توافق ۲۰میلیارد دلاری با عراق/ اختلاسی که ۲۱۶ برابر بزرگ نمایی شد

دستاوردهای سفر حسن روحانی به عراق از جمله افزایش حجم مبادلات تا سقف ۲۰ میلیارد دلار و دریافت بخشی از بدهی‌های این کشور به ایران در کنار فساد رخ داده در بخش پتروشیمی و منتفی شدن استیضاح ترامپ، مهمترین عناوین روزنامه های امروز چهارشنبه-۲۲ اسفند- روزنامه های کشور است.

به گزارش ایمنا، مهر پایان بر اختلافات مرزی دو کشور ایران و عراق که پس از ۸ سال جنگ در دوران حکومت صدام و به واسطه قطعنامه صلح ۵۹۸ برای نزدیک به سه دهه در وضعیت ابهام قرار گرفته بود، دستاورد ارزشمندی بود که روز گذشته در بیانیه مشترک دو کشور اعلام شد. ایران و عراق در این بیانیه بر اجرای عهدنامه ۱۳ ژوئن ۱۹۷۵  تأکید و اعلام کردند که عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی اروند رود (شط‌ العرب) را برای بازگرداندن کانال اصلی کشتیرانی (تالوگ) که مبنای مشخص کردن خط مرز آبی دو کشور در اروند رود است را در اسرع وقت آغاز کنند. ۱۵ اسفند ۱۳۵۳، برابر با ۶ مارس  ۱۹۷۵ و در پایان نشست سران اوپک در شهر الجزیره بود که اختلافات مرزی دیرینه دو کشور به اعلامیه مشترکی از سوی ایران و عراق  درخصوص نحوه حل اختلافات دیرینه و ۵۰۰ ساله دو کشور در زمینه مرزهای زمینی و آبی انجامید و مقرر شد عطف به پروتکل قسطنطنیه (۱۹۱۳) و صورتجلسه‌های کمیسیون تعیین مرز (۱۹۱۴) مرزهای آبی براساس خط تالوگ مشخص شود.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به لایروبی اروند و پایان یک اختلاف مرزی ۵۰۰ ساله با عراق اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«احیای مرز صلح» روزنامه ایران در ادامه افزود: درخصوص شط العرب، طرفین بر عزم راسخ خود بر اجرای «عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق» مورخ ۱۳ ژوئن ۱۹۷۵ و پروتکل‌های ضمیمه و موافقتنامه‌های تکمیلی آن، با حسن نیت و با دقت، تأکید کردند و براین اساس، طرفین تصمیم گرفتند تا عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب را به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) بر اساس عهدنامه ۱۹۷۵ مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.در چارچوب بند پیشین و بدون تأثیرگذاری بر مذاکرات طرفین در تعیین حدود مرزهای دریایی بین دو کشور، پایانه الامیه کماکان یک پایانه عراقی در نظر گرفته می‌شود.

روزنامه آرمان امروز در صفحه نخست خود به بررسی آثار سفر حسن روحانی به عراق پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«بخش اول بدهی‌های عراق به ایران پرداخت شد» روزنامه آرمان امروز در ادامه افزود: عراق، در کنار چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران طی سال‌های اخیر به حساب می‌آید. با اینکه پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، در بخش‌هایی از تجارت با ایران از خود ضعف نشان داد و منافع خود را در قبال آمریکا در خطر دید، اما همسایه غربی ایران همچنان با قدرت به همکاری خود با ایران ادامه داد و حتی در ماه‌هایی به عنوان اولین مقصد صادراتی ایران نقش‌آفرینی کرد. با این حال تا امروز مشکلاتی در انتقال ارز کالاهای خریداری‌شده از ایران وجود داشت که اخیرا با سفر رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی به عراق، این مشکل هم برطرف شده است. در این زمینه روز گذشته روابط‌عمومی بانک مرکزی گزارش داد که در جریان سفر عبدالناصر همتی به عراق اولین بخش از مطالبات دولت ایران به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شده است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به سخنان رییس ‌مجلس نمایندگان آمریکا پیرامون به استیضاح کشاندن دونالد ترامپ اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «رمز گشایی از عقب‌نشینی دموکرات‌ها» روزنامه ابتکار در ادامه نوشت: در میان اختلاف نظر شدید میان دموکرات‌ها و دونالد ترامپ و در حالی که گفته می‌شود روند تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ با شدت بیشتری پیگیری شده و در این میان رئیس‌ ایالات متحده آمریکا متهم است که به عمد محتوای دیدارهای مستقیم و دوجانبه خود با ولادیمیر پوتین را مخفی کرده است، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طی گفت‌وگویی با روزنامه واشنگتن‌پست به صراحت از موضع استیضاح دونالد ترامپ کوتاه آمد و آن را نوعی تفرقه در نظام سیاسی آمریکا عنوان کرد. هرچند او تاکید کرده که ترامپ برای ریاست‌جمهوری فردی مناسب نیست، اما مسئله استیضاح را به طور علنی رد کرده و آن را منوط به شرایطی دانسته که یک موضوع واحد و وحدت‌نظر در میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه سبب کلید خوردن این مهم شود.پلوسی گفته که ترامپ‌ از منظر اخلاقی و سیاسی ارزش به استیضاح کشانده شدن را ندارد.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به بررسی دستاوردهای سفر رئیس جمهور کشورمان به تهران اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «توافق ۲۰ میلیارد دلاری تودهنی مشترک ایران و عراق به آمریکا» روزنامه کیهان در ادامه افزود:این سفر رسمی و توام با احترام را مقایسه کنید با سفر مخفیانه و در تاریکی ترامپ که ۲۶ فوریه (۱۲ بهمن) وارد عراق شد، اما به جای اینکه به بغداد پایتخت برود، به پایگاه نظامی «عین الاسد» در شمال استان مرزی الانبار در غرب عراق رفت. هیچ مقام عراقی به استقبال او نرفت و با او دیدار نکرد. حتی مورد اعتراض هم واقع شد که چرا دزدکی وارد عراق شده است. سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق که بعد از شش سال برای اولین بار صورت گرفت نوید این قصه را می‌دهد که دولت توجه به ظرفیتهای موجود در کشورهای همسایه را به عنوان جایگزین برجامی که بعد از مدت‌ها مذاکره دستاورد آن تقریبا هیچ بود در دستور کار قرار داده است. پیشتر هر باری که منتقدان اعلام می‌کردند که غربی‌ها قابل اعتماد نیستند و بایستی دولت دیپلمات رویکرد خود مبنی بر برجامیزه کردن سیاست خارجی و سیاست کلی خود را تغییر دهند، دولتمردان بیان می‌کردند که راهکار و برنامه منتقدان چیست، در حالی که توجه به بازارهای منطقه‌ای و همسایگان و غیرغربی‌ها راهکار و برنامه جایگزنی بوده که همواره طی این سالها منتقدان به دولت نشان می‌دادند و حالا دولت هر چند دیر آن را دریافته است.

 روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه نخست امروز خود به درخواست ۵۰ دیپلمات و ژنرال سابق آمریکایی از ترامپ برای بازگشت به برجام پرداخت در ادامه افزود: در بیانیه مشترک پنجاه دیپلمات و ژنرال سابق آمریکایی که ازسوی کالج مقامات امنیت ملی آمریکا منتشر شده، آمده است که بازگشت به توافق هسته‌ای موجب کمک به ایجاد استراتژی گسترده‌تری برای خاورمیانه می‌شود. در این بیانیه پنج دلیل عمده برای ضرورت این اقدام تشریح شده است.

متن این بیانیه بدین شرح است: آمریکا باید به توافق هسته‌ای ایران بازگردد. توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که با نام برنامه جامع اقدام عمل مشترک (برجام) شناخته شده است، باعث محدود ساختن برنامه هسته‌ای ایران شده و موجب ایجاد اطمینان در این باره شد که (برنامه هسته‌ای ایران) هیچ‌گاه برای تولید تسلیحات مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، موجب پیشروی اطلاعات آمریکا درباره توسعه بالقوه آن در آینده شده و به امنیت آمریکا و متحدان‌مان افزود. به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تضمینی برای پایبندی مستمر ایران (به توافق هسته‌ای) وجود ندارد و منافع حاصل از توافق در خطر از بین رفتن قرار دارد. بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به سبب ایجاد اطمینان از ماندگاری این منافع، موجب پیش‌روی منافع ملی آمریکا شده و ما را قادر می‌سازد تا با متحدان اروپایی خود در راستای اطمینان حاصل کردن از این که ایران هیچ‌گاه به تسلیحات هسته‌ای دست نیابد، فعالیت تنگاتنگ‌تری داشته باشیم.

 روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به شفاف سازی مقام های قضایی درباره رقم واقعی پرونده فساد پتروشیمی پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«فسادی که ۲۱۶ برابر بزرگ نمایی شد» روزنامه خراسان در ادامه افزود: در حالی که برخی رسانه ها به غلط، مبلغ حدودا ۳۰‌میلیون یورویی سوءاستفاده در پرونده فساد پتروشیمی را ۶.۵ میلیارد یورو اعلام کرده اند، برخی شخصیت های اقتصادی و قضایی به این موضوع واکنش نشان دادند.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به همکاری موسسه فریزر با اتاق بازرگانی تهران اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«قفل‌های اقتصاد ایران» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه افزود: فعالان بخش‌خصوصی با هدف فراهم کردن زمینه‌ جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود شاخص‌های بین‌المللی، در مطالعه‌ای مشترک با موسسه کانادایی «فریزر»، قفل‌های اقتصاد ایران را شناسایی کردند. در حال حاضر، یکی از عوامل مهم برای موفقیت یک کشور در جذب سرمایه‌های خارجی، تصویری است که از آن کشور در مورد شاخص آزادی اقتصادی در سطح جهان مخابره می‌شود. آخرین گزارش موسسه «فریزر» حاکی از آن است که رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی ۱۳۰ بوده که نسبت به گزارش قبلی، ۱۹پله بهبود داشته است. بهبود جایگاه ایران در این شاخص اگرچه نشانه مثبتی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی است، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد. بر این اساس، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با همکاری موسسه «فریزر»، موانع آزادی اقتصادی در ایران را در پنج رکن «آزادی تجارت بین‌المللی»، «شفافیت پولی»، «سیستم حقوقی و حقوق مالکیت»، «اندازه دولت» و «مقررات» (شامل مقررات حوزه کسب‌وکار، مقررات بازار کار و مقررات بازار اعتباری) شناسایی کرد. اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب ایران در شاخص آزادی اقتصادی باید دو اقدام اصلی شامل ارائه راهکارهای عملیاتی برای شکستن قفل‌های اقتصاد ایران و انعکاس اطلاعات صحیح از وضعیت کشور به نهادهای بین‌المللی، در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گیرد.

روزنامه همدلی در صفحه نخست خود به بررسی دورنمای سفر روحانی به عراق و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن پرداخت و پیرامون دستاوردهای این سفر به گفت‌و گو با علی خرم، کارشناس و دیپلمات سابق  کشورمان نشست در تیتر یک خود نوشت: «ایران، چتری بر خاورمیانه ». خرم ضمن با اهمیت شمردن لابی‌های ایران و نفوذ دیپلماتیک در منطقه، گفت: «اینکه ایران می‌تواند قدرت اول منطقه باشد به معنی سلطه‌طلبی و نژادپرستی نیست و تمامی کشورها می‌توانند در رقابتی سالم به قطب‌های برتر در مقولاتی همچون امنیت، اقتصاد، سیاست و علم تبدیل شوند». او در ادامه افزود:‌«برخورداری ایران از این نیروی نافذ و جایگاه ایران در نقشه جغرافیای جهان و همچنین پیچیدگی و درهم تنیدگی مسائل منطقه‌ای، روشی که ایران در بحث مدیریت مسائل منطقه‌ای ایران در پیش گرفته، عدم درگیر شدن نیروهای پیشرو منطقه در مسائل داخلی کشور، چینش‌های نهادینه شدن در منطقه و موقعیت‌های محاصره شده رقبای ایران از جمله این فرصت‌هاست تا بتوان از آن به سود ایران و منافع ملی استفاده بهینه کرد».

روزنامه جوان در صفحه نخست خود به بررسی سفر حسن روحانی به عراق پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«گشایش ۲۰ میلیارد دلاری پس از قفل اروپا» روزنامه جوان در ادامه افزود: سفر روحانی به عراق، علاوه بر اینکه مانور قدرت جمهوری اسلامی ایران برای بدخواهان و برهم‌زنندگان ثبات منطقه‌ای است، پیام آشکاری به تحریم کنندگان داشت. پیامی که تأکید می‌کند در دنیای کنونی هیچ قدرتی قادر نیست کشور مقتدری مانند جمهوری اسلامی ایران را به زعم خود در محاصره اقتصادی قرار دهد. کشوری که با ۱۵ کشور همسایه است. دارای منابع فراوان ثروت و انرژی است و به آب‌های آزاد دسترسی دارد. با همسایگان روابط دوستانه‌ای دارد و از قدرت نفوذ معنوی گسترده‌ای در منطقه برخوردار است که بدون او هیچ مناقشه‌ای قابل حل نیست.

امکان افزایش حجم مبادلات میان ایران و عراق از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار تنها یک نمونه از اراده و پتانسیلی است که می‌تواند هرتحریمی را کم اثر و بلکه بی اثر کند. موضوعی که رئیس جمهور در همایش مشترک تجاری ایران و عراق به آن اشاره کرد. با این توصیف هر اراده‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران از راه تحریم اقتصادی نه تنها محکوم به شکست است که به ضد کشور تحریم کننده تبدیل خواهد شد.

روزنامه مردم سالاری در تیتر یک امروز خود خبر از  انتصاب ابراهیم رئیسی به عنوان نایب رییس خبرگان داد در ادامه افزود: ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری با به صدا درآوردن زنگ توسط آیت‌الله جنتی رییس این مجلس از ساعت ۸ و ۳۵ دقیقه دیروز در حالی آغاز شد که روحانی رییس جمهوری به علت سفر به عراق در این جلسه حضور نداشت. با قرار گرفتن قاب عکس‌های آیات سید محمود هاشمی شاهرودی و محمد مؤمن بر روی یکی از صندلی‌های هیأت رییسه و نیز صندلی‌های صحن مجلس، یاد و خاطره این دو عضو فقید مجلس خبرگان رهبری گرامی داشته شد. رییس مجلس خبرگان رهبری در نطق افتتاحیه اجلاسیه ششم با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رییسی به عنوان رییس قوه قضائیه، گفت که با انتخاب رییسی باید دست رهبری را بوسید. وی همچنین با بیان اینکه مردم ما باید دلگرم باشند و سختی ها را تحمل کنند، اظهار کرد: من به حال این مردم ترحم می کنم که با همه شهدایی که داده‌اند برای امور روزمره شان معطل باشند، در حالی که ما در این کشور امکانات زیادی داریم. ما مردم نجیبی داریم که سختی‌ها را تحمل می‌کنند و به رهبری احترام می‌گذارند و دعوت او را پاسخ می‌گویند.

کد خبر 370261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.