سهم جوانان و نخبگان از طرح‌های جدید مجلس

هنگام مطرح شدن پیشنهاد ممنوعیت سه دوره متوالی نمایندگان توسط نماینده اصلاح طلب مردم زرند، تعدادی از نمایندگان اخم بر چهره داشتند و عده ای موافق و آرام بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کردند کاندیداتوری افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع شود. تصویب این قانون به معنای خداحافظی نمایندگان قدیمی با «بهارستان» است تا چهره‌ مجلس یازدهم تا حدودی متفاوت با مجالس قبلی شود، این تغییر در کنار محاسنی که دارد معایبی نیز خواهد داشت.

خداحافظی کدام نمایندگان؟

محمد آشوری‌تازیانی، اسفندیاراختیاری‌کسنویه یزد، حسین امیری خامکانی، عزیزاکبریان، مهرداد بائوج لاهوتی، یوناتن بت‌کلیا، علاءالدین بروجردی، مسعودپزشکیان، محمدرضا تابش، کاظم جلالی، شهباز حسن‌پوربیگلری، حسن خسته‌بند، محمد دهقانی نقندر، محمدرضا رضایی کوچی، علیرضا سلیمی، حسینعلی شهریاری، هادی شوشتری، محمدقسیم عثمانی، محمدحسین فرهنگی، حمیدرضا فولادگر، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نادر قاضی‌پور، هادی قوامی، حسن کامران دستجردی، جبار کوچکی‌نژاد، جواد کریمی‌قدوسی، محمدمهدی مفتح، علیرضا محجوب، علی مطهری، سیامک مره صدق، سیدناصر موسوی لارگانی، علی لاریجانی، سیدحسین نقوی حسینی و عزت‌ا... یوسفیان ملا نمایندگانی هستند که با استناد به این مصوبه مجلس فرصت کاندیداتوری و حضور در مجلس یازدهم را نخواهند داشت.

هیچ گونه اغراض سیاسی در این طرح دخیل نیست 

حسین امیری خامکانی، نماینده اصلاح طلب مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح و پیشنهاددهنده این طرح در  خصوص دلایل مطرح کردن آن به خبرنگار ایمنا گفت: با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر به کارنگرفتن بازنشستگان در کشور می بایست این طرح به گونه ای نیز  در مجلس اجرا می شد. بنابراین زمانی که مواردی از اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی مطرح شد پیشنهاد دادم مانند انتخابات ریاست جمهوری که دو دوره متوالی محدودیت ایجاد می‌کند، برای نمایندگان مجلس هم محدودیتی برای حضور در مجلس وجود داشته باشد.

در این پیشنهاد بنابر این شد که نمایندگان پس از ۳دوره متوالید دیگر نتوانند کاندید شوند و بعد از گذشتن حداقل یک دوره دوباره امکان کاندیداتوری دارند که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شورای نگهبان می بایست بر اساس موازین شرعی و قانونی این مصوبه را بررسی کند.

وی افزود: کرسی های نمایندگان مجلس  باید در جامعه چرخش پیدا کند و افرادی که  چندین دوره است در مجلس شورای اسلامی به سر می برند جای خود را به افراد جوان تر و تازه نفس دهند. این امر می‌تواند فضای مناسبی برای نخبه پروری باشد، به هیچ عنوان اغراض سیاسی و حزب گرایی در این طرح دخیل نیستند.

حذف نمایندگان با تجربه و کاهش انگیزه فعالیت

اصغر سلیمی، چهره سیاسی مستقل و نماینده مردم سمیرم، در  مجلس شورای اسلامی  در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون این طرح اظهار کرد: این پیشنهاد در حالی در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید که قانون اساسی برای نمایندگان مجلس محدودیتی ذکر نکرده است و این تصمیم با مردم است که فردی را تنها برای یک دوره انتخاب کنند یا نماینده ای به دلیل فعالیت و تلاش بار دیگر از طرف مردم انتخاب شود.

وی افزود: برای جوانگرایی در مجلس شورای اسلامی بهتر است محدودیت سن نمایندگان را کاهش دهیم، اما در این قانون فرصت انتخاب از مردم گرفته می شود و از طرفی نیز کسی که در مجلس شورای اسلامی تجارب بسیار زیادی را کسب کرده و می‌تواند با کیفیت بیشتری به پیگیری مسائل بپردازد از حضور در مجلس شورای اسلامی منع می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یاد آور شد: در این قانون فردی که ۳ دوره نماینده بوده پس از ۱ دوره می‌تواند دوباره ۳ دوره نماینده شود که از طرفی هم سن او بالا تر رفته و هم انگیزه فرد کاهش یافته است و احتمال این است که نماینده ای که در دوره سوم برگزیده می‌شود  به دلیل آگاهی از آنکه دوره بعدی نمی‌تواند کاندید شود، انگیزه ای برای فعالیت نداشته باشد؛ همانگونه که در  انتخابات ریاست جمهوری به همین نحو  اشخاص در دوره دوم  در برابر انتظارات مردم پاسخ  گو نیستند.

افزایش کیفیت مجلس

سید ابوالفضل موسوی بیوکی، چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم یزد، در مجلس شورای اسلامی در  گفت‌و گو با خبر نگار ایمنا اظهار کرد: کیفیت عملکرد نمایندگان در سه دوره مجلس بالا است، اما بعد از این سه دوره بازدهی عملکرد آن ها پایین می آید و بهتر است نمایندگان یک دوره در سطح مردم باشند و مشکلات را بشناسند و بعد دوباره به مجلس بازگردند، این شناخت از مشکلات و بازگشت به مجلس باعث افزایش کیفیت مجلس می شود.

وی افزود: استانی شدن انتخابات هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد، زیرا در آن طرح افراد شناخته شده تر و فعال‌تر در سطح استان می توانند به مجلس راه یابند وبا این طرح کیفیت کار مجلس افزایش می یابد با وجود اینکه این دو موضوع هیچ ارتباطی باهم ندارد، اما در یک وجه هر دو می توانند به افزایش کیفیت نمایندگان راه یافته به مجلس شورای اسلامی کمک کنند.

تضادهای طرح استانی شدن انتخابات با طرح محدودیت دوره نمایندگی

حسینعلی حاجی دلیگانی، چهره سیاسی اصولگرا و نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در  مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با تصویب نشدن این قانون نیز مردم اگر نماینده شهر خود را ناکارآمد ببیند در دوره بعدی به او رای نخواهند داد، اما در مجموع  مصوبه مثبتی است، زیرا می‌تواند راه را برای حضور جوانان در مجلس باز کند. اما متأسفانه تقریبا به طور همزمان مصوبه ای دیگر در مجلس تصویب شد که  به صورت پنهان راه شکوفایی استعدادهای جوان به مجلس را مسدود می‌کند؛ استانی شدن انتخابات باعث می شود که افراد خلاق و توانا اگر قدرتی در لیست ها نداشته باشند، از ورود به مجلس باز بمانند.

وی افزود: رویارویی این دو مصوبه مانند این است که در جایی مسیر بزرگی از آب را بسته اند  و تنها روزنه ای برای آن تعبیه کرده‌اند که باعث جلوگیری از ورود استعدادها به مجلس شورای اسلامی می شود و به نوعی معایب آن بسیار گسترده تر از مزایای آن است.

گزارش از: ابوالفضل مدنی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 370444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.