پرداخت اولین بخش از مطالبات ایران و رهاسازی زاینده‌رود

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از مهمترین آنها می‌توان به واریز اولین بخش از مطالبات دولت ایران به حساب بانک مرکزی توسط کشور عراق و اعلام خبر رهاسازی زاینده‌رود در ۲۶ اسفندماه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ‌روابط عمومی بانک مرکزی کشورمان روز دوشنبه اعلام کرد که در جریان دیدار رییس جمهوری و هیئت همراه با رییس جمهور و نخست وزیر عراق، عبدالناصرهمتی رییس کل بانک مرکزی در مذاکرات مفصل با همتای عراقی خود نحوه پیگیری و اجرای توافق ماه گذشته بانک‌های مرکزی دو کشور را مورد بحث و توافق قرار داد و بنابراین اولین بخش از مطالبات دولت ایران به حساب بانک مرکزی واریز شد. قابل توجه است که از ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق چهار میلیارد آن صادرات برق وگاز است.

همچنین حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در جلسه ای با کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان در مهدیه روستای وجاره تصریح کرد: "مقدار آبی که برای محیط زیست پیش‌بینی شده حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است که از ۲۶ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه رهاسازی می شود بر همین اساس از ۲۰ فروردین تا ۲۰ خرداد حقابه کشاورزان نیز تامین می شود. تخصیص سهمیه تالاب بین المللی گاوخونی، منابع آب زیرزمینی حوضه آبریز را تامین و خسارت‌های ناشی از آن را جبران می‌کند. با این حال باید هرچه زودتر در جلسه ای بین مسئولان وزارت نیرو، سازمان جهاد کشاورزی و اعضای صنف کشاورزان این مطالب از نظر کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد، من نیز پیگیری خواهم کرد."

دیگر خبرهای اقتصادی هفته گذشته به شرح زیر است؛

** استاندار اصفهان به جاری شدن آب زاینده رود به دستور رییس جمهور اشاره کرد و افزود: این آب، حقابه زیست محیطی خواهد بود و غیر از حقآبه کشاورزان است.

** "خودروسازان نمی‌توانند تا یک سال آینده خودروهای پیش فروش شده را تحویل دهند"؛ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه خودروسازان ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش فروش شده را تاکنون تحویل نداده‌اند، خاطرنشان کرد: اگرچه در ۲۹ آذر ماه خودروسازان متعهد شدند تمامی خودروهای پیش فروش شده را ظرف شش ماه -یعنی تا آخر خرداد ماه- به خریداران تحویل دهند اما در هفته جاری این شرکت‌ها اذعان کردند حداقل یک سال فرصت برای تحویل این خودروها نیاز است؛ در واقع تا یکسال آینده نیز نمی‌توانند خودروهای پیش فروش شده را تحویل داده و به تعهدات خود عمل کنند.

** دبیر نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه هر اعیان و سازه ای حتی با کم ترین ارتفاع، مانعی برای روان آب‌ها است، گفت: بر اساس قانون برای حذف بندهای غیرقانونی آبخیزداری بالادست نیاز به کسب مجوز برای تخریب نداریم، مسئولان ذی ربط برای رفع تخلف اقدام کنند.

** مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور گفت: دامداری‌های تعطیل شرق اصفهان طی یک تفاهم‌نامه در قالب طرح‌های اشتغالزای روستایی مورد حمایت مالی صندوق کارآفرینی قرار گرفته و احیا می‌شود.

** بر اساس گزارشی از شرکت مدیریت منابع آب ایران تا پایان نیمه اول اسفندماه سال جاری، سدهای "شهید رجایی" در مازندران، "زاینده‌رود" اصفهان، "تهم" زنجان و "ملاصدرا" در استان فارس از مهم‌ترین سدهای دارای ۴۰ درصد آب به‌شمار می‌آیند که اغلب کاربری تامین آب شرب دارند. زمستان امسال از نظر نزولات جوی، جزو فصل‌های پربارش در سالیان گذشته محسوب می‌شود، اما به دلیل پراکندگی بارش‎‌ها و نوسان روان‌آب، هم‌اکنون ۶۲ سد معادل ۳۵ درصد از مجموع ۱۷۸ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند.

** معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: قرار است در حدود ۶۰۰ تن گوشت منجمد تا عید توزیع شود که قیمت آن هم پایین تر از قیمت الان بازار است.

** " ممنوعیت صدور مجوز رانتی و ویلاسازی در تمام حوضه آبریز زاینده رود"؛ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایمنا، تصریح کرد: در تمام حوضه آبریز زاینده رود صدور مجوز رانتی و ویلاسازی ممنوع است و از هرگونه سوء استفاده در این حوضه جلوگیری می شود. در خصوص زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی با وزارت نیرو هنوز به تصمیم جدی نرسیده ایم اما در نتیجه چند جلسه هماهنگی که برگزار شده است، قرار بر این شد که از هرگونه سوءاستفاده، واگذاری حقابه‌های رانتی و تحمیلی، ویلاسازی و تخلفات پروژه‌های اراضی در حوضه آبریز زاینده‌رود جلوگیری شود. 

** مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: با همکاری بانک صادرات ایران و طبق مرحله بندی اعلام شده، وام ضروری نوبت های ششم و هفتم برای ۴۲ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط از بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق که آخرین نوبت های مرحله نخست پرداخت وام بودند، به مبلغ پنج میلیون تومان به حساب آنان واریز شد.

** " سفر هیئت تجاری مسقط به اصفهان"، نماینده هیئت تجاری مسقط گفت: تجار عمانی علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در اصفهان دارند بنابراین باید یک خط پروازی مستقیم از اصفهان به مسقط ایجاد شود.از مردم اصفهان و شرکتی که ما را به ایران دعوت کرد، تشکر می‌کنم، دیداری که در مدت سه روز بین تجار عمانی و ایرانی صورت گرفت، بسیار نتیجه بخش بود.

** رییس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود نوشت: موانع و مشکلات سیستم توزیع موجب شده که به‌رغم تأثیر اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانیِ کالاهای اساسی در کنترل تأثیر شوک طرف عرضه، معایب آن به‌تدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آن‌ها در بازار، ضمن ایجاد رانت، موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است. تشدید تحریم ها، بیشترین تأثیر منفی را بر اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه دارد. لذا، طبیعی است که مهمترین بحث‌های دولت و بانک مرکزی بر نحوه تأمین کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز مردم متمرکز شود. موانع و مشکلات سیستم توزیع موجب شده که به‌رغم تأثیر اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانیِ کالاهای اساسی در کنترل تأثیر شوک طرف عرضه، معایب آن به‌تدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آن‌ها در بازار، ضمن ایجاد رانت موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است.

** رییس هیئت مدیره کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان گفت: خواسته بازنشستگان فولاد این است که صندوق از خودگردانی خارج و دولت‌گردان شود، همچنین ذوب آهن وظایف خود در چهار حوزه درمان، عیدی، بیمه عمر،حادثه و ارائه خدمات را در قبال آنها انجام دهد. مجتبی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تجمع و اعتراض بازنشستگان فولاد در چند روز اخیر، اظهار کرد: اعتراض بازنشستگان فولاد شامل دو بخش مربوط به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و شرکت ذوب آهن می‌شود و مباحث زیادی را دربرمی‌گیرد از جمله پرداخت حقوق وعیدی، همسان‌سازی که باید در حقوق‌ها اعمال می شد اما نشد و ارائه خدمات به‌ویژه خدمات بیمه ای است.

** "برگزاری دومین جشنواره تقدیر از حامیان حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان"؛ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این جشنواره با اشاره به برخی علل نارضایتی مصرف کنندگان، گفت: در کشور ما کمبود کالا وجود ندارد اما برخی افراد سوء استفاده‌گر با احتکار باعث گرانی برخی مواد می‌شوند به عنوان نمونه هم اکنون افزایش قیمت شکر نمونه ای از احتکار در جامعه است. پیگیری‌های قانونی در حال انجام است تا عوامل گران شدن شکر شناسایی شده و برخوردهای لازم با آنها انجام شود.

** یک کارشناس اقتصادی در در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به مصوبه اخیر مبنی بر ادغام بانک‌های متعلق به نهادهای نظامی در بانک سپه، اظهار کرد: این اقدام در نهایت با شکست روبه‌رو می‌شود و مشکلی از مردم حل نخواهد کرد. شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته‌است که تعدادی از بانک‌های وابسته به نهادهای نظامی را عملا منحل کرده و به طریقی آنها را در بانک سپه ادغام کند در حالی که این بانک در شرایط فعلی به خودی خود دارای مشکلات بسیار بزرگی هست.

** گمرک ایران در بخشنامه‌ای بار دیگر بر ممنوعیت خروج کالاهای اساسی در قالب رویه‌های مسافری و تجاری تاکید کرد.

** " بازنگری و تجدید نظر در طرح جامع مسکن "؛ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشنامه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان برای تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده است که در بند اول آن در خصوص بازنگری و تجدید نظر در طرح جامع مسکن تاکید شده است. حتما برنامه‌های استان‌ها درخصوص رفع معضل حاشیه‌نشینی به معاونت معماری و شهرسازی ارائه شود تا در صورت لزوم با انجام اصلاحاتی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای بررسی و اخذ مصوبه مطرح شود.

** مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت گفت: سه میلیون و ۲۷۰ هزار تن سبزی و صیفی به ارزش ۹۳۵ میلیون دلار در ۱۰ ماهه امسال از کشور صادر شده است. اصغری همچنین با بیان اینکه میزان صادرات سبزی و صیفی در سال ۹۶ را دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده است، اظهار کرد که عمده صادرات سبزی و صیفی به کشورهای همسایه و روسیه بوده که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

** " تصویب پرداخت چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان "؛ نایب رییس فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان مجلس گفت: مصوب شد که سیستم بانکی چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان پرداخت کند اما رقم تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار نمی‌گیرد و به‌طور مستقیم به حساب قطعه‌سازانی که از آنها طلب‌دارند واریز می‌شود. باتوجه به مشکلات عدیده قطعه‌سازان خودرو در سراسر کشور که دارای ۵۵۰ هزار نفر نیرو بوده‌اند به عنوان اعضای فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان با وزیر صنعت، معدن و تجارت جلساتی برگزار شده  و همچنین مکاتباتی را نیز با رییس جمهور و بانک مرکزی داشته‌ایم. از مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده تا روز گذشته دو هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده و باقی آن طی روزهای آینده پرداخت می‌شود، تسهیلات در نظر گرفته شده در راستای حمایت از قطعه‌سازان بوده زیرا تولید انبوه خودرو در دستور کار قرار گرفته شده است.

** نمایشگاه خودروهای کلاسیک، مدرن و آفرود، چهل و نهمین عنوان و آخرین نمایشگاهی بود که امسال طی روزهای ۲۳ تا ۲۷ اسفندماه در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان برگزار می شود و خودروهای کلاسیک، خودروهای آفرود و خودروهای مدرن، هوشمند و اسپرت روز دنیا در معرض بازدید عموم مردم قرار می گیرد.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت به درخواست وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی هشت کالای کره بسته‌بندی، لپه، نخود رسمی، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، عدس، چای کوبیده و انواع چای سیاه را به فهرست کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی اضافه کرد.

** معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به افزایش حقوق کارکنان دولت، ۴۰۰ هزار تومان به حقوق ثابت معلمان افزوده می‌شود که این مقدار با حفظ درصد افزایش حقوق به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد، به صورت پلکانی خواهد بود.

** مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در راستای تنظیم بازار گوشت، نخستین کشتی کامل ۵۰ هزار رأس گوسفند وارداتی از مبدأ کشور رومانی در چابهار پهلو گرفت.

کد خبر 370414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.