گران بود اما خریدیم

نوسانات شدید ارز در سال ۹۷، دست برخی از باشگاه‌ها را برای جذب بازیکن خارجی بسته بود اما بعضی از تیم‌ها هم فارغ از این اتفاقات اقتصادی، برای تقویت تیم خود به خرید بازیکن خارجی روی آوردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد با وجود نوسانات شدید ارز در سال ۹۷، باشگاه‌های ایرانی تمایل چندانی به جذب بازیکنان خارجی داشته باشند اما این اتفاق افتاد؛ مانند گذشته تیم‌های ایرانی اشتیاق زیادی برای جذب بازیکنان خارجی نشان دادند و در این میان شاید میلیاردها پول به خاطر اشتباهاتی که بچه‌گانه هم به نظر می‌رسید هدر شد؛ ‌البته در این میان نباید از باشگاهایی که با دقت زیاد دست به انتخاب می‌زنند نیز غافل شد.

دو ستاره آبی، طارق و پاتوسی

داستان خارجی‌های لیگ برتر ایران در سال ۹۷، از مذاکرات با مامه تیام و جباروف در آستانه فصل جدید شروع شد؛ باشگاه استقلال به خاطر جدایی این دو بازیکن خیلی تحت فشار بود و باید برای جلب رضایت هواداران تا هفته‌ها بر سر مبلغ قرارداد با آن‌ها چانه‌زنی می‌کرد؛ فتحی در اوایل مدیریتش در استقلال قصد داشت با حفظ این دو بازیکن، شروعی طوفانی داشته باشد اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید و توافق بر سر مبلغ حاصل نشد؛ تا اینکه نهایتا تیام و جباروف از استقلال رفتند.

الحاجی گرو، مارکوس نیومایر و طارق همام بازیکنانی بودند که مدیران استقلال مدعی بودند که به جای مهره‌های از دست رفته خارجی، جذب کرده‌اند. از همان هفته‌های نخست مشخص شد که حداقل گرو و نیومایر جایگزین‌های خوبی نیستند. حتی گذر زمان هم نتوانست این دو را به بازیکنان خوبی برای استقلال تبدیل کند و در نهایت در نیم فصل از این تیم جدا شدند.

طارق در سال ۹۷ و لیگ هجدهم بدون شک یکی از بازیکنان برجسته لیگ بود و در سال‌هایی که استقلال در خرید مهره‌های خارجی عملکرد قابل قبولی داشته، یکی از خارجی‌های شاخص این تیم به شمار می‌رود.

استقلال برای نیم‌فصل دوم آیاندا پاتوسی، اسماعیل گونسالوس و منشا را به تیم اضافه کرد که از بین این سه خرید، فقط پاتوسی توانست توجه هواداران استقلال را جلب کند و این یعنی استقلال از بین شش خرید خارجی‌اش تنها دو خرید کاملاً موفق داشته است. البته که ممکن است در ادامه فصل گونسالوس هم به هماهنگی لازم با تیم برسد اما تا اینجای کار فقط پاتوسی در استقلال خوش درخشیده است.

پنجره بسته‌ای که اجازه ورود خارجی‌ها را نداد

پرسپولیس به دلیل محرومیت از پنجره نقل و انتقالات، برای نیم فصل نخست درگیر خرید بازیکنان خارجی نبود. قرمزپوشان با همان بازیکنان خارجی که داشتند یعنی رادوشوویچ، بشار رسن و منشا، کار خود را در نیم فصل نخست لیگ ادامه دادند.

رادوشوویچ با اینکه از نظر فنی دروازه‌بان خوبی به حساب می‌آید اما با وجود بیرانوند، فرصت زیادی برای بازی ندارد. بشار رسن بی‌شک یکی از بهترین خارجی‌های لیگ است. بشار ۲۲ ساله که در اواخر دومین فصل حضور در پرسپولیس به سر می‌برد، به قدری مورد اعتماد برانکو بوده که قبل از محسن مسلمان در ترکیب سرخپوشان به صورت فیکس قرار می‌گرفت و حالا هم نسبت به سروش رفیعی در اولویت سرمربی کروات پرسپولیس است. او یکی از معدود خارجی‌های لیگ ایران است که دو قهرمانی متوالی لیگ برتر را در کارنامه دارد.

پرسپولیس بعد از باز شدن پنجره‌های نقل و انتقالاتی، منشا را کنار گذاشت و به جای او بودیمیر را جذب کرد. گرچه در ابتدا انتقادهای زیادی به خرید بودیمیر وارد می‌شد اما رفته رفته او در قامت یک فوروارد قابل قبول ظاهر شده است.

قهر و آشتی از نوع خارجی

تراکتورسازی یکی از باشگاه‌هایی است که در سال گذشته با خارجی‌هایش خبرساز شد. زنوزی، مالک متول این تیم تبریزی، بعد از مطرح کردن نام‌های بزرگ برای نشاندن روی نیمکت تیم، در نهایت جان توشاک اهل ولز را به خدمت گرفت. وقتی توشاک دستیارانش را با خود به ایران نیاورد، مشخص بود که به تراکتورسازی به عنوان یک مقصد جدی نگاه نکرده است و خیلی زود هم از تراکتور رفت تا این باشگاه بعد از کشمکش‌های فراوان به سراغ جورج لیکنز برود.

البته تراکتورسازی درباره بازیکن خارجی هم با مشکلاتی مواجه بود. لی اروین و استوکس دو بازیکن خارجی کهکشان تبریز بودند که با قراردادهای سنگین و پر سر و صدایی به باشگاه اضافه شدند و بعد از مدتی تراکتورسازی را ترک کردند تا باشگاه برای بازگرداندن آن‌ها به تهدید و شکایت متوسل شود.

لی اروین هنوز به آمادگی لازم برای بازی نرسیده اما استوکس حتی با وجود غیبت چند هفته‌ای در میان گلزن‌ترین مهاجمان لیگ است. علاوه بر این‌ها، یوکیا سوگیتا هم در خط هافبک تراکتور بعد از عملکرد خوبی که از خود نشان داد به یکی از بهترین خریدهای خارجی لیگ تبدیل شد.

کی‌روشِ سپاهانی

سپاهان این فصل در شرایطی با امیرقلعه‌نویی برای قهرمانی می‌جنگد که یکی از بهترین مهاجمان لیگ را در اختیار دارد. کی‌روش استنلی، بازیکن برزیلی است که همراه با قلعه‌نویی از ذوب‌آهن به سپاهان آمد. استنلی فصل قبل و در مجموع ۲۱ بازی که برای ذوب‌آهن انجام داد، ۹ گل زد و دو پاس گل داد اما امسال و تا این زمان از مسابقات لیگ برتر با ۱۲ گل در صدر جدول گلزنان لیگ برتر است.

ولادیمیر کومان مجارستانی هم یکی دیگر از خارجی‌های سپاهان است که گرچه کمی دیر به ترکیب سپاهان اضافه شد اما از زمان حضورش توانست در خط هافبک سپاهان به بازیکنی کلیدی تبدیل شود. کومان در ۱۶ بازی در لیگ برتر برای سپاهان سه پاس گل داده و یک گل هم به ثمر رسانده است. او در جام حذفی هم سه بازی برای سپاهان انجام داد و یکی از بازیکنان اصلی تیمش در راه رسیدن به مرحله نیمه نهایی بود.

علاوه بر این‌ها، باشگاه‌هایی چون ماشین‌سازی، سایپا، نساجی و نفت مسجد سلیمان هم با در اختیار داشتن ده فرناندو خسوس، جورجی گولسیانی، موسی‌کولیبالی و ساموئل سارفو، دستی در بازار نقل و انتقالات بازیکنان خارجی داشته‌اند که اتفاقاً مهره‌های خارجی‌شان در لیگ، جزو بازیکنان قابل قبول خارجی بوده‌اند.

کد خبر 370700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.