دست درازی متکدیان به زیبایی‌های تاریخی اصفهان

با نزدیک شدن به ایام نوروز و حضور گردشگران، سفره متکدیان در نقطه نقطه شهر پهن شده تا کمتر رهگذری از عجز و لابه این افرد در امان بماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تکدی‌گری یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی است که وجود بحران در ساختار اجتماعی را به نمایش‌ می‌گذارد. روند صعودی و نزولی این پدیده اجتماعی به معنای وضعیت پایدار و ناپایدار جامعه از نظر فرهنگی و اجتماعی است؛  به این معنا که تکدی‌گری تنها یک پدیده و معضل اقتصادی و مرتبط به بحران در این حوزه نیست، بلکه ارتباط تنگاتنگ و استواری با مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد، بر این اساس افزایش تکدی‌گری بیش از آنکه بیانگر اوضاع نابسامان اقتصادی و بحران آن باشد، بیانگر وضعیت نابهنجار و نابسامان فرهنگی و اجتماعی است.

تکدی‌گری از دیرباز به عنوان معضل اجتماعی تلقی شده است و  این در حالی است که تاکنون درمانی اساسی برای این معضل تجویز نشده و همه راهکارهای اجرایی تنها نقش مُسکّن مقطعی را داشته‌اند.

اما این روزها که شهرهای  مختلف ایران برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده می‌شوند، افزایش تعداد متکدیان در سطح شهر و با چهره‌ها و روش‌های مختلف تکدی‌گری، از آرامستان‌ها گرفته تا اماکن تاریخی و تجاری بر چهره زیبای شهرها چنگ انداخته و منجر به نارضایتی شهروندان و گردشگران شده است.

گردشگران خارجی نیز از گزند متکدیان ایمن نبوده و بارها و بارها مشاهده شده است که این افراد با روش‌های مختلف به ویژه فروش خوراکی‌های بی کیفیت، بغل کردن نوزادی با لباس و چهره ژولیده و یا نشان دادن دست و پای آسیب دیده‌شان به سوی این افراد نیز دست دراز کرده و مبالغ هنگفتی را نیز دریافت کرده‌اند.

کودکان کار و متکدیان متولی ندارند

هر چند حدود ۱۴ متولی برای ساماندهی متکدیان در قانون تعریف شده است، اما حدود ۱۱ دستگاه نسبت به وظایف خود توجهی ندارند؛ کوروش محمدی، رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مبحث حضور کودکان کار و متکدیان در مکان‌های فرهنگی یک آسیب اجتماعی مهم محسوب می‌شود، اما با توجه به اهمیت آن، متولی خاصی عهده‌دار رسیدگی به وضعیت آنها نیست و تنها یک کمیته ساماندهی برای بررسی وضعیت آن با محوریت استانداری اصفهان تشکیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: نهادهای زیادی عضو کمیته ساماندهی متکدیان و کودکان کار هستند که اگر فعالیت خود را به شیوه صحیح انجام دهند، این دسته از افراد ساماندهی می‌شوند. در بهترین حالت، کمیته ساماندهی کودکان کار و متکدیان، محل اسکان موقتی برای آنها در نظر می‌گیرد و پس از مدتی آنها را رها می‌کند و این افراد به شغل قبلی خود یعنی تکدی‌گری و دست فروشی باز می‌گردند.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان می‌کند: باید راه حل مناسب و صحیح برای ساماندهی کودکان کار و متکدیان اصفهان در نظر گرفته شود و وجود این دسته از افراد در شهر یک عیب ساختاری برای شهر محسوب می‌شود. بسیاری از دستگاه‌ها مسئول در این زمینه فقط در جلسات کمیته ساماندهی شرکت می‌کنند و هیچ دستگاهی حاضر نیست مدیریت ساماندهی متکدیان و کودکان کار شهر را بر عهده بگیرد.

محمدی تصریح می‌کند: در شرایط فعلی استفاده از ظرفیت خیریه‌ها برای ساماندهی متکدیان و کودکان کار را اجرایی کردیم، اما این در حالی است که برخلاف مصوبه کمیسیون ساماندهی این افراد در استانداری اصفهان،  برخی از دستگاه‌های مسئول هیچ یک از وظایف خود در قبال رسیدگی به وضعیت این افراد را انجام نمی‌دهند و تأمین منابع، تجهیزات و بسیاری از امکانات برای ساماندهی کودکان کار و متکدیان با شهرداری اصفهان است.

 وی با بیان اینکه شرایط موجود، تأسف بار است، اظهار امیدواری کرد: راه‌اندازی مرکز جامع آموزش و توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی راه حل اصلی این موضوع باشد و مشکلات اجتماعی شهر در این حوزه حل و فصل شود. هزینه مدیریت ساماندهی این مرکز بسیار زیاد است و نقش مساعدت شهردار اصفهان در این زمینه و تأمین منابع مالی از سوی وی غیر قابل انکار است.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: تا زمانی که نگاه ما به آسیب‌های اجتماعی بدون متولی و بر اساس کارهای کمیته‌ای باشد، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم و فقط منابع هدر رفته و موجب ایجاد فساد می‌شود. باید برنامه ساماندهی متکدیان و کودکان کار در سطح کشور نیز دنبال شود تا برای همه آسیب‌های اجتماعی متولی مخصوص پیدا کنیم.

گردشگران در صورت مزاحمت متکدیان به ۱۱۰ اطلاع دهند

همچنین سرهنگ مختار درخشان، معاون اجتماعی ستاد فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نیروی انتظامی در حوزه جمع‌آوری متکدیان با شهرداری همکاری می‌کند، اما این چرخه به دلیل نبود همکاری دیگر دستگاه‌ها نا فرجام می‌ماند و همچنین این معضل در شهر ادامه دارد.

وی در خصوص مزاحمت تکدی‌گران برای گردشگران نیز اظهار می‌کند: در این زمینه با راه‌اندازی پلیس گردشگری اقدامات خوبی صورت گرفته، راه‌اندازی خطوط ویژه گردشگری در فوریت‌های پلیس ۱۱۰ به هر گونه شکایت در این خصوص، در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی خواهد کرد.

متکدیان، گردشگران خارجی را نسبت به فرهنگ ایرانی بدبین می‌کنند

همچنین فریدون اللهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با وجود اینکه متولی متکدیانی که در مکان‌های تاریخی به تکدی گری می‌پردازند، میراث فرهنگی نیست، اما مکرر پیگیری شده است تا مقامات مسئول همچون نیروی انتظامی و شهرداری نسبت به بررسی وضعیت آنها اقدام کنند.

وی ادامه می‌دهد: بارها با همکاری نیروی انتظامی و پلیس گردشگری ، نسبت به جمع آوری این متکدیان اقدام کرده‌ایم، اما باید چاره اندیشی مناسبی در این مورد صورت گیرد تا گردشگران خارجی نسبت به فرهنگ ایرانی بدبین نشوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌افزاید:  البته سازمان میراث فرهنگی همیشه به گردشگران خارجی توصیه می‌کند که برای گردش در مکان‌های تاریخی از راهنمایان تورها استفاده کنند تا در برابر چنین تهدیداتی محفوظ بمانند.

کد خبر 370491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.