ذوب آهن پس از ۱۷ سال مدارس فولادشهر را دریابد

لنجان-یادگیری زیر سقف مدارس نوساز برای برخی دانش آموزان به یک آرزو تبدیل شده البته این آرزو چندان دور از دسترس نیست، امروز تنها بی‌توجهی مسئولان تحقق این مهم را ناممکن کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مدرسه از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی، تربیتی و آموزشی و اصلی‌ترین رکن تعلیم و تربیت بوده و برهمین اساس آموزش و پرورش، فعالیتی مداوم و جامع برای همه افراد با هدف رشد و تکامل انسان، غنای فرهنگ و تعالی جامعه دارد، برهمین اساس نگاهی که به آموزش و پرورش وجود دارد نگاهی سرمایه‌ای و برنامه‌ای است از این رو با «سید ضیاء موسوی»، مدیر آموزش و پرورش بخش فولادشهر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خواند:

آموزش و پرورش فولادشهر در چه جایگاهی قرار دارد؟

اگر جامعه‌ قصد ایجاد تغییرات اجتماعی و یا تحول مطلوبی را داشته باشد به راحتی می‌تواند از طریق نظام آموزشی کارآمد، اثربخش و موثر این تغییرات را اعمال و باز خورد سریع آن را نیز مشاهده کند. آموزش و پرورش در ایران اسلامی به عنوان دستگاه تربیتی و بزرگترین دستگاه اجرایی، حلقه اتصال بین حاکمیت و مردم بوده و هیچ دستگاهی نمی‌تواند همچون آموزش و پرورش مردم را به نظام امیدوار و پایند کند. نقش آموزش و پرورش در جامعه همچون نقش مویرگ‌ها و سلسله اعصاب در بدن انسان است از این رو باید نگاه به آموزش و پرورش در اولویت همه دستگاه‌ها خصوصا دولت باشد چراکه امروزه تقریباً تمام کسانی که به هر نحو طرفدار توسعه و اصلاحات هستند در همه جای دنیا از آموزش و پرورش آغاز میکنند.

آموزش و پرورش فولادشهر در دو سال گذشته با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است، بخشی از این مشکلات به شرایط اقتصادی کشور باز می‌گردد و این مسئله باعث شد در تامین تجهیزات مورد نیاز آموزش و پرورش فولادشهر اخلال ایجاد شود. باید توجه داشت امسال آخرین سال اجرای سند تحول بنیادین بود و برهمین اساس هرآنچه مشکلات مربوط به اجرای این طرح وجود داشت خود را به نمایش گذاشت و برهمین اساس در آغاز سال تحصیلی و در پروژه مهر این نگرانی وجود داشت که برای آغاز سال تحصیلی شاید به مشکل برخورد کنیم، اما علی‌رغم تمامی مشکلات و تنگناهایی که در حوزه نیروی انسانی، فضای آموزشی و تجهیزات در فولادشهر وجود داشت، با تلاش همکاران آموزش و پرورش فولادشهر این مشکلات تا حدودی مرتفع شد و توانستیم از این گردنه سخت عبور کنیم چراکه همه هدف و تلاش آموزش و پرورش جلب رضایت مردم است و افزایش رضایت مردم از آموزش و پرورش اعتماد آنان را به نظام مقدس جمهوری اسلامی و حاکمیت افزایش خواهد داد.

آیا وضعیت فولادشهر در حوزه فضای آموزشی رضایت بخش است؟

در سال‌های گذشته وضعیت مدارس فولادشهر در دل مشکلات شهرستان لنجان پنهان مانده بود، اما با اجرایی شدن پروژه عظیم مسکن مهر فولادشهر و اسکان خانواده‌ها در این شهر مسائل و مشکلات فولادشهر بیش از پیش نمایان شد . با توجه به مشکلات متعدد در بحث آموزش و پرورش فولادشهر نیاز بود حرکت جهت داری را آغاز کنیم و با هدف قرار دادن چالش‌ها و مشکلات پیش روی آموزش و پرورش در تامین فضای آموزشی شاهد برطرف شدن بحران‌های پیش رو در فولادشهر باشیم و راه‌حل‌های لازم را پیدا کنیم.

با وجود فعالیت مدرسه‌های متعدد در فولادشهر یکی از مشکلات آموزش و پرورش در این شهر کمبود فضای آموزشی بوده که منجر به دو نوبته شدن برخی مدارس در فولادشهر و مسکن مهر شد، چراکه امروز بالغ بر ۲۰ هزار دانش آموز در ۸۷ واحد آموزشی دولتی و غیر دولتی و در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و پیش دبستانی مشغول به تحصیل هستند. از ۷۸ واحد آموزشی فولادشهر، ۲۴ واحد جزء واحدهای آموزشی غیر دولتی هستند در حالی که بیشترین جمعیت دانش‌آموزی فولادشهر در دوره ابتدایی مشغول به فعالیت بوده و این مهم این پیام را برای مسئولان و دست اندرکاران دارد که همزمان با رشد و افزایش جمعیت بخش فولادشهر فضاهای آموزشی نیز باید پیش‌بینی شود و اگر امروز به داد شهر فولادشهر نرسیم این بحران در محلات جدید شهر فولادشهر به وجود خواهد آمد.

براساس آمار موجود ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی بخش فولادشهر فرسوده بوده و در محلات قدیمی شهر قرار دارند. چراکه این مدارس یا در گذشته جزء فضای آموزشی نبوده‌اند و به دلایل مختلف به فضای آموزشی تبدیل شدند و یا اینکه با استانداردهای امروز برنامه‌های آموزشی همخوانی لازم را ندارد. از سوی دیگر ۶۰ درصد مدارس بخش فولادشهر دو نوبته اداره می‌شوند و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت به خوبی ارزش مدارس یک نوبته را می‌دانند و این تعداد مدارس دو نوبته خطر و آسیب جدی در برنامه آموزشی به شمار می‌آید. تراکم بالای جمعیت کلاس‌های مدارس فولادشهر در استان اصفهان بین رتبه‌های اول و دوم قرار دارد و متاسفانه در برخی کلاس‌های مدارس فولادشهر۴۰ نفر دانش آموز مشغول به فعالیت هستند که عملا کیفیت و کمیت نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است.

آیا برای رفع این چالش های مهم اقدامی صورت گرفته است؟

در دو سال گذشته بالغ بر شش هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی فولادشهر اضافه شده و این مهم به دلیل مهاجرپذیر بودن فولادشهر است. مسئولان باید توجه داشته باشند به طور میانگین سالانه سه هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی فولادشهر اضافه می‌شود و این مهم کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش و مدیران شهری را مکلف می‌کند با حساسیت بیشتر به تامین فضاهای آموزشی، تجهیزات و تامین نیروی انسانی مورد نیاز در آموزش و  پرورش فولادشهر توجه داشته باشند.

در دو سال اخیر شرکت عمران فولادشهر با انگیزه وارد میدان شده و امسال شش واحد آموزشی به مجموع واحدهای آموزشی در فولادشهر اضافه شد که پنج واحد آن با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفت و یک واحد نیز در دست تجهیز بوده و به محض تجهیز این مدرسه از سوی اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان یکی از مدارس دخترانه مسکن مهر که دو نوبته اداره می‌شود به یک نوبته تبدیل خواهد شد، البته باید توجه داشت آموزش و پرورش فولادشهر در مسکن مهر در حوزه فضای آموزشی با مشکلات کمتری نسبت به بافت قدیمی این شهر مواجه بوده، اما توزیع نامتوازن جمعیت در محلات مختلف مسکن مهر باعث شده بخش عمده‌ای از ساکنان مسکن مهر در محلاتی مستقر شوند که تعداد واحدهای آموزشی کمتر است و برهمین اساس مجبور شدیم سرریز دانش‌آموزان را به واحدهای آموزشی دیگر در محلات مسکن مهر هدایت کنیم و این مسئله برخی نارضایتی‌ها را به همراه داشت.

آیا ذوب آهن به تعهدات خود در خصوص تکمیل دو باب مدرسه عمل کرده است؟

ما در مقابل آیندگان مدیون هستیم و اگر پروژه‌هایی که در دست اقدام است به موقع به اتمام نرسند از سرمایه آیندگان صرف پایان این پروژه‌ها خواهد شد و از این جهت باید با تسریع بخشیدن به این پروژه‌ها سهم آنان را در نظر گرفت تا آنها نیز با مشکلات جدی مواجه نشوند.

در شرایط سختی که آموزش و پروش با کمبود فضا آموزشی روبه رو است، دو واحد آموزشی که در فولادشهر وجود دارد می تواند حدود ۳۰ درصد از مشکلات را رفع کند. این دو پروژه نیمه تمام حدود ۱۷ سال است در محله رها مانده و متاسفانه کارخانه ذوب آهن اقدام موثر و عملی در جهت تکمیل و تحویل آنها به آموزش و پرورش انجام نداده است. از سوی دیگر این پروژه‌های نیمه تمام امروز به مراکز فساد و حضور معتادان متجاهر تبدیل شده که خود آسیب بزرگ اجتماعی به شمار می‌آید و نیاز است کارخانه ذوب آهن همت لازم را در راستای تکمیل این پروژه‌ها و کاهش آسیب اجتماعی داشته باشد چراکه میلیاردها ریال سرمایه آیندگان امروز بر کف خیابان‌های فولادشهر نیمه تمام باقی مانده است.

وضعیت آموزش و پرورش فولادشهر در بحث نیروی انسانی چگونه است؟

آموزش و پرورش فولادشهر در بحث نیروی انسانی نیز با مشکلات متعددی مواجه بود، اما خوشبختانه بخشی از نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق بسته‌های حمایتی و خرید خدمات آموزشی تامین شد و اکنون ۱۰ واحد آموزشی نیروی مورد نیاز خود را جذب کرده است. بخش دیگری از نیروهای متوسطه اول و دوم از طریق جذب خرید خدمات آموزشی و بخشی نیز از دعوت به کار نیروهای بازنشسته و نیروهایی که در دو نوبت می‌توانستند در دوره ابتدایی فعالیت کنند، تامین شد.

باید گفت کمبود شدید نیروی انسانی در فولادشهر در دوره ابتدایی و شاخه تحصیلی فنی حرفه‌ای و کار و دانش محسوس است. از سوی دیگر افزایش قیمت‌ها باعث شده است خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی نیز با مشکل مواجه شود و امیدواریم رفع این مشکلات مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

 با توجه به اهمیت مهارت آموزی، هدایت دانش‌آموزان فولادشهری به شاخه‌های فنی حرفه ای و کاردانش چگونه است؟  

براساس سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش باید با توجه به سند برنامه ششم که عمدتا بر مبنای توسعه صنعتی کشور طراحی شده نیروی انسانی مورد نیاز آینده کشور را تامین کند و تامین این نیرو باید از طریق آموزش فنی حرفه ای و کار دانش انجام گیرد و بر همین مبنا حدود ۵۰ درصد از دانش‌آموزان فولادشهر به رشته‌های فنی و حرفه ای و کاردانش هدایت می‌شوند.

دانش آموزان در هنرستان‌ها در کنار مهارت‌های اخلاقی و فردی، عمدتا به مهارت آموزی مشغول هستند و برهمین اساس در دو سال گذشته دو واحد هنرستان دخترانه و پسرانه به مجموعه واحدهای آموزشی فولادشهر اضافه شد و با توجه به روند روبه رشد جمعیت و هدایت تحصیلی، سال آینده نیز دو واحد دیگر در حوزه فنی حرفه‌ای و کاردانش در فولادشهر اضافه خواهد شد.

کد خبر 370472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.