از اسکار موزه تا روز کارگردان

در آخرین روز هر هفته خلاصه‌ای از مهمترین اتفاقات فرهنگی و هنری هفته‌ای که گذشت را در ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت اختتامیه جشنواره جام جم برگزار شد. همچنین اهدای جایزه ویژه موزه‌های جهان، موسوم به اسکار موزه‌ها، به موزه مهد تمدن ایران و اعلام فیلم‌های اکران نوروزی، از دیگر عناوین مهم فرهنگی و هنری هفته بودند. در ادامه مشروح رویدادهای فرهنگی و هنری هفته اول اسفند می‌آید:

برگزاری اختتامیه جشنواره "جام جم": مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم با حضور رئیس سازمان صداوسیما و جمعی از هنرمندان برگزار شد و برگزیدگان این دوره معرفی شدند. در بخش برگزیدگان کمیسیون‌ها، مسابقه "کودک شو" و "برنده باش" جایزه گرفتند و همچنین عادل فردوسی پور برای تهیه‌کنندگی برنامه "نود" جایزه دریافت کرد. 

اما در بخش برگزیدگان مردمی، "پایتخت ۵" به عنوان سریال منتخب، "نود" به عنوان برنامه شاخص و "حالا خورشید" به عنوان برنامه پرمخاطب جایزه گرفتند. همچنین مریم مومن و حسام منظور به عناوین بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد از نگاه تماشاچیان دست یافتند.

ایران اسکار موزه‌های جهان را کسب کرد: یکی از مهمترین جوایز جهانی موزه‌ها با موضوع فرهنگ و تمدن موزه‌ای کشورهای دنیا در نیویورک، آثار موزه مهد تمدن ایران را که چندی قبل در هلند برگزار شد، حائز رتبه نخست جهان دانست. اهمیت این جایزه آنقدر ویژه است که این جایزه را به عنوان اسکار جوایز موزه ای دنیا می نامند.

پایان یافتن ماه عسل: پس از آنکه در اختتامیه جشنواره جام جم، برنامه "ماه عسل" و احسان علیخانی جوایز بهترین اجرا و بهترین گروه تولید تلویزیونی و همچنین، بهترین کارگردانی تلویزیونی را دریافت کردند، احسان علیخانی از پایان "ماه عسل" برای همیشه خبر داد و گفت: "اکنون زمانی برای پایان ماه عسل و شروع عصر جدید است."

افتتاح رادیو "سفر": با قرار گرفتن در آستانه آغاز سال جدید و با توجه به خیل عظیم مردمی که برای سفرهای نوروزی آماده می‌شوند، معاونت صدا صداوسیما، رادیو "سفر" را افتتاح کرد و هدف از راه اندازی این رادیو را "اطلاع رسانی برای مسافران نوروزی به صورت ۲۴ ساعته" دانست.

برگزاری شب کارگردانان سینمای مستند: روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند اعلام کرده است که کارگردانان سینمای مستند در راستای فعالیت‌های فرهنگی خود، جشن شب کارگردانان سینمای مستند را برگزار می‌کنند و طی آن، آثار اعضای انجمن کارگردانان سینمای مستند داوری می‌شود و به سه تن از بهترین کارگردانان سینمای مستند در بخش مستند کوتاه، مستند نیمه بلند و مستند بلند، تندیس انجمن اهدا می‌شود.

بازداشت عامل دستکاری آرای نظرسنجی صداوسیما: رییس پلیس فتا نحوه تقلب صورت گرفته در نظرسنجی پیامکی صداوسیما را میان دوبرنامه "نود" و "برنده باش" توضیح و از دستگیری یک نفر در این خصوص خبر داد. سردار وحید مجید با بیان اینکه ثبت امتیاز برای آن برنامه، به صورت اتوماتیک و خارج از فرآیند انجام شده است، گفت: تمامی این تغییرات از سیستم حذف شد و در حال حاضر دیگر هیچگونه نگرانی وجود ندارد و آرای خود مردم در این خصوص وجود دارد.

روادید عراق برای گردشگران و زائران ایرانی رایگان شد: با توافق ایران و عراق، صدور روادید برای زائران و گردشگران ایرانی از این پس رایگان خواهد بود. رییس جمهور روحانی در کنفرانس خبری مشترک با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، گفته بود که ایران پیشنهاد کرده است روادید حذف شود اما طرف عراقی خواستار باقی ماندن روادید بود. بدین ترتیب توافق شد که روادید سفر میان دو کشور برقرار باشد، اما مبلغی بابت آن گرفته نشود. پیش از این در دیدار وزیر فرهنگ و گردشگری عراق با علی اصغر مونسان، لغو روادید بین دو کشور برای تسهیل در تردد زائران و گردشگران از سوی مونسان مورد تاکید قرار گرفته بود.

"بامک" رونمایی شد: با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مدیرعامل انجمن موسیقی ایرانی و تعدادی از هنرمندان، مراسم رونمایی از "بانک اطلاعات موسیقی کشور (بامک)" برگزار شد. علی ترابی در رابطه با فواید راه‌اندازی چنین بانک اطلاعاتی گفته است: "یک بانک اطلاعاتی می‌تواند از مهم‌ترین اهداف یک مجموعه باشد. این سامانه می‌تواند به ما کمک ‌کند که بدانیم موسیقی ایران دارای چه معایبی است."

تایید فروش آرشیو صداوسیما به شبکه‌های ماهواره‌ای: با وجود سکوت کامل روابط عمومی سازمان صداوسیما، محمد سرافراز رییس مستعفی صداوسیما، مسئله فروش آرشیو این سازمان به شبکه‎‍‌های ماهواره‌ای فارسی زبان را تایید کرد. او همچنین به شرق گفته است: "گزارش دادند که بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ شوهای خوانندگان زن قبل از انقلاب را از سازمان خارج کردند تا معدوم کنند، اما اینها به شبکه های خارجی فروخته شد."

فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شد: اسامی نهایی فیلم‌های اکران نوروزی مشخص شد و سخنگوی شورای صنفی نمایش، نام‌های "زندانی‌ها"، "متری شیش و نیم"، "غلامرضا تختی"، "چهار انگشت"، "رحمان ۱۴۰۰" و "پیشونی سفید ۳" را به عنوان فیلم‌هایی اعلام کرد که از ۲۵ اسفند به روی پرده می‌روند.

جشن شبکه نمایش خانگی برگزار برگزار خواهد شد: بنا بر اعلام سید امیرپروین حسینی، دبیر نخستین جشن شبکه نمایش خانگی، در جشن بزرگ آیفیک، کلیه آثار تولیدی در شبکه نمایش خانگی، شامل سریال‌ها، فیلم‌های داستانی، مستندها، انیمیشن‌ها مورد داوری قرار خواهد گرفت. این جشن به تازگی و با وجود اشباع حوزه سینمایی ایران از جشنواره‌های متعدد، در تقویم جشن‌ها و جشنواره‌های رسمی کشور به ثبت رسیده است.

اعتراضات شدید به پخش "هزارپا" در شبکه نمایش خانگی: پس از آنکه فیلم "هزارپا" بیش از ۳۸ میلیارد تومان در سینماها فروخت و انواع و اقسام رکوردها را، علی رغم کیفیت نازل خود جابه‌جا کرد، به صورت دو قسمت ۹۰ دقیقه ای در شبکه نمایش خانگی نیز، با قیمت مجموع ۲۰ هزار تومان، منتشر شد. این موضوع مورد اعتراض رسانه‌ها و مصرف‌کنندگان محصولات شبکه نمایش خانگی قرار گرفته و انتقاداتی را متوجه مسئولان سینمایی کرده است، که البته سازمان سینمایی با انتشار متنی، از پذیرش هرگونه مسئولیت در این رابطه اعلام برائت کرد.

۱۶ اسفند روز کارگردان نام گرفت: براساس اعلام داریوش فرهنگ، مجری مراسم هشتمین شب کارگردانان، شانزدهم اسفندماه به عنوان روز کارگردان نام‌گذاری شده است. این انتخاب به مناسبت زادروز تولد همایون شهنواز، کارگردان فقید سینما و تلویزیون و سازنده سریال تاریخی "دلیران تنگستان" صورت گرفته است. همچنین خیابانی در تهران به نام همایون شهنواز تغییر نام داد. این اتفاق، یعنی نام‌گذاری خیابانی به نام یکی از کارگردانان سینمای ایران، برای اولین بار اتفاق افتاده است.

کد خبر 370442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.