محمد عیدی در دیدار با خو مو چین و هیئتی از اهالی فرهنگ چین، اصفهان و شانگهای را همچون خواهران یکدیگر خواند و از تمایل شهرداری اصفهان برای برقراری ارتباط فرهنگی با شانگهای گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، امروز _چهارشنبه ۲۲ اسفند_ در دیدار با چند تن از مسئولان فرهنگی شهر شانگهای چین، اظهار کرد: دیدار و گفت‌وگو با اهالی فرهنگ شانگهای، یادآور تاریخچه هزاران ساله گفت‌وگوهای ایران و چین است.
وی افزود: اصفهان و شانگهای از طریق جاده ابریشم، در زمینه‌های فرهنگی همچون خواهران یکدیگر هستند. در واقع این مسیر، امکانی برای ارائه و تبادل فرهنگ‌های گوناگون و در نهایت، نمایش آن‌ها در قالب یک فرهنگ متحد و یکتا بوده است.
عیدی ادامه داد: به هر بخشی از فرهنگ دو کشور ایران و چین که بنگریم، زمینه‌های متعددی را برای گفت‌وگو و تبادل نظر پیدا می‌کنیم، چرا که میان این دو سرزمین، نقاط مشترک فرهنگی بسیاری وجود دارد. گویا ایران و چین در یک جهان فرهنگی یکسان حضور دارند و این موضوع در هنر مشترک این دو کشور نیز قابل مشاهده است.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اعلام اینکه اصفهان برای همکاری در هر سه پروژه فرهنگی ماه ژوئن شانگهای، آمادگی دارد، گفت: همچنین برای همکاری در برنامه‌های مرتبط با هنرهای سنتی و بومی، که در ایران تمام و کمال متناسب ویژگی‌های زیباشناسی ایرانی شکل گرفته‌اند، برنامه‌های حوزه گردشگری و همچنین تجارت در بستر فرهنگ، آمادگی همکاری داریم.
وی افزود: شهر اصفهان در سرتاسر ایران، از نظر تنوع صنایع و هنر دستی، در رتبه اول قرار دارد و این موضوع، انگیزه مناسبی است تا در زمینه تجارت فرهنگی و تجارت صنایع دستی، ورود کنیم.
عیدی اضافه کرد: در حوزه میراث ناملموس بشری نیز، شهر اصفهان حائز رتبه بسیار مهمی در ایران است و به‌نظر می‌رسد اگر بتوانیم این میراث ناملموس را میان ایران و چین به اشتراک بگذاریم، به نزدیکی فرهنگ دو کشور کمک شایانی کرده‌ایم.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در خصوص گردشگری باید بگویم که با توجه به میراث فرهنگی که ایران و شهر اصفهان در اختیار دارد و همچنین به سبب قرارگیری در جوار جاده ابریشم، ایران همواره توانسته است میراث خود را نو کند و به شکلی خلاقانه ارائه دهد.
وی با اشاره دوباره به اهمیت فرهنگی جاده ابریشم، آن را یک نقطه اشتراک میان شهرهای تاریخی شانگهای و اصفهان دانسته و تصریح کرد: در شهرداری اصفهان تمایل داریم تا تجربه‌های همکاران چینی خود را دریافت کرده و براساس آن‌ها درباره آینده مذاکره و برنامه‌ریزی کنیم.
عیدی پیرامون تجربه‌ همکاری‌های فرهنگی میان اصفهان و دیگر شهرهای شرق آسیا، گفت: دو سال پیش برنامه‌هایی از سوی کره جنوبی در ایران برگزار شد که مشابه برنامه‌ریزی‌های فعلی برای برقراری ارتباط میان شانگهای و اصفهان بود. 
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، با اشاره به برنامه کره‌ای‌ها در اصفهان، اضافه کرد: اساس شکل‌گیری این همکاری، یک داستان اساطیری و عاشقانه بود که اهالی فرهنگ کره جنوبی را به نزدیکی با ایران ترغیب کرده بود و این نشان می‌دهد، مردم می‌توانند فارغ از سیاست و تنها براساس فرهنگ‌های خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
وی افزود: همکاری‌های تاریخی در طول جاده ابریشم، مدل خوبی از روابط صلح‌طلبانه و حتی مهربانانه (چرا که مهربانی جزئی از آداب و فرهنگ ایرانیان است) را ارائه می‌کند.
عیدی درباره تمایل شانگهای در راستای برگزاری برنامه‌های خلاقانه برای کودکان، گفت: شهر اصفهان، شهر دوست‌دار کودکان است و رو به این سمت دارد که شهری "با" کودکان و نه فقط "برای" آن‌ها، داشته باشد تا با به‌کارگیری خلاقیت کودکان شهر بهتری را برای شهروندان خود بسازد.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، ادامه داد: جهان مدرن خود را از تخیل مبرا کرده است، اما کودکان بستر مناسبی برای اوج گرفتن تخیل و در نتیجه بروز خلاقیت هستند و این‌جا در شهر اصفهان، تلاش می‌کنیم تا با بال دادن به تخیل آن‌ها، آینده خلاقانه‌تری برایشان فراهم آوریم.
وی ضمن ابراز تمایل به همکاری در تمامی زمینه‌های فرهنگی با شانگهای، گفت: حتی کارگروه ویژه‌ای در معاونت فرهنگی سازمان ایجاد شده است تا مطابق با برنامه‌های ارائه شده، همکاری‌های لازم صورت گیرد. شهرداری اصفهان برای تعامل در زمینه‌های فرهنگی با شهر شانگهای اشتیاق زیادی دارد.
عیدی خاطرنشان کرد: جهانشر اصفهان فرصت مناسبی برای ترویج و معرفی آثار هنری و هنرمندان شانگهای و چین است، خصوصا که این دو سرزمین، تاریخچه ارتباطات فرهنگی مناسبی دارند.

کد خبر 370320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.