احمدی: ورود مجمع تشخیص به عرصه قانون گذاری حادثه عجیب سال بود

یک حقوقدان و فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: کشورهای اروپایی تا کنون چنین اجماعی در برابر قدرتی همچون آمریکا تشکیل نداده بودند و خروج ایالات متحده از برجام بهانه خوبی برای یک اجماع میان آنان بود.

نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی در سال ۹۷، اظهار کرد: فوت این شخصیت فقید عملا مسئله ای را همچون موضوع فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی به وجود آورد. فوت این شخصیت ضربه ای بزرگ بر پیکره مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد کرد و در حقیقت این مجمع برای مدتی غیرفعال شد.

وی افزود: هاشمی شاهرودی با ورود به مجمع تشخیص مصلحت نظام، صلاحیت ویژه ای به این نهاد مهم در جمهوری اسلامی ایران بخشید.

این استاد دانشگاه با حادثه خواندن ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به نظام قانون گذاری کشور خاطر نشان کرد: وارد کردن مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب لوایح چهارگانه FATF دستکاری بود که در نظام قانون گذاری کشور صورت گرفت و رییس جمهور نیز در این باره گفت که «چگونه ۲۰ نفر می توانند برای مردم تصمیم بگیرند.»

FATF تصویب نشود، پول نفت دیگر قابل استفاده نیست

احمدی با اشاره به سه نوبت فرصت دهی گروه اقدام مالی مشترک اروپا به ایران برای پذیرفتن FATFتصریح کرد: این فرصت که از سوی این نهاد مالی در اروپا برای ایران فراهم شده است، آخرین مهلت برای پذیرفتن لوایح چهارگانه است و در صورتی که این لوایح در سال آینده به تصویب نرسد، پول نفت کشور به هیچ وجه قابل استفاده نیست.

وی تاکید کرد: بسیاری از مسئولان در جریان موضوع FATF و لوایح چهارگانه آن نیستند و هیچ اطلاعاتی پیرامون آن ندارند و فقط با این لوایح چهارگانه به مخالفت برخواسته اند. آنها حتی کاربرد FATF را هم نمی دانند و تصور می کنند که در صورت نپذیرفتن این لوایح نیز قادر به درآمد زایی و فروش نفت هستند. در صورتی که FATF در سال ۹۸ تصویب نشود، درآمد دولت به پایان خواهد رسید و پول نفت ایران به کشور وارد نمی شود.

وی افزود: خروج ایالات متحده از برجام نیز یکی از مهم ترین اتفاقات سیاسی سال ۹۷ بود که زندگی سیاسی و اقتصادی مردم ایران را تحت تاثیر قرار دارد، اما تنها فایده ای که این خروج برای سیاست های ایران داشت این بود که اروپا دلیل خوبی برای پیروی نکردن از سیاست ایالات متحده پیدا کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: پایان جنگ سوریه و نابودی داعش نیز یکی از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی سال ۹۷ بود که به یکی از مهم ترین مسائل خاورمیانه تبدیل شده بود. داعش پس از ظهور، توجه همه جهان را به خود جلب کرد و نقش ایران در شکست داعش نیز غیرقابل انکار و استراتژیک است.

احمدی ادامه داد: برهم زدن اجماع داعش از فعالیت های ایران در سال ۹۷ بود که موجب شد قلمرو این گروه تروریستی که شامل بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع بود از هم گسیخته و تکه تکه شود. داعش به هنگام فتح موصل در عراق ضربه بزرگ اقتصادی از طریق سرقت پول های موجود در بانک مرکزی به این کشور وارد کرد.

وی اضافه کرد: فروش نفت توسط داعش در موصل موجب برهم ریختن بازار نفت جهانی شد و افت شدید قیمت‌ها را به همراه داشت که برای کشور ما تهدید مهمی محسوب می شد.

این حقوقدان و فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: تغییرات در قوه قضاییه و انتصاب آیت الله آملی لاریجانی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از اتفاقات مهم سیاسی در سال ۹۷ محسوب می شود.

کد خبر 370265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.