آخرین تحولات قانون انتخابات در سال ۹۷

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: بر اساس مصوبات جدید کمیسیون، صدا و سیما، رسانه‌ها و پیام رسان‌های فضای مجازی از هرگونه تخریب، تبلیغ و تهدید کاندیداها منع شده‌اند و هرگونه نظر سنجی انتخاباتی باید طبق مقرارت انجام و از طریق مراکز مجاز طراحی و اجرا شود.

اصغر سلیمی در گفتو گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عملکرد یک سال اخیر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس اظهار کرد: بیش از یک سال منتظر ارائه لایحه جامع انتخابات از طرف دولت بودیم که مجلس به این مبحث ورود پیدا کرد و کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور  در مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار خود قرار داد و در حال حاضر در صحن علنی مجلس است.

وی افزود: حداقل سن برای کاندیداهای انتخابات مجلس با وجود پیشنهادات فراوانی که به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس  آمد و به رای گذاشته شد تغییری نکرد و همچنان  قانون حداقل ۳۰ سال و حداکثر ۷۵ سال برای کاندیداهای انتخابات مجلس  پابرجا است که اگر نمایندگان در صحن علنی مجلس پیشنهاداتی را  پیرامون این محدودیت مطرح کنند باز  مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: تبصره‌ای به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها آمد که بر اساس آن حتماً باید کاندیداها پنج سال سابقه کار اجرائی یا آموزشی و پژوهشی داشته باشند که  این امر در کمیسیون به تصویب اعضا رسید؛ به این ترتیب که سابقه کار کاندیداها حتما باید به تایید بالاترین دفتر مربوطه در بخش دولتی یا نهادهای عمومی غیر دولتی یا اتاق های مربوطه در بخش خصوصی رسیده باشد.

سلیمی افزود: مبحث دیگر تخلفات و حساب مالی کاندیداهاست که باید حساب ویژه مالی را جهت کمک‌های تبلیغاتی و خرج‌های مربوط باز کنند که هرگونه فعالیتی پیرامون تبلیغات و یا مباحث دیگر انتخاباتی به این حساب واریز و برداشت شود و تراکنش های آن کاملا شفاف و  مشخص باشد.

وی ادامه داد: روسای قوه مجریه و قضائیه، معاونان رییس قوه مقننه، اعضای شورای نگهبان، وزیر کشور و معاونان مشاوران آنها، کارکنان نیروهای مسلح، رئیس و اعضای هیات نظارت اجرایی و ستاد انتخاباتی در کلیه سطوح، استانداران، فرمانداران، در ساعات اداری و غیراداری باید بی‌طرفی کامل داشته باشند و از هرگونه تبلیغ یا تخریب کاندیدها پرهیز کنند.

سلیمی تصریح کرد: در گذشته مدت فعالیت تبلیغاتی نامزدها هفت روز بود، اما با پیشنهادی که به تصویب کمیسیون رسید، بنا شد که فعالیت تبلیغاتی نامزدها از ۱۵ روز قبل از شروع اخذ رأی آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از رای گیری ادامه یابد.

احزاب باید یک ششم لیست های انتخاباتی خود را به بانوان اختصاص دهند

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس افزود: پیشنهاداتی با محوریت احزاب مطرح شد که احزاب  به صورت لیست افرادی را مشخص کنند و برگه های اخذ رای نیز متناسب با این پیشنهاد طراحی می‌شود که رای به لیست به صورت جدا نوشته می‌شود و رای به افراد دارای فضایی جداست و در صورت رای به لیست، به تعداد افراد لیست آرا منظور می‌شود.

وی افزود: مصوبه اخیر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس این بوده است که احزاب می بایست یک ششم لیست های انتخاباتی خود را به بانوان اختصاص دهند.

سلیمی افزود: پیشنهادی در کمیسیون مطرح و به تصویب رسید که بر اساس آن انتخابات مجلس به صورت تناسبی رای گیری می‌شود، زیرا در دوره اخیر در مورد استانی مانند تهران به صورت اکثریتی عمل شد و هر کسی بیشترین رای را در بین کاندیداها کسب کرد به لیست نمایندگان افزود شد، اما با این طرح اگر به فرض مثال کاندیداها ۶۰ درصد اصلاح طلب و ۴۰ درصد اصولگرا باشند بر مبنای آرای خود کرسی‌ها را کسب می‌کنند.

 سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس افزود: همچنین در سال ۱۳۹۷ پیشنهاداتی در مورد تخلفات تبلیغاتی انتخابات در این کمیسیون به تصویب رسید که بر مبنای آن صدا و سیمای کشور، رسانه‌ها و فضاهای مجازی از هرگونه تخریب، تبلیغ و تهدید کاندیداها منع شده‌اند و هرگونه نظرسنجی انتخاباتی باید طبق مقررات انجام و از مراکز مجاز طراحی و اجرا شود و حداقل ۲۴ ساعت قبل از شروع ثبت نام باید به پایان  برسد.

کد خبر 370731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.