آغوش باز نجف برای روحانی/بی‌میلی مسافران نوروزی به ویلاهای شمال

دیدار حسن روحانی با مرجع اعتدالی، لندن در بن بست بریگزیت، آغوش باز نجف برای روحانی و خشم آمریکا و نفوذی‌ها از سفر پربار رئیس جمهور به عراق از مهمترین عناوین روزنامه های امروز پنجشنبه-۲۳اسفندماه- روزنامه های کشور است.

به گزارش ایمنا، ره‌آوردهای سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق با حضور حسن روحانی در بیت حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در نجف اشرف و دیدار و گفت‌وگوی او با این مرجع عالیقدر تکمیل شد. این دیدار که صبح دیروز پس از تشرف حسن روحانی به حرم مطهر امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در نجف اشرف برگزار شد یکی از پربازتاب‌ترین و جلب توجه کننده‌ترین ملاقات‌هایی بود که در سفر سه روزه روحانی به عراق رقم خورد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به دیدار حسن روحانی با مراجع تقلید شیعه قم  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «آغوش باز نجف برای روحانی» آیت‌الله العظمی سیستانی در این دیدار از هرگونه اقدام در راستای تقویت روابط عراق با همسایگان خود، بر اساس منافع طرفین و احترام به حاکمیت کشورها و دخالت نکردن در امور داخلی آنها استقبال کرد.

او با اشاره به جنگ سرنوشت ساز ملت عراق برای شکست تجاوز داعش، جانفشانی‌های بزرگ مردم قهرمان عراق برای پیروزی بر این گروه تروریستی و دور ساختن خطر آن از کل منطقه، نقش دوستان در تحقق این مسأله را یادآور شده و مورد تمجید قرار دادند. مرجع عالیقدر شیعیان در پایان سخنان بر لزوم این مسأله تأکید کرد که سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این منطقه حساس متعادل و متوازن باشد تا ملت‌های آن از خسران و مصائب بیشتر مصون بمانند. رئیس جمهوری اسلامی کشورمان نیز  در این دیدار نتایج مذاکرات خود با مسئولان عراقی و آنچه در چارچوب تقویت روابط دوستی و حسن همجواری میان دو کشور به دست آمده را تشریح کرد.

روزنامه آرمان امروز در صفحه نخست خود به بررسی آثار  دیدار  حسن روحانی با مراجع تقلید شیعه  پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «دیدار رئیس‌جمهور اعتدال با مرجع اعتدالی» روزنامه آرمان امروز در ادامه افزود: یک استاد حوزه علمیه قم در ارتباط با اهمیت دیدار رئیس‌جمهور با آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر اظهار کرد: این دیدار می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد؛ چرا که آیت‌الله سیستانی از جهت نفوذ معنوی، اجتماعی و سیاسی هم در عراق از جایگاه بالایی برخوردار است و هم در جهان اسلام جایگاه ممتاز و نمونه‌ای دارد. از این رو این دیدار بسیار به نفع دو کشور و مثبت و سازنده خواهد بود. حجت‌الاسلام فاضل میبدی به «آرمان» گفت: هرچند آیت‌الله سیستانی در مسائل خرد سیاسی وارد نمی‌شود، اما نفس این دیدار و حضور شخصیتی از ایران و شخصیتی بزرگ در جهان اسلام از عراق می‌تواند تاثیر بسزایی در روابط دو کشور و بازتاب‌های زیادی داشته باشد. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: جایگاه حجت‌الاسلام روحانی با کسان دیگری که قصد ملاقات با آیت‌الله سیستانی را داشتند فرق می‌کند؛ چرا که وی روحانی و معمم است و در موقعیت حساس فعلی که عربستان سعودی تلاش می‌کند که میان ایران و عراق فاصله بیندازد این ملاقات ضرورت داشت. وی تصریح کرد: آیت‌الله سیستانی انسان هوشمندی است و تشخیص داد که این ملاقات می‌تواند نقشه‌های دشمنان را خنثی و انس و الفت مجددی میان دو کشور ایجاد کند.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به مخالفت مجدد پارلمان با توافق خروج از اتحادیه اروپا  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «لندن در بن بست بریگزیت» روزنامه ابتکار در ادامه نوشت: در حالی که « ترزا می» نخست‏ وزیر بریتانیا روز دوشنبه با اتحادیه اروپا توافقی بر سر آخرین تغییرات حقوقی بریگزیت حاصل کرده و در مورد مشکل مرزهای ایرلند گفت‏ وگو کرده بود، شامگاه سه‏ شنبه پارلمان انگلستان برای دومین‏ بار این توافق دقیقه نودی را رد کرده و به اصلاح آن رای منفی داد.

در همین راستا، بحران سیاسی دولت لندن به شکل بی‌سابقه‌ای تشدید شده و بسیاری کارشناسان معتقدند که دولت بریتانیا در هیچ زمانی پس از جنگ جهانی دوم، این چنین درگیر چالش نشده است. طی رای‌گیری صورت‏ گرفته در شامگاه سه‏ شنبه، ۳۹۱ نماینده مجلس عوام به توافق پیشنهادی نخست‏ وزیر رای منفی دادند و این در حالی بود که تنها ۲۴۲ نماینده این توافق را مورد تائید قرار دادند.

 روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به رکود تقاضا برای اقامت نوروزی در شمال اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «غافلگیری در بازار ویلا» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: بازار اجاره نوروزی ویلا و خانه‌های دربست در گروهی از شهرهای شمالی کشور، موجران این املاک را به‌دلیل برداشت اولیه نادرست غافلگیر کرد. مالکان ویلاهای اجاره‌ای شمال انتظار داشتند «حجم تقاضای اقامتی برای تعطیلات نوروز ۹۸» با انتخاب شهرهای شمالی از سمت گردشگران داخلی به‌عنوان اولین مقصد جایگزین سفرهای خارجی چند برابر شود. ویلادارها در شهرهای مختلف شمال با همین تصور در شبکه‌های مجازی مختص اجاره ویلا از ماه گذشته تعرفه‌های اجاره عید ۹۸ را از ۴۷ تا ۱۰۰ درصد نسبت به تعرفه‌های عید ۹۷ افزایش دادند. اما در این مقطع از سال که وقت طلایی رزرو ویلا از سمت مسافران نوروزی شمال محسوب می‌شود تحقیقات میدانی نشان می‌دهد تعداد تماس‌ها با موجران ویلا حدود ۷۰ درصد نسبت به شب‌ عید گذشته کاهش یافته است.

 روزنامه کیهان در صفحه نخست خود به بررسی تاثیرات سفر حسن روحانی به عراق پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «خشم آمریکا و نفوذی‌ها از سفر پربار رئیس جمهور به عراق» روزنامه کیهان در ادامه افزود: سفر روحانی به عراق علاوه بر اینکه مانور قدرت جمهوری اسلامی ایران برای بدخواهان و برهم‌زنندگان ثبات منطقه‌ای است پیام آشکاری به تحریم کنندگان داشت. پیامی که تأکید می‌کند در دنیای کنونی هیچ قدرتی قادر نیست کشور مقتدری مانند جمهوری اسلامی ایران را به زعم خود در محاصره اقتصادی قرار دهد. کافی است این حضور را با حضور سه ساعته و بدون استقبال و البته مخفیانه ترامپ در این کشور مقایسه کنیم تا معنای اظهارات «بریان هوک» نماینده آمریکا در امور ایران را دقیق تر دریافت کنیم. هوک که در واقع مغز متفکر و البته عامل و کارگزار اجرای کلیه برنامه های ضدایرانی کاخ سفید و از جمله تحریم های ترامپ علیه ایران است در واکنشی عصبی اما منفعلانه به سفر روحانی گفته است: «ایران می خواهد عراق را به یکی از استان های خود تبدیل کند او همچنین افزوده است ایران می خواهد با ایجاد یک راه ارتباطی در شمال خاورمیانه به سهولت سلاح جابجا کند».

کد خبر 370350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.