رونق عیدانه شیرینی‌های ارزان‌تر

خرید شیرینی و گز برای پذیرایی از میهمانان در ایام نوروز از سنت های قدیمی این جشن کهن ایرانیان است که امسال با افزایش قیمت‌ها بیشتر موجب تلخی کام شده است تا شیرینی آن.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال با نزدیک شدن به ایام نوروز میزان تقاضا برای خرید و مصرف انواع شیرینی در کشور افزایش می‌یابد و این محصول همواره یکی از ارکان اصلی پذیرایی ایرانیان در ایام نوروز بوده است، اما نوسانات قیمتی و افزایش نرخ هایی که در طول سال در اثر علت های مختلف صورت گرفت شامل این بازار نیز شده است.

بررسی‌های میدانی حاکی است که بسیاری از مردم اصفهان بر سر دوراهی خرید شیرینی یا گز مانده‌اند البته هستند کسانی که قادرند هر دو محصول را خریداری ‌کنند.

بسیاری  مردم که برای خرید به بازار آمده‌اند هنگامی که با قیمت‌ها مواجه می شوند، می گویند: "دلار که تاثیری در قیمت شیرینی ندارد پس چرا این محصول نیز در بازار گران شده است؟"

یک خریدار شیرینی در خیابان فیض به خبرنگار ایمنا می گوید: "مردم بر سر دوراهی مانده اند که یک سر آن خرید اقلام مورد نیاز پذیرایی ایام نوروز است و سر دیگر آن خرید پوشاک و نو کردن لوازم است و توان مالی مردم تا حدی است که تنها قادر به انتخاب یکی از اینها هستند. در حقیقت اگر مردم به خرید در بازار پوشاک بروند باید قید خرید ملزومات مهمانی در نوروز را بزنند و در صورتی که برای خرید اقلام مورد نیاز پذیرایی آماده شوند، نمی توانند با لباس نو از مهمانشان پذیرایی کنند."

ترجیح مردم به خرید شیرینی‌های ارزان

فروشنده همین مغازه پس از شنیدن صحبت های خریدار می گوید: "بسیاری مردم سعی می کنند شیرینی های ارزان قیمت بخرند"

یک فروشنده انواع شیرینی و کیک که در خیابان احمد آباد اصفهان فعالیت می کند نیز می گوید: "تا پیش از افزایش قیمت ها و بهم خوردن بازار مردم از شیرینی های خشک و ارزان قیمت برای برگزاری مراسم های ترحیم استفاده می کردند اما اکنون مردم خواستار همان شیرینی ها برای جشن عید نوروز هستند و این یک فاجعه تمام عیار است. شیرینی‌های ارزان قیمت و خوش رنگ و لعابی در بازار عرضه شده است که پاسخگوی نیاز مردم است و افراد با توان مالی کم نیز می توانند از آنها استفاده کنند اما باید راه حلی برای تعیین درست قیمت شیرینی در نظر گرفته شود تا به مردم فشار نیاید."

قیمت شیرینی زیاد بالا نرفته است

در جای جای شهر و مناطق مختلف، نظرات پیرامون افزایش قیمت‌ها متفاوت است و هرکس با توجه به موجودی و قدرت خرید خود در این باره قضاوت می‌کند، به این صورت که یک خریدار شیرینی در مغازه‌ای در خیابان شیخ صدوق شمالی اصفهان درباره وضعیت قیمت شیرینی و گز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "قیمت شیرینی زیاد بالا نرفته است اما گز افزایش قیمت داشته و گمان می کنم به دلیل افزایش قیمت تمام شده آن در بسته بندی باشد. قیمت هر کیلو شیرینی در بازار واقعا مناسب است و مردم با هر میزان توان خرید قادر به تامین شیرینی مورد نیازشان برای پذیرایی عید هستند. برخی مغازه‌ها قیمت جعبه شیرینی را جداگانه حساب می‌کنند که خوب است."

پذیرایی گز و شیرینی سنت پرخرجی است

اما خریداری در محله همت آباد درباره اوضاع و احوال بازار گز و شیرینی می گوید: "سنت استفاده از گز و شیرینی در کنار یکدیگر در پذیرایی عیدانه اصفهانی‌ها سنت بسیار بد و پر خرجی است که فشار زیادی به خریداران بازار در این اوضاع و احوال وارد می کند. توان مالی بسیاری  مردم جوابگوی خرید شیرینی هم نیست چه برسد به اینکه گز در کنار شیرینی عید قرار بگیرد و در پذیرایی ها استفاده شود."

فروشنده‌ای در میدان نقش جهان، خریداران گز را بیشتر گردشگران خارجی و از شهرهای دیگر می‌داند و اظهار می‌کند: "خرید گز به ندرت انجام می گیرد این در حالی است که سال پیش میزان گز فروخته شده شعب ما بیشتر از چندین سال قبل بود. بسیاری واحدهای صنفی که فقط با فروش انواع گز کسب درآمد می کردند اکنون مجبورند برای ادامه فعالیت انواع شیرینی را نیز به محصولات مغازه شان اضافه کنند."

مگر یک کارگر چقدر حقوق می‌گیرد!

یک خریدار شیرینی در خیابان نشاط اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا می گوید: "مردمی که برای خرید شیرینی به بازار مراجعه می کنند با کام شیرین می آیند و با کام تلخ می روند. قیمت ها اینقدر بالاست که مردم توان خرید چنین شیرینی هایی را ندارند. مگر یک کارگر چقدر حقوق می‌گیرد که بخواهد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای شیرینی شب عید خرج کند."

شیرینی و آجیل همواره یکی از ارکان پذیرایی ایرانیان در نوروز بوده است اما جالب است که با افزایش قیمت‌ها فضای مجازی پر شده است از شعارهایی که می گوید نه به خرید این و نه به خرید آن...!

تولید گز در اصفهان ۸۰ درصد کاهش یافته است

حسن شریفی، رییس اتحادیه فروشندگان گز و شیرینی اصفهان درباره وضعیت بازار گز و شیرینی به خبرنگار ایمنا می گوید: قیمت گز و شیرینی در ایام منتهی به عید نوروز افزایش نیافته است و میزان رکود در بازار به گونه ای است که افزایش قیمت فعالیتی نامعقول است.

وی ادامه می دهد: استقبال از بازار گز و شیرینی در این ایام بسیار بد بوده و اغلب فروشندگان گز و شیرینی از میزان فروش ناراضی هستند به طوری که تولید گز در اصفهان ۸۰ درصد کاهش یافته و نسبت به سال های قبل ناچیز است.

رییس اتحادیه فروشندگان گز و شیرینی اصفهان تصریح می کند: قیمت شیرینی تغییری نکرده است اما بازاری برای فروش شیرینی و تقاضایی برای خرید شیرینی در بازار وجود ندارد.

شریفی اعلام می‌کند: یک‌هزار و ۲۰۰ واحد صنفی فروش گز و شیرینی در اصفهان آماده برطرف کردن تقاضای مردم در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قیمت هر جعبه انواع مختلف گز از ۱۱ هزار تومان شروع شده تا ۱۴۰ هزار تومان ادامه دارد، قیمت شیرینی نیز با توجه به انواع مختلف آن متفاوت است. سنت خرید شیرینی برای شب عید یکی از رسوم قدیمی ایرانی ها و سنت خرید گز برای شب عید یکی از رسوم قدیمی اصفهانی هاست.

گزارش از: سپهر زارع – خبرنگار ایمنا

کد خبر 370364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.