بازگشایی مسیر خطرناک آبشار خومبو اورست توسط گروه دکترین آبشار یخی

با شروع فصل صعود به اورست و دیگر قلل هشت هزار متری، گروه دکترین آبشار یخی معروف با پشتیبانی ناوانگ شرپا و مینگما دورجه در کمپ اصلی اقدام به بازگشایی مسیر خطرناک آبشار یخی خومبو در جبهه جنوبی اورست خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته گذشته رویدادهای ورزشی مختلفی در سطح استان، کشور و جهان رخ داد که در زیر به برخی از مهم‌ترین این اخبار اشاره می‌شود.

مهم‌ترین رخدادهای ورزشی استان

* پس از گذشت چهار ماه رقابت بین هشت تیم حاضر در لیگ برتر تنیس روی میز بانوان بزرگسال کشور عصر ۱۹ اسفند کاپ طلای این مسابقات از آن شهرداری شهر بابک شد. نامی‌نو اصفهان عنوان‌دار قهرمانی لیگ سال گذشته  که در دور رفت پنج بر سه برابر حریف به برتری دست یافته بود، در دور برگشت از مرحله مقدماتی پنج بر یک مغلوب و نایب‌قهرمان شد.

* شبنم علیخانی، مائده برهانی، ندا چملانیان، فاطمه صفری، فرزانه زارعی، مائده اسکندری، محدثه مشتاقی، مونا دریس محمودی، زهرا شیری، فرزانه مرادیان، فرناز ساعی و فاطمه عنایت از اصفهان به همراه ۲۴ والیبالیست دیگر به اردوی تیم ملی بانوان دعوت شدند؛ مرحله نخست اردوی تیم ملی بانوان در تهران آغاز شده است.

* مسابقات هندبال جام حذفی موسوم به کوپا رومانی با قهرمانی تیم تیمسوآرا به پایان رسید و استوا بخارست و دیناموب خارست نیز مقام‌های دوم و سوم این رقابت‌ها را به دست آوردند. در بازی رده‌بندی این مسابقات تیم‌های دیناموب خارست و فوکشانی به مصاف یکدیگر رفتند. در این روز حیدری‌راد بازیکن ایرانی در ترکیب تیم دینامو غیبت داشت اما سید علیرضا موسوی در خط دفاعی دینامو درخشید. در پایان این بازی دینامو بخارست با حساب ۳۲ بر ۳۰ بر حریف خود غلبه کرد و به عنوان سومی این رقابت‌ها دست یافت. در دیدار فینال نیز دو تیم استوا بخارست و تیمیسوآرا به مصاف یکدیگر رفتند. در این دیدار محسن باباصفری، دروازه‌بان ایرانی تیم استوا بخارست مرد اول این دیدار بود. تیم استوا بخارست رومانی با وجود درخشش باباصفری با نتیجه ۳۱ بر ۲۷ مغلوب رقیب خود شد و به مقام دوم این رقابت‌ها دست یافت. در پایان این رقابت‌ها محسن باباصفری به عنوان برترین دروازه‌بان مسابقات کوپا رومانی انتخاب شد.

* در سومین بازی فینال بسکتبال بانوان تیم‌های دانشگاه آزاد و نامی‌نو اصفهان به مصاف هم رفتند؛ هر دو تیم در دور رفت و برگشت یک پیروزی را به نام خود ثبت کردند تا در سومین دیدار قهرمان مشخص شود.

در کوارتر اول نامی‌نو ۱۱ بر ۳ به برتری رسید اما در کوارتر دوم دانشگاه آزاد با نتیجه ۱۴ بر ۵ برد را به نام خود ثبت کرد، در کوارتر سوم باز هم بازیکنان نامی‌نو بازی را در دست گرفتند و موفق شدند با نتیجه ۲۵ بر ۱۲ به برتری برسند اما در نهایت دانشگاه آزاد با نتیجه ۵۸ بر ۵۴ به برتری رسید و عنوان قهرمانی را کسب کرد و نامی‌نو دوم شد.

*تیم فوتبال ذوب‌آهن ایران –دوشنبه ۲۰ اسفندماه- در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در گروه A، برابر النصر عربستان قرار گرفت. این مسابقه در نهایت با پیروزی سه بر دو ذوب‌آهن به پایان رسید.

مهم‌ترین رخدادهای ورزشی ایران

* فینال مسابقات شمشیربازی جام جهانی ایتالیا در بخش تیمی در پادووا و میان دو تیم ایران و کره جنوبی برگزار شد. در این دیدار تیم ایران با نتیجه ٤٥ به ٢٨ برابر حریف مدعی خود شکست خورد و به عنوان نایب‌قهرمانی دست یافت. پیش از این دیدار، تیم ملی ایران در مرحله نیمه‌نهایی مقابل ایتالیا پیروز شده بودند. اسپانیا، کانادا و مجارستان هم دیگر تیم‌هایی بودند که تیم ایران بر آن‌ها غلبه کرده بود. تیم ملی شمشیربازی ایران با ترکیب علی پاک‌دامن، مجتبی عابدینی، محمد فتوحی و محمد رهبری و با هدایت پیمان فخری در جام جهانی ایتالیا شرکت داشت.

* بازی‌های ساحلی جهان مهرماه سال آینده به میزبانی آمریکا و در شهر سن‌دیگو برگزار می‌شود. این نخستین دوره این بازی‌ها است که از طرف اتحادیه کمیته‌های ملی المپیک و با حضور ورزشکارانی در ۱۶ رشته برگزار می‌شود. ایران یکی از ۴۰ کشوری است که برای اعزام نماینده به بازی‌های ساحلی جهان اعلام آمادگی کرده است. البته قطعی شدن این اعزام مستلزم استعلام از نهادهای نظارتی بود که انجام شده است. کمیته ملی المپیک موضوع حضور ورزشکاران ایران در آمریکا و بازی‌های ساحلی جهان را با نهادهای نظارتی مربوطه مطرح کرده و موافقت این نهاد را در این زمینه گرفته است. ورزش‌های سه‌گانه، بسکتبال، کوهنوردی، هندبال، کاراته، بادبانی، والیبال ساحلی، کشتی، اسکی روی آب، اسکی روی آب با تخته، فوتبال ساحلی، موج‌سواری، شنا، تنیس، دوچرخه‌سواری و اسکیت برد رشته‌هایی هستند که ورزشکارانشان برگزارکنندگان نخستین دوره بازی‌های ساحلی جهانی خواهند بود. از این میان، کمیته ملی المپیک اعزام ورزشکاران در رشته‌های فوتسال، کشتی، تنیس، والیبال ساحلی و بسکتبال (سه نفره) به آمریکا قطعی کرده است. البته با توجه به محدودیت‌های مالی قرار است کاروان ایران با حداقل نفرات و به‌صورت کیفی در این بازی‌ها شرکت داشته باشد.

* مجمع انتخاباتی فدراسیون سه‌گانه با ریاست محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و با حضور اعضاء مجمع برگزار شد و در نهایت پس از رای گیری، حسن طباطبایی با ۳۶ رای به عنوان رئیس جدید فدراسیون کاراته برای ۴ سال آتی انتخاب شد.

* بنابر جدیدترین رتبه بندی اعلام شده تیم‌های ملی فوتسال جهان در سایت (world futsal ranking)، تیم ملی فوتسال ایران در کنار آرژانتین هم‌چنان با کسب ۱۶۶۳ امتیاز، در رتبه سوم جهان قرار دارد. در این رده‌بندی برزیل با ۱۹۰۱ امتیاز در رتبه اول و اسپانیا با ۱۷۸۱ امتیاز دوم است. تیم‌های روسیه و پرتغال هم در رتبه‌های پنجم و ششم قرار گرفته‌اند.

مهم‌ترین رخدادهای ورزشی جهان

* تیم‌های آژاکس، یوونتوس، بارسا، لیورپول، منچستر یونایتد، تاتنهام، پورتو و منچستر سیتی در مرحله بعد حضور خواهند داشت.

* رقابت‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا NBA پیگیری شد و لس آنجلس لیکرز با درخشش لبرون جیمز پادشاه موفق شد شیکاگو بولز را ۱۲۳ بر ۱۰۷ از پیش رو بردارد. جیمز در این بازی با کسب ۳۶ امتیاز، ۱۰ ریباند و ۴ پاس منجر به گل نقش بسزایی در پیروزی لیکرز داشت. میلواکی باکس صدرنشین کنفرانس شرق در دیدار با نیواورلینز موفق شد ۱۳۰ بر ۱۱۳ به برتری برسد. یانیس آنتتکومپو ستاره میلواکی با کسب ۲۴ امتیاز، ۹ ریباند و ۵ پاس منجر به گل بهترین بازیکن میدان بود.

* در چهار چوب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا تیم‌های آژاکس، یوونتوس، بارسا، لیورپول، منچستر یونایتد، تاتنهام، پورتو و منچسترسیتی با شکست حریفان توانستند به مرحله یک چهارم نهایی برسند.

* فصل صعود به اورست و دیگر قلل هشت هزار متری دو سه هفته دیگر آغاز می‌شود و بر همین اساس شرپاها (افرادی که در ازای مبلغی در حمل بار کوهنوردان مشارکت دارند) در راه حل ایمن‌سازی مسیر جبهه جنوبی بلندترین قله جهان برای صعود کم دردسر کوهنوردان هستند.

این گروه که به دکترین آبشار یخی معروف هستند با پشتیبانی ناوانگ شرپا و مینگما دورجه در کمپ اصلی اقدام به بازگشایی مسیر خطرناک آبشار یخی خومبو در جبهه جنوبی اورست خواهند کرد.

کد خبر 370390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.