۱۰۰ قهرمانی، ۲۰ گرند اسلم و مرد سوئیسی که جاودان شد

راجر فدرر سوئیسی، پرافتخارترین فرد در تاریخ ورزش تنیس است که ۱۰۰ عنوان قهرمانی و ۲۰ عنوان گرنداسلم را در طی دوران فعالیت ورزشی خودش به دست آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معروف‌ترین و شاید مهم‌ترین فرد دنیای ورزش تنیس، راجر فدرر سوئیسی است که سال‌هاست در این ورزش افتخار آفرینی می‌کند. این ورزشکار سوئیسی که پرافتخارترین ورزشکار تاریخ رشته تنیس است، مجموعا ۳۱۰ هفته در صدر رنکینگ جهانی این ورزش قرار داشته است که ۲۳۷ هفته آن به صورت متوالی بوده است.

وی ۱۰۰ قهرمانی در رشته تنیس در مجموع دارد و ۲۰ قهرمانی گرنداسلم را هم به خود اختصاص داده که هر دو، رکورد تاریخ این ورزش است. این ورزشکار سوئیسی ۲۷ رکورد درکتاب گینس دارد که او را به رکورددار ترین فرد موجود در این کتاب مبدل کرده است.

راجر فدرر، در روز هشت آگوست ۱۹۸۱ در شهر بازل سوئیس از پدری دورگه سوئیسی آلمانی و مادری آفریقایی به دنیا آمد. وی از آن جا که پدری سوئیسی و مادری اهل آفریقای جنوبی داشت، به عنوان شهروند هر دو کشور معرفی شد و دوران کودکی خود را در نزدیکی مرز آلمان و فرانسه در سوئیس گذراند. از این رو وی علاوه بر زبان مادری اش که زبان سوئیسی-آلمانی است، به زبان های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی مسلط است و ایتالیایی و سوئدی را نیز تقریبا بلد است.

فدرر همانند هر سوئیسی دیگری در ابتدا مجبور بود به خدمت ارتش برود اما پس از مدتی اون نامناسب برای این خدمت خوانده شد و به جای آن، وی در نیروی محافظت عمرانی خدمت کرد. او در کودکی طرفدار باشگاه اف سی بازل سوئیس و تیم ملی فوتبال کشورش بود و به دلیل علاقه به ورزش، در چند رشته دیگر از جمله بدمینتون و بسکتبال هم فعالیت داشت. فدرر با یکی از تنیسورهای سابق زن سوئیسی، میروسلاو واورینچ (که بعد از ازدواج نام فامیلی خود را به فدرر تغییر داد) ازدواج کرده است و این زوج، دو دختر دوقلو و دو پسر دوقلو دارند.

فدرر در بیرون از زمین، یکی از افراد بسیار نیکوکار است، وی در سال ۲۰۰۳ بنیاد خیریه خود را به قصد حمایت از کودکان بی بضاعت برای تشویق آن‌ها به ورزش و همینطور توجه به سلامتیشان در آفریقای جنوبی، زادگاه مادرش تاسیس کرد. فدرر در جریان زلزله سال ۲۰۱۰ هائیتی، برای کمک به آسیب دیدگان در جریان مسابقات ۲۰۱۰ اوپن استرالیا و مسترز هند، مراسم های خیریه ای برگزار کرد و تا ۱ میلیون دلار برای کمک به این افراد جمع آوری کرد.  

همینطور فدرر دو بازی برای کمک با آفریقا به نام های " بازی برای آفریقا ۱ " و " بازی برای آفریقا ۲ " به ترتیب با رافائل نادال و استن واورینکا تدارک دید که دیدار اول که در شهرهای مادرید و زوریخ برگزار شد، مجموعا ۴ میلیون دلار به بنیادهای خیریه فدرر و نادال و بازی دوم که فقط در زوریخ برگزار شد ۸۵۰ هزار دلار عواید برای صرف امور خیریه داشت. فدرر از دانشگاه زوریخ، دارای مدرک دکترای افتخاری است.

فدرر در ورزش تنیس هم همیشه جزء بهترین‌ها بود. او ۳۰ بار به فینال مسابقات گرنداسلم رسیده است که ۲۰ قهرمانی و ده نایب قهرمانی از خود برجای گذاشته است که موفق ترین سری مسابقات برای وی، ویملدون انگلیس است که در آن ۸ قهرمانی به دست آورده و ضعیف ترین عملکرد وی هم در فرانسه است که تنها یک بار از پنج بار حضور وی در فینال مبدل به قهرمانی مرد سوئیسی شده است.

راجر فدرر در المپیک اما خیلی موفق نبوده و تنها عناوین او، طلای دو نفره المپیک ۲۰۰۸ پکن و نقره یک نفره المپیک ۲۰۱۲ لندن است. وی همینطور با ۲۷ رکورد که ۲۲ تای آن به صورت تک نفره است، رکورددارترین مرد تاریخ کتاب گینس است. البته که راجر فدرر ۳۸ ساله هنوز از تنیس خداحافظی نکرده و قصد دارد در هر چهار گرنداسلم این فصل نیز شرکت کند.

کد خبر 370492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.