باغ‌هایی که به آسمان نزدیک‌ترند

طراحی باغ‌ها در ارتفاعات و یا بر بام آپارتمان‌ها و هتل‌های لوکس در سراسر جهان در حال افزایش است چرا که در محیط‌های بسته آپارتمانی امروزی، نیاز به فضای سبز بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، باغ‌هایی که بر فراز ساختمان‌ها ساخته می‌شوند، در اکثر موارد خصوصی و شخصی هستند و استفاده از آن‌ها منوط به داشتن روابط با افراد ساکن در این مکان‌ها است، به همین دلیل وجود باغ در ارتفاعات برای استفاده عموم مردم همواره احساس می‌شود.

بر همین مبنا و به امید ایجاد باغی آسمانی برای عموم، پروژه‌ای با عنوان Walkie Talkie در لندن در حال اجرا است که در اوایل سال جاری افتتاح شد. البته در حال حاضر فوق‌العاده‌ترین پارک آسمانی موجود، ۱۷۰ متر بالای شهر واقع شده است که همچون دیگر موارد جهانی، تجربه جنگل‌های واقعی را به دست می‌دهد. هرچند متاسفانه بیشتر فضاهای دیده شده اغلب سنگی هستند و نه سر سبز، با این وجود باغ‌هایی که در ادامه عنوان می‌شوند از سرسبزترین باغ‌های آسمانی بر فراز بام های موجود در شهرهای مختلف جهان هستند.

۱. باغ ACROS (فوکوئوکا، ژاپن)

با طرحی نظیر هرم اینکا و در منطقه ای دور از مرکز شهر فوکوئوکا، باغ  ACROS توسط معمار آرژانتینی امیلیو آمباس بر فراز یک ساختمان ۱۴ طبقه ساخته شد. از برکه های خوش نما گرفته تا آبشارهای مصنوعی، هر طبقه این ساختمان نشان دهنده عجایب طبیعی است که به طور عادی در جنگل‌ها وجود دارند. این باغ آسمانی دارای بیش از ۵۰ هزار گیاه و درخت است. در مسیر حرکت به سمت طبقات بالایی، بازدیدکنندگان از یک فضای مرکزی وسیع عبور می‌کنند که در یک قاب شیشه‌ای نیم دایره‌ای گسترده شده و در داخل آن نمایشگاه، مغازه‌ها، دفاتر و سالن سمفونی قرار گرفته است.

۲. باغ آسمانی مرکزی راکفلر (نیویورک)

هر چند باغ راکفلر به طور مرتب برای عموم باز نیست، باز هم امکان حذف آن از لیست وجود ندارد چرا که این باغ، الگوی اولیه باغ‌های شهری و عمارت‌های الهام بخشی همچون کنزینگتون در لندن و کایزر در آوکلند بوده است. طراحی باغ آسمانی راکفلر توسط معمار پیشگام مناظر، رالف هنکاک صورت گرفت و افتتاح آن در سال ۱۹۳۵ انجام شد. این باغ دارای پنج بخش است و در فیلم‌های مرد عنکبوتی (۲۰۰۲) و چهار شگفت انگیز (۲۰۰۵) مورد استفاده قرار گرفته است. ساخت پروژه باغ که شامل ۳ هزار تن خاک، ۵۰۰ تن آجر، ۱۰۰ تن سنگ و دو هزار درخت و درختچه است، در کل دو سال به طول انجامید.

۳. پارک Namba (اوزاکا، ژاپن)

آنچه که در ابتدا هنگام بازدید از این باغ به نظر می‌آید این است که بازدیدکنندگان پارک Namba در طی عبور از مسیری سنگی و جنگلی، بر فراز رودها و در زیر آبشارها، از روی صخره‌های منتهی به دره‌ای عمیق به تدریج به سمت بالا می‌روند. اما با ورود به آن همه چیز تغییر می‌کند. در پارک Namba نه کوهی وجود دارد، نه رودخانه و نه دره. این پارک مرکز خریدی در میان اوزاکا، دومین شهر بزرگ ژاپن است که معمار برجسته آمریکایی جان جرد آن را طراحی کرده و پروژه آن در سال ۲۰۰۳ تکمیل شده است. این فضای سبز چند طبقه، در پس بوتیک‌های پر زرق و برقی که عاشقان مد را به دام می‌اندازد، پنهان شده است. به علاوه این مرکز، فضایی برای پرورش سبزیجات نیز دارد.

۴. باغ آسمانی کایزر  (آوکلند، کالیفرنیا)

بومیان آوکلند در کالیفرنیا کاملا شیفته حیاط پشتی باغ راکفلر در نیویورک بودند که توانسته بود در سال ۱۹۶۰، سقفی سبز به مساحت ۱۴ هزار و ۱۰۰ متر مربع بر فراز دفتر مرکزی فوق‌العاده خود بسازد. بر همین مبنا ادگار کایزر صنعتگر در واقع یک پارک در پارکینگ ماشین و البته به طور دقیق تر بر فراز آن ایجاد کرد. بخش عمده این پارک را دریاچه‌ای کوچک با چشمه ها و یک پل چوبی روی آن، تشکیل می‌دهد. مرز چمن از لبه های آب شروع شده و تا محوطه درخت‌ها گسترش یافته است. برای بازدید از این باغ کافی است که سوار یکی از آسانسورهای پارکینگ شد و دکمه RG را فشار داد.

۵. باغ آسمانی کنزینگتون (لندن)

این محوطه سبز ۶۰۰۰ متر مربعی در ناحیه کنزینگتون لندن، باغ‌های آسمانی هستند که طراحی آن را طراح مناظر، ویلس رالف هنکاک انجام داده است. ساخت این باغ از ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۸ به طول انجامیده و دارای چشمه ها، درختان نخل و سرخس، گیاهان گلدار و حتی پرندگان فلامینگو است. سنگ‌های به کار رفته در باغ کنزینگتون از پنسیلوانیا وارد شده‌اند و ۵۰۰ گونه گیاهی به کار رفته برای پر کردن فضاهای سه گانه باغ شامل تم های اسپانیایی، تودور و انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته است. هفت درخت اصلی باغ هنوز هم سرسبز و پای بر جا در این باغ به حیات خود ادامه می‌دهند.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 370465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.