۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
خون بهای برج‌باغ ها

گفته می‌شود به ازای ۱۷۰ میلیارد تومانی که شهرداری از مالکان برای صدور مجوز ساخت و ساز برج‌باغ‌ها گرفته، قیمت خون بهای هر درخت ۸۵ میلیون تومان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس لرزه‌های مصوبه "برج‌باغ" که در شورای شهر تهران رای آورد همچنان ادامه دارد و همین امر باعث شده که اعضای شورا درباره این که چگونه این موضوع روشنگری شده تا مردم نسبت به آن آگاه شوند، جلسه هم‌اندیشی برگزار کنند.

با این وجود اعضای موافق طرح همچنان از تصویب آن دفاع می‌کنند و آن را نه تنها تهدیدی برای محیط زیست تهران نمی‌دانند، بلکه آن را فرصتی برای احیای باغات تهران می‌دانند؛ ️محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در این خصوص اظهار کرد: پس از ارسال پرونده ۴۷۳ باغ به شورای شهر تهران، بررسی‌هایی در کمیسیون‌های تخصصی در این ارتباط انجام گرفت و نهایتا شورای شهر تهران از بین ۴۷۳ باغ، ۶۲ باغ را با توجه به اینکه مالکان آن‌ها از گذشته تمام فرآیند عوارض را برای ساخت باغ پرداخت کرده بودند، مستحق قانونی برای ساخت برج دانستند

وی افزود: موضوعی که باید در این زمینه به آن پرداخته شود این است که شورای شهر تهران از تخریب ۴۱۱ باغ جلوگیری کرد که متاسفانه در رسانه‌ها به گونه‌ای اعلام شد که شورای شهر تهران اجازه ساخت در ۶۲ باغ را داده است.

اما اظهارات سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خصوص صدور مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ در شورای شهر تهران ابهامات بیشتری را پاسخ داده که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید:

ما در فرآیند بررسی این موضوع با چند گزینه مواجه بودیم‌؛ گزینه اول اینکه نباید به آنها مجوز می‌دادیم که در این صورت آنها به مراجع قضایی شکایت می‌بردند و به باور اکثریت شورا نتیجه این شکایت و شکایت‌کشی و با توجه سوابق قبلی در محاکم قضایی، شانس پیروزی شهرداری پایین بود و ریسک تضعیف مصوبه جدید خانه باغ را هم داشت.

گزینه دوم اینکه شهرداری باید با بازپرداخت مبلغ عوارض و توافق با مالکان باغ‌ها، پول کلانی را می‌پرداخت یا باغ‌ها را می‌خرید که با توجه به اینکه این مساله در بودجه سال ۹۸ دیده نشده بود و اکثریت شورا شرایط اقتصادی شهر را پاسخگو نمی‌دانست این گزینه انتخاب نشد.

به همین دلیل اکثر اعضای شورا تصمیم گرفتند به مالکانی که قبل از لغو لایحه برج باغ‌ها به صورت سیستمی و قانونی عوارض را پرداخت کرده بودند، اجازه ساخت بر اساس مصوبه قبلی را بدهد.

به ازای ۱۷۰ میلیارد تومانی که شهرداری از مالکان این باغ‌ها برای صدور مجوز ساخت و ساز گرفته، قیمت خون بهای هر درخت ۸۵ میلیون تومان می‌شود.

در بودجه ۹۸ پیش بینی شده که شهرداری ۱۵۰ میلیارد از محل جریمه قطع درختان منابعی را کسب و برای تملک باغات هزینه کند. با این پول می‌توان بخشی از این باغ‌ها را نجات داد اما دو نکته وجود دارد. اول اینکه قرار است این بودجه برای خرید باغ در جنوب شهر اختصاص پیدا کند درحالی که باغ‌های یاد شده عمدتا در شمال شهر قرار دارند. ثانیا معلوم نیست چنانچه شهرداری بخواهد عوارض دریافتی این ۶۲ باغ را برگرداند، مالکان به این ۱۷۰ میلیارد رضایت دهند بلکه چه‌ بسا ممکن است، رقم‌های بسیار بیشتری از این را طلب کنند.

مشکل از جایی شروع شد که فرآیند رفت و برگشت لیست باغ‌ها و کنترل جزییات این استفساریه بین شهرداری و شورای شهر چند ماهی به طول انجامید و فرصتی برای لحاظ کردن رقمی اختصاصی برای آن در بودجه از بین رفت. برای همین شخصا لازم می‌دانم به نوبه خودم در این مورد از شهروندان عذرخواهی کنم.

البته نقطه ضعف دیگر در فرایند تصویب این مصوبه تاخیر در ابلاغ آن است که صدای اعتراض لهام فخاری، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران را نیز درآورده است؛ او در مورد لزوم برخورد با افرادی که مصوبه لغو برج باغ را دیر به شهرداری ابلاغ کردند، گفت: ۲۲ اسفند مصوبه برج باغ در شورای شهر لغو شد و پس از آن به هیات تطبیق فرمانداری ارسال شد و هفتم فروردین ماه سال ۹۷ نیز این مصوبه شورا مورد تایید فرمانداری قرار گرفت و از آن زمان باید به مناطق و معاونت شهرسازی ابلاغ می‌شد اما این مهم محقق نشد و به همین دلیل باید با افرادی که این مصوبه را دیر ابلاغ کردند و سبب شدند که برخی از مالکان فرصت پرداخت عوارض شان را پیدا کنند برخورد شود.

تمام این حواشی پس از توئیت یاشار سلطانی و افشای اسامی مالکان این باغات وارد مرحله جدیدی شده که هنوز واکنشی از سوی شورای شهر و شهرداری در این خصوص رسانه‌ای نشده است؛ تنها بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا شهر از شهردار تهران خواسته درباره مالکان این باغات شفاف‌شازی کند.

لواسان؛ هشدار امام جمعه به شهردار و شورای شهر

حجت‌الاسلام والمسلمین لواسانی با اشاره به اینکه عده‌ای مردم را از نام امام جمعه مرعوب کرده و می‌گویند او گفته خانه شما را خراب می‌کنیم، گفت: امام جمعه نه لودر دارد و نه بولدورز و نه کمیسیون ماده صد دارد و نه پلیس ساختمان و نه معاون شهرسازی که باید مقررات را رعایت کند، بنابراین کلاً نمی‌تواند در روند کار دخالت کند.

وی با بیان اینکه همه این‌ها وظیفۀ شهرداری و شورای شهر است و ربطی به ما ندارد، که یک روز از در سوزن تو می‌آیند و یک روز از در دروازه تو نمی‌آیند، افزود: بنده به شورای شهر و شهردار تذکر می‌دهم. مراقبت باشند مردم را اذیت نکنند، خط قرمز ما مردم هستند، آنان زیرمجموعۀ خود را توجیه کنند که نارضایت‌تراشی عملی ضدانقلابی است و خدا هم بر همه ما احاطه دارد.

تهران؛ بررسی ویژه آلودگی صوتی در شورا برای اولین‌بار

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، با تصویب لایحه آئین‌نامه ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان موافقت کردند؛ تعریف ارتقاء و همچنین کیفیت خودروهای سرویس مدارس، نحوه صدور فعالیت برای شرکت‌های تخصصی در حوزه سرویس مدارس، فرآیند گواهی صدور صلاحیت رانندگان سرویس مدارس، آرام‌سازی محیط پیرامونی مدارس، برنامه آموزشی برای رانندگان و دانش‌آموزان از مواردی است که در این لایحه به آن توجه شده است.

از طرف دیگری به پیشنهاد رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران از بررسی ویژه آلودگی صوتی در شورای شهر خبرداد و گفت: در برنامه سوم توسعه شهرداری به آلودگی صدا توجه ویژه شده است و برای اولین بار است که به آلودگی صوتی در  اسناد بالا دستی توجه شده است تا از نظر عملیاتی بتوانیم حضور پر قدرت‌تری داشته باشیم و معتقدم که می بایست به مرور تصمیمات و لوایح قبل در اولویت اجرا قرار گیرند، تا صدای استاندارد را به شهر برگردانیم.

همچنین در هفته‌ای که گذشت، اعضای شورای شهر تهران اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه شورا در مورد برنامه پنج ساله شهرداری تهران را وارد ندانسته و بر مصوبه خود تاکید کردند.

اصفهان؛ نرخ جدید حمل‌ونقل عمومی

شورای اسلامی شهر اصفهان با افزایش ۲۲ درصدی نرخ کرایه تاکسی در شهر اصفهان به‌طور میانگین، با تاکید قیمت یک‌هزار تومان در کورس اول و ۸۰۰ تومان از کورس دوم به بعد موافقت کرد.

همچنین با رای اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان بلیت مترو از اول فروردین به هزار تومان افزایش خواهد یافت و شهرداری نیز ملزم شد تا مردادماه ۹۸ نسبت به ارائه بسته پیشنهادی خود درخصوص تخفیف مبلغ بلیت مترو برای گروه‌های مختلف از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، جانبازان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی اقدام کند.

تبریز؛ تصویب کلیات و جزئیات بودجه

لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸، توسط شهرداری تبریز با رقم کلی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تقدیم شورای شهر شده بود که در نهایت ۱۱۲ میلیارد تومان از بودجه توسط کمیسیون برنامه و بودجه کاهش یافت و کلیات بودجه ۲ هزار و ۶۶۸ میلیارد تومانی به تصویب اعضای شورا رسید.

توجه به وضعیت اقتصادی در سال آینده، توجه به چشم‌انداز شهرداری تبریز، شهروند محوری و نظرسنجی از شهروندان برای تدوین بودجه و پروژه‌محوری از جمله ویژگی‌های متمایز بودجه سال ۹۸ شهرداری تبریز نسبت به سال‌های گذشته است.

یزد؛ ساخت کلاس آموزش سیار در اتوبوس

طرح تخصیص چهار دستگاه اتوبوس مستعمل برای ساخت کلاس آموزش سیار هوشمند از سوی سازمان حمل و نقل بار ومسافر شهرداری، به تصویب شورای شهر یزد رسید.

آموزش های نوین، وسائل کمک آموزشی جدید نظیر رایانه و امکانات سمعی و بصری و آموزش شهروندی با استفاده از وسایل مدرن با همکاری آموزش و پرورش از مهمترین آیتم های این طرح خواهد بود.

همچنین با تصویب طرح بازنگری در مکان یابی دوربین های سرعت سنج، شهرداری یزد مکلف شد تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده با تعامل دستگاه‌های ذیربط و رعایت نکات کارشناسی، طرح جانمایی جدید دوربین های سطح شهر را به‌صورت لایحه به شورای اسلامی شهر ارائه و امکان اطلاع رسانی آنی به مالک وسیله نقلیه را فراهم کند.‌

نقل قول‌های شورا:

غلامعلی سفید، رییس شورای شهر یزد: توزیع اعتبارات در کمیته برنامه‌ریزی برای شهرها ۳۰درصد و برای روستاها ۷۰ درصد است در صورتی که بیش از ۸۰ درصد مردم در شهرها هستند/ شورای شهر نسبت به این بی عدالتی گلایه مند است.

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران: در شهرداری تهران به حدود ۶۸ هزار نفر حقوق می دهیم اما شهردار تهران به دلیل نبود نیروی با کیفیت اجازه خواسته نیروهای دانشگاه تهران را در اختیار بگیرد.

فتح‌الله معین، رییس شورای شهر اصفهان: تلاش می‌کنیم طی چهارسال فاز نخست خط دوم مترو حدفاصل زینبیه تا میدان امام‌حسین(ع) به بهره برداری برسد.

محمدهادی مهدی‌نیا، عضو شورای شهر مشهد: سوابق گذشته نشان می‌دهد بیشترین تصرفات اراضی در ایام تعطیل انجام میشود

منیره قوامی، سخنگوی شورای شهر قزوین: باید مشخص شود چرا شهرداری بدون مصوبه شورای شهر برای واگذاری املاک قرارداد منعقد کرده است؛ شهرداری در این خصوص تخلف کرده و باید پاسخگو باشد.

فرهام زاهد، عضو شورای شهر رشت: حقوق چند ماه پرسنل سازمان حمل و نقل شهرداری رشت پرداخت نشده است.

علی اکبر زلیکانی، نایب رییس شورای شهر ساری: شوراهای شهر در حوزه نظارت بر شهرداری‌ها رفوزه شدند مانند مجلس در نظارت بر دولت.

فاطمه شیرزاد، سخنگوی شورای شهر رشت: در حال پیگیری وضعیت صلاحیت شهردار رشت در وزرات خانه هستیم و امیدوارم تا قبل از سال جدید حکم شهردار را دریافت کنیم.

محسن عباسی هرفته، عضو شورای شهر یزد: در راستای معرفی شهر تاریخی یزد به ایرانیان در ۲۲ نقطه کشور در آستانه سال جدید، یزد به شکلی مناسب و با تابلوهای گرافیکی زیبا معرفی می‌شود.      

کد خبر 370453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.