کنترل سرطان پروستات با مصرف قهوه/ املت فوق العاده خطرناک

تاثیر چای سبز بر چاقی، ویژگی قارچ‌های وحشی و تاثیرات مصرف املت بر بیماری های قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهش جدیدی که در "انجمن اورولوژی اروپا"(EAU) انجام شده، نشان می‌دهد که شاید ترکیبات موجود در قهوه بتوانند رشد سرطان پروستات را مهار کنند. اگرچه این پژوهش در حال حاضر روی حیوانات انجام شده اما شاید بتواند توضیح دهد که چرا کسانی که بیشتر قهوه می‌نوشند، بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

پژوهش‌های بسیاری که در سال‌های اخیر انجام شده‌اند، نشان می‌دهند مصرف قهوه در حد معمول، مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی می‌تواند مفید باشد اما این نتایج، بیشتر در حد گزارش‌های فردی هستند و نحوه تاثیرگزاری قهوه، به دقت مشخص نیست.

بسیاری از دانشمندان در سراسر جهان تلاش می‌کنند با بررسی ترکیبات موجود در قهوه، اثرات آنها را بر بدن انسان درک کنند. اگرچه کافئین، شناخته‌شده‌ترین ترکیب قهوه است و مشخص شده که مزایای بسیاری برای سلامت قلب دارد اما قهوه، هزاران ترکیب دیگر را نیز شامل می‌شود که شناختن آنها بی‌فایده نیست.

این پژوهش جدید، بر شش ترکیب خاص قهوه تمرکز دارد که ویژگی ضد سرطانی دارند. آنها پس از بررسی ترکیبات سلول‌های سرطانی، دو ترکیب موسوم به "kahweol" و "cafestol" را شناسایی کردند که می‌توانند تکثیر سلولی را مهار کنند. پژوهشگران، پژوهشی را روی موش‌های مبتلا به سرطان پروستات آغاز کردند. آنها گروهی از موش‌ها را با یکی از این ترکیبات و گروه دیگر را با هر دو درمان کردند.

"هیرواکی ایواموتو"(Hiroaki Iwamoto)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما دریافتیم که این دو ترکیب می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را در موش‌ها کنترل کنند اما ترکیب آنها، تأثیر بسیاری دارد و می‌تواند رشد تومور را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. در این آزمایش، رشد تومور در موش‌هایی که تحت درمان قرار نداشتند، حدود ۳.۵ برابر بیش از اندازه واقعی بود اما تومور موش‌هایی که با هر دو ترکیب تحت درمان قرار گرفتند، تنها ۱.۵ برابر اندازه معمول رشد کرد.

باید توجه داشت که نتایج پژوهش، به این معنا نیست که افراد مبتلا به سرطان پروستات باید هر روز چندین فنجان قهوه بنوشند زیرا این آزمایش‌ها در حال حاضر روی مدل‌های انسانی، نتیجه مثبتی داشته‌اند و هنوز در انسان‌ها به ثبت نرسیده‌اند.

شاید نتایج این پژوهش بتوانند به یافتن روش‌های جدیدی برای درمان سرطان کمک کنند. ایواموتو افزود: قهوه می‌تواند هم آثار مثبت و هم آثار منفی به همراه داشته باشد؛ در نتیجه ما باید پیش از آغاز درمان بالینی انسان‌ها، پژوهش‌های بیشتری در مورد مکانیسم ترکیبات موجود در قهوه انجام دهیم تا اثر مثبت آنها را تایید کنیم.

این پژوهش، در مجله "The Prostate" به چاپ رسید.

املت فوق العاده خطرناک

محققان آمریکایی از دانشگاه شمال غرب به این نتیجه رسیدند که مصرف بیش از دو تخم مرغ در روز خطر پیشرفت بیماری های قلب و عروق را تحریک می کند.

مطابق با اطلاعات محققان یک تخم مرغ بزرگ حاوی ۱۸۶ میلی گرم کلسترول است، سه تخم مرغ حاوی بیش از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول است. این شاخص با افزایش خطر بیماریهای قلبی تا ۳,۲% و افزایش ریسک مرگ زودتر از موعد تا ۴,۴ درصد مرتبط است.

محققان متذکر شدند که هر نصف تخم مرغ اضافی که شخص طی روز مصرف کند ریسک مرگ زودرس را به میزان ۱,۹ درصد افزایش می دهد.

در قالب تحقیقات، متخصصان، داده های ۶ گروه تحقیقاتی آمریکا را مطالعه کردند که حدود ۳۰ هزار نفر  در ان شرکت داشتند که سن متوسط آنها ۱۷,۵ سال بود. در جریان نظارت ها مشکلات قلبی در ۵۴۰۰ نفر  مشاهده شد.

چای سبز به مقابله با چاقی و التهاب کمک می‌کند

به گفته محققان، نوشیدن چای سبز برای مقابله با چاقی و کاهش التهاب در روده بسیار تاثیرگذار است.

 یافته‌ها نشان می‌دهد موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب همراه با چای سبز در مقایسه با موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی چرب بدون چای، حدود ۲۰ درصد کمتر دچار اضافه وزن شدند و میزان مقاومت انسولین شأن کمتر بود.

همچنین مشخص شد موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی همراه با دو درصد عصاره چای سبز، دارای سلامت روده بهتری بودند، یعنی میکروب‌های سودمند بیشتری در روده شأن داشتند و نفوذپذیری دیواره روده شأن کمتر بود.

روده نفوذپذیر مشکلی در انسان‌ها است که در بروز التهاب با درجه پایین نقش دارد.

"ریچارد برونو"، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی اوهایو، در این باره می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد چای سبز موجب ترغیب به رشد باکتری‌های خوب روده می‌شود و مجموعه فواید ناشی از آن، به شکل قابل توجهی موجب کاهش ریسک چاقی می‌شود

محققان همچنین عنوان می‌کنند نوشیدن چای سبز با کاهش ریسک سرطان، بیماری‌های قلبی و کبدی هم مرتبط است.

قارچ وحشی نخورید

حسین فضلی، مدیر جهاد کشاورزی همدان اظهار کرد: اکنون که الطاف پرودگار شامل حال کشاورزان و تولید کنندگان شده و شاهد بارندگی های بسیار خوبی نسبت به سنوات قبل هستیم و امکان رشد انواعی از قارچ ها در مزارع، باغات و مراتع وجود دارد  مردم توانایی تشخیص سمی یا غیر سمی این قارچ ها را ندارند.

وی با اشاره به آسیب‌های جدی که امکان دارد قارچ‌های سمی برای مردم ایجاد کند افزود: مردم در آغاز فصل بهار علاقه خاصی به چشیدن انواع گیاهان خودرو دارند و مردم از داشتن یا نداشتن عوارش آن مطلع نیستند.

مدیر جهاد کشاورزی همدان تاکید کرد: به جد توصیه می‌کنیم که مردم از چشیدن و مصرف انواع قارچ‌های موجود در طبیعت بپرهیزند و اگر علاقه مند  به استفاده از گیاهان وحشی مانند قارچ‌ها  هستند باید دانش خود را در حوزه شناخت گیاهان خودرو و وحشی طبیعت افزایش دهند و با آگاهی کامل به مصرف این مواد غذایی روی بیاورند.

وی یادآور شد: اکنون یک واحد صنعتی بزرگ به ظرفیت ۲۰۰ تن در سال و ۵۱ واحد در غالب مشاغل خانگی به ظرفیت ۳۷۰ تن در زمینه تولید قارچ  در شهرستان همدان است.

کد خبر 370735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.