حقابه محیط ‌زیست و کشاورزی زاینده‌رود باید همزمان باشد

به گفته دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان سهم محیط زیست و کشاورزی از زاینده رود جداشدنی نیست و اگر حقابه کشاورزی و محیط زیست همزمان با هم رهاسازی شود نه تنها چشم اندازی زیبا در ایام نوروز فراهم می‌کند بلکه کشت کشاورزان نیز دچار خسارت نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از دستور رییس جمهوری مبنی بر بازگشایی زاینده‌رود در ایام نوروز، همچنان گمانه زنی‌ها در خصوص زمان دقیق رهاسازی آب ادامه دارد. روز سه شنبه ۲۱ اسفندماه حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در جلسه ای که با نمایندگان صنف کشاورزان و کشاورزان شرق و غرب اصفهان برگزار شد، اظهار کرد که در نتیجه رایزنی‌ها با مسئولان شرکت آب منطقه ای اصفهان قرار است از تاریخ ۲۶ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب برای ایام نوروز و محیط زیست "تالاب بین المللی گاوخونی" رهاسازی شود و پس از آن از ۲۰ فروردین تا ۲۰ خردادماه نیز برای کشت کشاورزان اختصاص خواهد یافت.

این اظهارات اعتراض شدید کشاورزان را به همراه داشت؛ زیرا در صورتی که کشت بهمن ماه کشاورزان به موقع آبیاری نشود، از بین خواهد رفت و آنها را بیش از پیش دچار خسارت می‌کند. ​در واقع کشاورزان خواستار این مهم هستند که از زمان آغاز بازگشایی آب دریچه‌های کانال‌هایی که آب را به زمین‌های کشاورزی توزیع می‌کند نیز باز شود و اینکه ۲۰ میلیون مترمکعب آب حتی نمی تواند در شهر اصفهان جریان داشته باشد چه رسد به تالاب گاوخونی!

این در حالی است که مسئولان استانی و شرکت آب منطقه ای اصفهان هنوز از تاریخ دقیق بازگشایی زاینده رود در روزهای آینده اظهار نظری نکره‌اند زیرا معتقدند رهاسازی آب با توجه به حجم ۱۶۳ میلیون مترمکعبی ذخیره سد، نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

کشاورزان با رهاسازی آب در ایام نوروز مخالف نیستند

اسفندیار امینی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با گلایه از نبود جایگاهی برای نماینده کشاورزان در جلسات تصمیم‌گیری برای موضوع آب در اصفهان، به خبرنگار ایمنا تاکید می‌کند که "صنف کشاورزان با رهاسازی آب در ایام نوروز مخالف نیست اما چشم انداز زیبایی که به هنگام بازگشایی آب در شهر مشاهده می شود به دلیل وجود حجم قابل توجه آبی است که برای کشاورزی رهاسازی می شود، این در حالی است حجم آب در نظر گرفته شده برای نوروز بسیار ناچیز است و در حقیقت رهاسازی حداقلی آب برای رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی مطلوب نیست.

وی می افزاید: با توجه به اینکه در مسیر رودخانه، پرت (هدررفت) آب وجود دارد. حجم بسیار کمی از آب به شهر اصفهان خواهد رسید و در نتیجه چشم انداز زیبا در ایام نوروز را نخواهیم داشت، از سوی دیگر به تالاب گاوخونی نیز آبی نخواهد رسید، این میزان آب حداقلی تنها در مناطقی که رودخانه از آن عبور می کند مورد استفاده مستقیم قرار گرفته و یا سفره‌های آب زیرزمینی آن مناطق را تغذیه می کند.

امینی با اشاره به اینکه در سال‌جاری کشاورزان به دلیل تخصیص نیافتن به موقع حقابه، دیر هنگام کشت کرده‌اند، می‌گوید: در حال حاضر کشاورز برای ادامه آبیاری غله کشت شده نیاز به آب دارد و در صورت آبیاری نشدن به موقع محصول به طور کامل آسیب می‌بیند و از بین می‌رود.

وی اضافه می‌کند: نمی توان برای محصولی که دیر کشت شده تا پانزدهم فروردین صبر کرد زیرا یک دوره ۱۸ روزه طول خواهد کشید تا آخرین اراضی آبیاری شود، در نتیجه همه حاصل کشت کشاورز از بین خواهد رفت.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه سهم محیط زیست و کشاورزی از زاینده رود جداشدنی نیست، اظهار می‌کند: پیشنهاد ما این است که حقابه کشاورزی و محیط زیست همزمان با هم رهاسازی شود تا چشم انداز زیبا در ایام نوروز را فراهم  کند و از سوی دیگر کشت کشاورزان نیز دچار خسارت  نشوند.

امینی می‌افزاید: جدا کردن سهم محیط زیست و کشاورزی امکان پذیر نیست و مطرح کردن این مسئله به لحاظ فنی و علمی درست نیست زیرا از یک رودخانه خاکی که بسیاری از آبخوان‌هایش نیز تخلیه شده است، نمی توان زمان رها سازی دو سهم حقابه را جدا کرد."

با توجه به اینکه نماینده و دبیر اجرایی صنف کشاورزان، عضو شورای هماهنگی زاینده‌رود نیز هست، کشاورزان به برگزار شدن جلسه بررسی کارشناسی و تصمیم گیری برای زمان بازگشایی زاینده رود بدون حضور این نماینده صنف، اعتراض شدید داشته اند تا جایی که امروز شنبه کشاورزان با نوشتن نامه‌ای اعتراضی به مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان خواستار استفاده از نظرات نمایندگان کشاورزان در جلسات مرتبط با حوزه آب اصفهان و بازگشایی آب در روزهای آغازین سال ۹۸ شدند.

کشاورزان به تاریخ بازگشایی زاینده رود اعتراض دارند

حسین محمدرضایی، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان نیز در همین پیوند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "اگر در روزهای پایانی اسفندماه بارندگی موثری "بیش از ۲۰ میلیمتر در یک مرحله " نباشد باید صبح یکم فروردین ماه دریچه‌های کانال آبرسانی به زمین‌های کشاورزان باز شده و آب رودخانه به این مناطق توزیع شود.

وی می‌افزاید: کشاورزان و هیئت مدیره صنف کشاورزان در جلسه روز سه شنبه نیز به سخنان حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان، نسبت به تاریخ بازگشایی آب برای کشاورزان اعتراض کردند زیرا اگر بیستم فروردین‌ماه آب برای کشاورزان بازگشایی شود، کشت آنها نابود خواهد شد.

محمدرضایی با بیان اینکه چرخه آبیاری حدود ۲۰ روز طول می کشد، خاطرنشان می‌کند: زمانی که طول می‌کشد آب به آخرین نقطه برای آبیاری برسد، دهم اردیبهشت ماه خواهد شد که در صورت تخصیص نیافتن به موقع آب برای کشاورزان تا این تاریخ، دیگر محصولی برای کشاورز باقی نخواهد ماند."

کد خبر 370504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.