عابدی: ۲۶ اسفندماه زاینده‌رود رهاسازی می‌شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقدار آبی که برای محیط زیست پیش‌بینی شده حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است که از ۲۶ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه رهاسازی می شود بر همین اساس از ۲۰ فروردین تا ۲۰ خرداد حقابه کشاورزان نیز تامین می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدرعلی عابدی در جلسه ای با کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان در مهدیه روستای وجاره برگزار شد، اظهار کرد: تخصیص سهمیه تالاب بین المللی گاوخونی، منابع آب زیرزمینی حوضه آبریز را تامین و خسارت‌های ناشی از آن را جبران می‌کند. با این حال باید هرچه زودتر در جلسه ای بین مسئولان وزارت نیرو ، سازمان جهاد کشاورزی و اعضای صنف کشاورزان این مطالب از نظر کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد، من نیز پیگیری خواهم کرد.

وی با اشاره به نگرانی کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز کشت بهاره، اظهار کرد: در نتیجه رایزنی هایی که با مسئولان آب منطقه ای داشتم؛ به من اعلام شد مجموع آبی که برای محیط زیست پیش بینی شده و از ۲۶ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه رهاسازی می شود، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است.

تالاب بین المللی گاوخونی باید همیشه هدفمان باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: تالاب بین المللی گاوخونی باید همیشه هدفمان باشد زیرا اگر به تالاب بین المللی گاوخونی توجه و سهمیه آن داده شود، تمام منابع زیرزمینی از آب تامین و خسارت‌های وارد شده به آن جبران می‌شود. باید توجه کرد که حدود پنج تا ۱۱ میلیارد مترمکعب منابع آب زیرزمینی استان از بین رفته است، اگر قرار است ۲۰ میلیون مترمکعب به تالاب گاوخونی اختصاص یابد، برخی کشاورزان نباید اعتراض کنند.  

عابدی با بیان اینکه قرار نیست به حقابه کشاورزان لطمه زده شود، تصریح کرد: به گفته مسئولان مربوطه از ۲۰ فروردین تا ۲۰ خردادماه سال ۱۳۹۸ حقابه کشاورزان تأمین می‌شود، بر اساس برآوردها نیز با آب شدن برف‌ها مقدار مورد نیازی که در شورای‌عالی توزیع عادلانه آب مصوب شده، تأمین می شود.

برخی با جار و جنجال نباید جلوی تصمیمات دولت را بگیرند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان اصفهان همواره به کسانی که به قانون توجه ندارند، معترض هستند، خاطرنشان کرد: اگر ما به قانون و به نظام جمهوری اسلامی احترام می گذاریم، باید بدانیم که بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی آن دسته از رودخانه های عمومی که حقابه کشاورزان نیست، برخی نباید در مقابل انتقال آب به آن موضع‌گیری کنند.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب برای مصارفی غیر از شرب کارشناسی نیست، تصریح کرد: در تمام مجامع علمی انتقال آب برای شرب را مجاز می‌دانند و رودخانه ای که در اختیار و از اموال دولت است، عده‌ای نباید با جاروجنجال جلوی تصمیمات دولت برای انتقال آب را بگیرند.

بدون حقابه کشاورزان "زاینده رود" مفهومی ندارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب، خاطرنشان کرد: این قانون حقابه کشاورزان را به رسمیت شناخته است که همه باید آن رعایت کنند زیرا اجازه دست اندازی به حقابه کشاورزان را  ندارند. زاینده رود؛ نمونه یک رودخانه ای است که با حقابه کشاورزان حیات دارد و بدون آن مفهومی ندارد.  

وی با بیان اینکه از وزارت نیرو می خواهیم که به قانون توزیع عادلانه آب احترام بگذارد، گفت: نمایندگان اصفهان هیچ‌گاه نظر غیرعلمی مطرح نکردند، خواسته ما اجرای اصل ۴۵ قانون اساسی، قانون توزیع عادلانه آب، مصوبات شورای عالی آب و مصوبات سال 1397 است که برای بالادست باید اجرا شود.

این نماینده مجلس با اشاره به فیلمی که چندی پیش در خصوص کشت برنج اصفهان در مجلس به نمایش گذاشته شد، اعلام کرد: این فیلم سراسر دروغ، به استناد اینکه چند هزار هکتار زمین زیر کشت برنج در استان اصفهان وجود دارد؛ به تمام مردم ایران می گوید: " اصفهانی ها دروغ می گویند که آب نداریم اما برنج می کارند."

دفاع از تالاب گاوخونی، دفاع از منابع زیرزمینی سراب تا پایاب است

عابدی افزود: کسی که برنج می‌کارد به آبروی همه لطمه می زند زیرا ما فقط می دانیم کسی که برنج می کارد با آب کمتری از کشت گندم در شرق، کشاورزی می‌کند اما نمی توانیم این موضوع را همه جا مطرح کنیم و بگوییم این فیلم دروغ است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنها علیه ما فیلم می سازند، بنابراین بهتر است بهانه دست کسی ندهیم. اما جهاد کشاورزی باید برای حفظ بذر برنج لنجان منطقه ای را درنظر بگیرد و محلی را به عنوان منطقه مجوز دار برای کشت برنج مشخص کند.

وی با بیان اینکه سلامت مردم و جامعه اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: اگر  فردی پساب سمی را در کشت خود به کار می برد و می‌داند که این پساب صدمات جبران ناپذیری به سلامت مردم میزند باید  بداند که در کشتار یک جامعه شریک است، امید است که برخی کشاورزان از استفاده پساب پرهیز کنند و در استان ما چنین معضلی وجود نداشته باشد.

عابدی با تاکید بر اینکه اگر از تالاب بین المللی گاوخونی دفاع کنیم یعنی از تمام منابع زیرزمینی از سراب تا پایاب دفاع کرده ایم، گفت: متأسفانه بر اثر بی‌توجهی به سهمیه تالاب گاوخونی، زمین حاصل‌خیز شرق اصفهان آنقدر دچار کبود آب شده که گاهی رانش زمین در این منطقه اتفاق افتاده است بنابراین برای جلوگیری از این فجایا باید مسائل زیست محیطی را بیشتر مورد نظر قرار دهیم.  

کد خبر 370300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    3 0
    سلام یعنی مجددا از۲۰ فروردین زاینده رود بازگشایی میشه؟
  • عباس IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    2 0
    حق اصفهان ۲۰ سال است داره خورده می شه. باید کاری بکنید که این آب هیچ وقت قطع نشه و هیچ عذر و بهانه ای هم قبول نیست چون دروغه مدیریتی و سرکاری است