نقش رطوبت پوست در ابتلا به بیماری‌های مزمن

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که مرطوب کردن پوست می‌تواند خطر پیشرفت بیماری‌های مزمن نظیر امراض قلبی، دیابت و حتی بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیرشدن پوست نقش مهمی در توسعه بیماری‌های مزمن بازی می‌کند. پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن است که یکی از نقش‌های اصلی آن محافظت از بخش‌های داخلی بدن در برابر آسیب‌های خارجی است.

این عضو حیاتی سرما و گرما را تشخیص می‌دهد، به تنظیم دمای داخلی بدن کمک می‌کند و به ما اجازه حس و لمس محیط اطراف را می‌دهد. با وجود اینکه پوست بزرگ‌ترین اندام انسان است، دانشمندان تاکنون نقش مهم آن را در ابتلا به بیماری‌های مزمن بررسی نکرده‌اند. اما گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی تمرکز خود را بر روی نقش پیری پوست در ابتلا به بیماری‌های مزمن مرتبط با افزایش سن قرار داده‌اند.

به گفته یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا، زمانی که افراد مسن می‌شوند، علائم پوستی مانند خارش، خشکی و تغییرات اسیدی را تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد که با افزایش سن، التهابات جزئی در پوست ایجاد می‌شود و از آنجایی که پوست یک اندام بزرگ است، سطح سیتوکین‌های گردشی آن افزایش می‌یابد.

سیتوکین‌ها، دسته‌ای از مولکول‌های پروتئینی محلول در آب هستند که در پاسخ به یک محرک٬ ترشح می‌شوند و وظیفه آن‌ها انتقال پیام بین یاخته‌ها است. با زیاد شدن سن، پوست خشک‌تر می‌شود. همچنین سن بر نفوذ پذیری پوست تأثیر می‌گذارد، به این معنی که در حفظ آب و بیرون فرستادن عوامل بیماری زای دیگر با مشکل مواجه می‌شود. کاهش رطوبت پوست باعث ایجاد شکاف‌هایی می‌شود که آزاد شدن سیتوکین‌ها در جریان خون را به همراه دارد.

در افراد جوان، سیتوکین‌ها نقش ترمیم شکاف‌های پوستی را برعهده دارند که این کار برای پوست‌های مسن، دشوارتر است زیرا بدن آن‌ها به طور پیوسته این انتقال دهنده‌های التهابی را آزاد می‌کند. به گفته محققان کاهش التهابات پوستی که به دلیل افزایش سن ایجاد شده است، مزایای بسیاری برای سلامت بدن دارد. در بررسی‌های جدید محققان تاثیر پیری پوست بر التهابات بدن و کاهش التهابات را با استفاده از مرطوب کننده‌های پوستی بررسی کردند.

همچنین آن‌ها سطح سیکوتین‌ها را در آغاز تحقیق و برای مدت ۳۰ روز ارزیابی کردند. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا دوبار در روز، تمام بدن خود را با کرم مرطوب کننده آغشته کنند. پس از پایان این دوره تغییرات سطح سیکوتین شرکت کنندگان بررسی شد.

نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد مصرف کرم مرطوب کننده برای مدت ۳۰ روز، سطح سیکوتین‌های خون را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد که این موضوع مزایای زیادی برای سلامت افراد در طولانی مدت دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد.

کد خبر 370632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.