پای تئاترتجربی همچنان لنگ می‌زند

تئاتر اصفهان در حالی واپسین روزهای سال ۹۷ را پشت سر می‌گذارد که همچنان تئاترهای کمدی بر روی صحنه‌ها، سهم بیشتری را کسب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود ذوق و قریحه طنازی در میان مردم اصفهان، همواره موجب آن بوده که نمایش‌های کمدی، در فروش بلیت و دیده شدن بیشتر نمایش، بخت بیشتری داشته باشند تا نمایش‌های درام؛ اگرچه تعداد نمایش‌های درام که به روی صحنه رفتند بیشتر از تئاترهای کمدی بودند، با این وجود تئاتر اصفهان همچنان در اغنای اندیشه مخاطبانش دچار ضعف است.

نمایش‌های کمدی سال ۹۷ اصفهان، بیشتر از آنکه رویکردی کمدی و یا حتی طنز داشته باشند، رویکردی هجوگونه داشتند و خالی از رسالت اصلی تئاتر کمدی بودند. تئاترهایی نظیر “گیج و ویج”، “دل مشنگ” و حتی کمدی آخر سال اصفهان یعنی “خوابنامه ی ملیجکان” همگی اگرچه در اجرا باعث خنده مخاطب می‌شدند اما اندیشه عمیقی را برای مخاطب خود بیان نمی‌کردند.

تئاتر اصفهان در سال ۹۷ شاهد اتفاقات عجیب و غریبی هم بود آن هم اینکه در صحنه‌های خود، شاهد دو اجرای متفاوت از یک کارگردان به صورت همزمان بود. نمایش‌های “یافت آباد” و “سلف دیسکلوژه" به کارگردانی لیلا پرویزی در حالی به صورت همزمان و در دو سالن مجزا به اجرا رفتند که مفهوم “تئاتر تجربی” در اصفهان به درستی درک نشده است. این نمایش‌ها که هر دو بر اساس یک متن به اجرا درآمدند، دارای دو رویکرد “رئالیسم” و “اکسپرسیونیسم” بودند.

فضای تئاتر اصفهان برای تئاترهای تجربی هنوز نوپا و تا حدودی محدود است. کمبود اجراهای تجربی، درک نادرست از مبحث “دراماتورژی” و همچنین نداشتن اعتماد نسبت به اجراهای دانشجویی مسبب آن شدند که تئاتر تجربی در اصفهان مسیر موفقی را طی نکند.

شاید بتوان نمایش” مصائب لیرشاه پیرامون ادموند” به کارگردانی” حسن معتمدی”را از اجراهای قابل تأمل سال ۹۷ دانست که اجرای قابل قبولی را داشت و در بازیگری و کارگردانی، نقاط قوت خوبی داشتند. همچنین نمایش “زندگی یک هنرمند”به کارگردانی علی صادقی نیز با اتکا به متن درست و قدرتمند خود، از کارگردانی و اجرای نسبتاً موجهی برخودار بود.

در نهایت می‌توان اظهار کرد، در سال گذشته اجراهای نمایشنامه خوانی که در اصفهان از استانداردهای بیشتری برخوردار بودند؛ چه در خوانش بازیگران و چه در انتخاب متن‌هایی که برای خوانش توسط کارگردانان انجام شده بود.

از اتفاقات مثبتی که در سال ۹۷ برای تئاتر اصفهان رخ داد افزایش فعالیت سالن “شهید آوینی” دانشگاه اصفهان پیرامون اجراهای عمومی بود که به خصوص در سه ماه پایانی سال، پذیرای اجراهایی خارج از کادر دانشگاه هم بود و درهای این سالن به روی عموم هم گشوده شدند.

کد خبر 370467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.