیابان‌های حوالی میدان کهنه قدم بزنی، یافتنشان سخت نیست و به راحتی می‌توانی چند تن از سازندگان و دست فروشان ترقه پیازی را بیابی.

آقا حیدر نیز در همین خیابان‌ها مغازه پرنده فروشی دارد، گهگاهی اگر مشتری باشی، سفارش ساخت ترقه را نیز قبول می‌کند؛ حدوداً ۴۵ ساله  است؛ مغازه‌اش چند پله‌ای به بالا می‌خورد و مانند تمام مغازه‌های پرنده فروشی دیگر بوی منزجر کننده‌ پرندگان فضای مغازه‌اش را پر کرده؛ از پله‌های آهنی که بالا بروی چهره‌اش بیشتر مشخص می‌شود.

" ۱۰ سال است ترقه می‌سازم، در لحظه قیمت نمی‌دهیم، همیشه قیمت اکلیل سرنج را می‌سنجیم و بعد قیمت تعیین می‌کنیم؛ قیمت ترقه‌ها به اندازه‌اش بستگی دارد؛ اندازه حبه قندی را ۲۵۰۰ می‌فروشیم. می‌توانم بزرگ‌ترش را هم بسازم، اما باعث دردسر است، صدایش صدای مردم را در می‌آورد."

قیمت اکلیل سرنج نیز مانند تمام کالاهای دیگر افزایش یافته، ترقه نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما این مسئله باعث توقف فروشش نشده و مانند سال‌های گذشته مشتری‌های خودش را دارد. "بزرگ‌ترهایش گران‌تر می‌شود، در آخرین خریدم سرنج و اکلیل را کیلویی ۳۰۰ هزارتومان خریدم، برای همین قیمت ترقه‌ها از ماه پیش بیشتر شده."

بساط ترقه فروشی‌اش فقط در پایان سال به راه نیست. گویی مشتری‌های دائم دارد. از عروسی ماه گذشته‌اش تعریف می‌کند و شاهکار ترقه‌هایش که صدایشان عروسی را منفجر کرده و چند محله آن طرف‌تر را نیز لرزانده؛ اما همه خاطرات حیدر از ساخت ترقه شیرین نیست "پارسال چند دختر از خانه اصفهان ازم ترقه خریدند و به خودشان آسیب زدند؛ بعد از آن هم با پلیس به سراغم آمدند که چرا به آنها ترقه فروختم، نمیخوام فروش ترقه برام دردسر بشه؛ هیچ مسئولیتی در قبال فروش این ترقه‌ها قبول نمی‌کنم."

حیدر توصیه هایی هم برای مشتریانش دارد. "ترقه‌ پیازی نباید ضربه بخوره، تو جای گرم نگهداشتنش خطرناکه چون منفجر میشه. اگه خوب مواظبت بشن تا دوسال تاریخ مصرف دارن."

معمولا سفارش می‌گیرد و یک الی دو روز بعد سفارش‌ها را تحویل می‌دهد. با قیمتی مناسب و زیان‌هایی غیرقابل جبران...

قطع دو دست، آسیب به شکم و آسیب به یک چشم نوجوان ۱۹ ساله در سجزی، قطع انگشت نوجوان ۱۴ ساله، قطع یک دست و آسیب به چشم جوان ۲۳ ساله و ... اینها تنها گوشه ای از معلولیت‌ها و آسیب های جدی ساخت ترقه های پیازی طی چند روز اخیر در اصفهان است؛  هر چند با نزدیک شدن به ایام چهارشنبه سوری رسانه ها، نهادهای فرهنگی و ... نسبت به مخاطرات چهارشنبه سوری اطلاع رسانی می کنند اما گویا هنوز سوز این آیین به سور آن می چربد.

کد خبر 370738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.