گرد محرومیت نشسته بر چهره شهر غبارزدایی شود

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و مسئول در شهر اصفهان باید محرومیت نشسته بر چهره شهر را غبارزدایی کنند و به جای روش‌های سلبی و پاک کردن صورت مسئله، سریع‌تر نقشه راه موثری در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در این کلانشهر تدوین شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی پیش از ظهر یکشنبه در هفتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک سالروز میلاد امام جواد (ع) و عید نوروز ضمن ارائه بخشی از عملکرد یک ساله خود در شورای اسلامی شهر  اصفهان اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای عمل به تعهد و سوگند خویش، مکلف به تلاش و اهتمام برای بهبود شرایط و فراهم آوردن زمینه‌های توسعه متوازن و برقراری عدالت اجتماعی و تامین فضایی زیبا، پرنشاط و شایسته برای مردم شریف کلانشهر اصفهان هستند.

فسادستیزی در دستور کار شورای پنجم

وی با بیان اینکه فساد ستیزی یکی از موضوعات مهم در دستور کار شورای پنجم شهر اصفهان است ادامه داد: یکی از بزرگترین مخاطرات و چالش‌های مدیریت شهری رخنه فساد است که از دیرباز وجود داشته، این پدیده طی سال‌های گذشته خسارات سنگینی را بر بیت‌المال و حقوق مردم به‌ ویژه در کلانشهرها وارد کرده است.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در گذشته تولد باندهای فساد با استفاده از رانت‌های اطلاعاتی و زدوبندهای اداری در اطراف برخی مدیران ضعیف‌النفس شهری به تاراج منابع کلان مردم و در نتیجه ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه منجر شده است.

وی با بیان اینکه امروز با توجه به فعالیت شورایی یکدست از اصلاح‌طلبان در راس امور، هیچ گریز و بهانه‌ای برای مبارزه نکردن با فساد و رانت‌خواری پذیرفته نیست گفت: لازم است که بر عهد و پیمان خود با مردم مبنی بر شفافیت و مبارزه با رانت و فساد بمانیم و با قدرت و قاطعانه در برابر هر گونه تخطی دراین زمینه ایستادگی کنیم.

محمدی با بیان اینکه تا کنون اقدامات شایسته‌ای از سوی شورای پنجم از جمله راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی فعالیت‌های شهرداری انجام شد گفت: قطعا این اقدامات کافی نیست و امیدوارم این فرایند در همه حوزه‌های مدیریت شهری اعم از پرسنلی، دستمزد و عمرانی گسترش یابد.

نمره قابل قبول شهرداری اصفهان در جوان‌گرایی و استفاده از ظرفیت زنان

وی جوان‌گرایی و استفاده از ظرفیت زنان شایسته را از دیگر اهداف شورای پنجم شهر اصفهان دانست و ادامه داد: اعتماد به جوانان و زنان شایسته یعنی اعتماد به آینده، تجربه نشان داده است که هرکجا به جوانان و زنان بر اساس شایستگی و تخصص‌شان اعتماد شده، نشاط و پویایی را همراه داشته است.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه جوان‌گرایی یکی از شاخص‌های مهم سنجش میزان تحرک و پویایی و تقویت جایگاه زنان، مایه نشاط و سرزندگی جامعه است اضافه کرد: شایسته است تا شهرداری و مجموعه مدیریت شهری اصفهان به عنوان یک نهاد عمومی و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ، اقتصاد و ساختار جامعه به جوانان شایسته و متخصص توجه داشته و از آنان برای ایجاد تحرک و پویایی در شهر کمک بگیرد.

وی با بیان اینکه اقدامات شهردار اصفهان در خصوص جوان‌گرایی در یکسال و نیم گذشته ستودنی است افزود: همچنین انتظار داریم شهردار اصفهان ضمن تقویت این روند و توجه ویژه به تخصص و شایستگی جوانان به ویژه زنان شایسته، تمهید لازم را جهت  استفاده بیشتر از ظرفیت ارزشمند زنان توانمند در عرصه مدیریت شهری پیش‌بینی کند.

محمدی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته توجه به آسیب‌های اجتماعی و کاهش این پدیده مورد غفلت مدیران شهری در کلانشهرها قرار گرفته است ادامه داد: باید بپذیریم که اقشار آسیب‌پذیر جامعه و از جمله کودکان کار که روز به روز به دلیل نبود برنامه‌ریزی موثر و گسترش دامنه فقر به تعدادشان افزوده می‌شود، جزیی از جامعه و شهروندان این شهر هستند و به همین دلیل وظیفه حمایت و ساماندهی از این اقشار را باید بیش از پیش احساس کرد و با برنامه‌ریزی دقیق و اهتمام کارشناسی در جهت کاهش دردهای اقشار آسیب پذیر و پیشگیری از بروز آسیب‌های جدید تلاش کنیم.

نقشه راه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تدوین شود

وی با بیان اینکه وجود یک متکدی، یک کودک در حال کار در سطح شهر یا حتی یک زن آسیب دیده با رفتاری نامتعارف، معلول عوامل مختلفی همچون نابرابری‌های اجتماعی یا بی‌عدالتی در توزیع امکانات، ثروت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی بوده است اضافه کرد:  مطلوب است که شورای شهر و شهرداری با همکاری دستگاه‌هایی همچون بهزیستی، فرهنگ و ارشاد و اسلامی، نیروی انتظامی، صدا و سیما و ... از گرد محرومیت نشسته بر چهره شهر غبار زدایی کنند و به جای روش‌های سلبی و پاک کردن صورت مسئله، هرچه سریع‌تر نقشه راه و مدلی موثر در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر اصفهان تدوین شود تا از آن رهگذر ضمن پیشگیری از بروز آسیب‌های جدید، عزت و منزلت اجتماعی به اقشارآسیب دیده جامعه نیز بازگردانده شود.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان بهترین و موثرترین رویکرد در شرایط کنونی را تلاش برای  توانمندسازی آحاد زنان و مردان جامعه و تسهیل زمینه‌های مشارکت آنان در توسعه و پیشرفت شهر دانست و گفت: این امر در کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورا در حال انجام است و تخصیص ردیف‌های بودجه‌ای ویژه سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اجرای طرح مرکز جامع آموزش و توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی و تصویب اعتبار ویژه راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی ویژه ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین اصفهان که با همراهی و همت اعضای شورا این امر اجرایی می‌شود.

لزوم توجه بیشتر به نشاط اجتماعی

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان نسبت به ایجاد نشاط اجتماعی توجه بیشتری لازم است افزود:  برخی آمارها حکایت از افزایش میزان نزاع و افسردگی دارد؛ از طرفی وجود ناهنجاری‌های اجتماعی در نهاد خانواده و به ویژه آمار بالای طلاق، مشکلات زیست محیطی از جمله خشکی زاینده‌رود، آلاینده‌های صوتی و زیست محیطی و مسائل اجتماعی همچون اعتیاد و گسترش حاشیه نشینی بر نشاط اجتماعی شهر سایه انداخته‌اند.

محمدی با بیان اینکه آمار خشونت‌های پنهان و بروز رفتارهای مازوخیستی برخی نوجوانان بر علیه سلامت خویش که در قالب خود زنی‌های دختران در مدارس و گزارش‌های دریافتی مواردی از اقدام به خودکشی در شهر، همه نشان از کاهش نشاط اجتماعی دارد، گفت: بی تردید ریشه‌های اصلی این موضوع در روش‌های تربیتی و عدم توانمندی شهروندان در مواجهه با چالش‌های زندگی است و علی‌رغم تلاش‌های قابل تحسین شهردار اصفهان و مدیران مناطق ۱۵ گانه اما همچنان باید بکوشیم تا قبل از آنکه ابزارهای شادی و نشاط را به شهروندانمان هدیه کنیم، مهارت شاد زیستن و مهارت تولید نشاط را به آنان آموزش دهیم.

وی ادامه داد: شایسته است مدیریت شهری اصفهان در سایه تسهیل‌گری و استراتژی‌های بلند مدت در راستای تقویت توان و قابلیت‌های مهارتی شهروندان اصفهانی با سایر دستگاه‌های متولی همراه شود.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در چارچوب اقدامات کوتاه و میان مدت نیز جا دارد از همه ظرفیت‌های شهری همانند احیای سنت‌های اصیل و بومی، پویایی و برقراری ایستگاه‌های نشاط در مسیر چهار باغ عباسی و مسیرهای مشابه به خوبی استفاده شود.

کد خبر 370588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.