رژیم غذایی برای رهایی از  چربی‌های شکم/تاثیرات بی خوابی بر کاهش متابولیسم بدن

ضرورت آمادگی جهانی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا، راهکارهایی برای کاهش پوسیدگی دندان در کودکان و مواد غذایی بهبود بخش علائم آلزایمر را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی مواد غذایی همراه با ورزش به کاهش چربی‌های شکمی کمک می‌کند.گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی است که به کاهش وزن و تاثیرگذاری ورزش کمک می‌کند زیرا  گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان است.

خوردن یک لیوان آب گوجه فرنگی به صورت روزانه باعث می‌شود که ۵۰ درصد  چربی‌های شکمی کاهش یابد.

بلوبری: بر کاهش تورم عضلات کمک می‌کند.

نخود:خستگی عضلات را در ورزش به تعویق می اندازد. عسل: باعث افزایش سرعت و استقامت ورزشکاران می‌شود.

چغندر: نیترات موجود در چغندر اکسیژن رسانی به عضلات را افزایش می‌دهد.

کم شدن چربی‌های شکم باعث کاهش احتمال بیماری‌هایی همچون دیابت و بیماری قلبی می‌شود. چربی شکمی تنها در افرادی که ‌اضافه وزن دارند دیده نمی‌شود ،‌ بلکه افراد با وزن نرمال نیز چربی شکمی دارند.

کدام مواد غذایی علائم آلزایمر را کاهش می‌دهد ؟

محققان دانشگاه ساوترن کالیفرنیا عنوان می‌کنند درمان تلفیقی به مراتب بهتر از یک درمان واحد است و بهترین شیوه برای درمان افراد مبتلا به آلزایمر است.

در حال حاضر درمان تلفیقی، یک درمان استاندارد برای بیماری‌های نظیر سرطان، عفونت HIV و آرتروز روماتوئید است.

یافته‌ها نشان می‌دهد ترکیب موجود در چای سبز، هویج، گوجه فرنگی، برنج، گندم و جودوسر به طورکامل موجب بازیابی عملکرد فضایی حافظه می‌شود.

محققان مشاهده کردند بعد از سه ماه درمان، عملکرد موش‌های مبتلا به آلزایمر همانند موش‌های سالم بود.

ترنس تاون، استاد دانشگاه، در این باره می‌گوید: "ما نباید تا ۱۰ تا ۱۲ سال آینده برای یک دارو جدید معطل بمانیم. همین امروز می‌توانیم این تغییرات رژیمی را ایجاد کنیم."

در این مطالعه، محققان ۳۲ موش دارای علائم شبه آلزایمر را به چهار گروه تقسیم کردند و به مدت ۳ ماه تحت نظر داشتند.

به گفته محققان، مکمل‌های گیاهی ممکن است از انسان‌ها در مقابل دمانس (زوال عقل) محاظت کنند.

تاثیرات بی خوابی بر کاهش متابولیسم بدن

متابولیسم اساساً فرآیندهای شیمیایی است که از طریق حفظ عملکرد نرمال اعضای داخل بدن برای حفظ جان اتفاق می افتد. انرژی نیاز به این فرایندهای شیمیایی دارد. به حداقل میزان انرژی مورد نیاز بدن برای انجام این فرآیندهای شیمیایی، نرخ متابولیک مبنا (BMR) گفته می‌شود. این BMR  برای ۴۰ تا ۷۰ درصد نیاز انرژی روزانه بدن برآورد می‌شود.

زمانیکه روند متابولیسم کُند می‌شود، می‌توان گفت BMR کُند شده است و کاهش روند متابولیسم می‌تواند منجر به اضافه وزن، خشکی پوست، ریزش مو، خشکی بدن و سردرد شود. در ادامه به برخی دلایل اصلی کُندشدن روند متابولیسم اشاره می‌شود.

بیخوابی: عدم خواب کافی بر هورمون‌های کنترل کننده متابولیسم و مصرف انرژی تأثیر می‌گذارد. همچنین موجب مقاومت انسولین و بالا رفتن میزان گلوکز می‌شود.

ورزش: ورزش روزانه منظم موجب تقویت متابولیسم می‌شود. در حقیقت ورزش‌های نظیر وزنه برداری دارای فواید بیشتری هم هستند. اگر به اندازه کافی ورزش نکنید، تأثیرات بدی بر بدن تان خواهد داشت.

کم آبی: آب مهم‌ترین مؤلفه اکثر واکنش‌های شیمیایی در بدن است. کمبود آب در نهایت می‌تواند منجر به کُندشدن روند متابولیسم شود. از اینرو توصیه می‌شود به قدرکافی آب بنوشید.

کمبود مواد مغذی: زمانیکه مواد مغذی بدن کافی نباشد، توانایی بدن در تولید انرژی مختل می‌شود. شما باید اطمینان حاصل کنید که بدن تان به قدرکافی مواد مغذی نظیر روی، سلنیوم، منیزیم و آهن دریافت می‌کند

ضرورت آمادگی جهانی برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده‌ است: جهان باید برای مواجهه با همه‌گیری بعدی ویروس آنفلوآنزا که اجتناب‌ناپذیر است آمادگی داشته باشد.

در گزارش این سازمان آمده‌ است: جهان به طور اجتناب ناپذیری با همه‌گیری دیگری از ویروس آنفلوآنزا روبرو خواهد بود و لازم است تا برای مقابله با تاثیرات مخربی که این ویروس از خود به جا می‌گذارد آمادگی لازم کسب شود.

سازمان جهانی بهداشت با در نظر گرفتن برنامه جهانی برای مقابله با این بیماری ویروسی و شیوع احتمالی آن اعلام کرد: اکنون موضوع مورد بحث در مورد شیوع بیماری آنفلوآنزا زمان وقوع آن است. در واقع در اینکه این همه‌گیری روزی اتفاق خواهد افتاد شکی نیست اما در حال حاضر موضوع مهم تعیین زمان آن است.

ویروس H۱N۱ عامل آخرین همه‌گیری ویروس آنفلوآنزا در جهان بود که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی اتفاق افتاد. مطالعات انجام گرفته نشان داد در سال اول حداقل از هر پنج نفر یک تن در جهان به این ویروس آلوده شده و میزان مرگ و میر ناشی از آن حدود ۰.۰۲ درصد بوده‌ است.

کارشناسان سلامت جهانی و سازمان جهانی بهداشت هشدار داده‌اند که خطر شیوع ویروس کشنده‌تری از آنفلوآنزا وجود دارد و روزی از حیوان به انسان منتقل شده و صدها هزار انسان را آلوده می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویروس‌های آنفلوآنزا متعدد و در حال تغییر هستند. هر سال حدود یک میلیارد نفر در جهان بر اثر شیوع فصلی ویروس به این بیماری مبتلا می‌شوند. تزریق واکسن در برخی از افراد نقش پیشگیرانه دارد و سازمان جهانی بهداشت تزریق آن را به افرادی که در بخش مراقبت‌های درمانی فعالیت دارند و افراد آسیب‌پذیر همچون میانسالان توصیه می‌کند

راهکارهایی برای کاهش پوسیدگی دندان در کودکان

مواد غذایی، به ویژه مواد غذایی حاوی قند، توسط باکتری‌های موجود در دهان به اسید تبدیل می‌شوند که این اسید می‌تواند به پوسیدگی دندان‌ها منجر شود. باید بدانیم که پوسیدگی دندان ها در کودکان می تواند به دندان درد، اشکال در جویدن، اشکال در تکلم، کاهش اعتماد به نفس، اشکال در یادگیری و کاهش رشد بینجامد.

معمولاً در شیرخواران اولین دندان‌های شیری از حدود شش ماهگی ظاهر می شود و از همان زمان دندان های شیرخوار مستعد پوسیدگی است. نحوه تغذیه با شیر مادر و شیر خشک و انتخاب مواد غذایی حاوی قند فراوان، معمولاً شیرخوار را در معرض پوسیدگی دندانی قرار می‌دهد.

معمولاً پوسیدگی در کودکان برخلاف تصور، از لکه‌های سفید و گچی آغاز می شود و به تدریج پیشرفت می کند. به همین دلیل بسیاری از والدین در ابتدا متوجه پوسیدگی دندان های فرزندان خود نمی شوند. به مرور زمان این لکه های گچی و سفید به پوسیدگی های تیره رنگ و در نهایت حفرات داخل دندان تبدیل می شوند که در این مرحله کاملا قابل تشخیص هستند.

مادر پس از اتمام شیردهی، لثه‌ها و دندان‌های شیرخوار را با یک گاز استریل پاک کرد و یا می‌توان با کمی آب که به کودک خورانده می‌شود غلظت مواد قندی موجود در دهان را کاهش و به نوعی دهان را شست و شو داد. لازم است مسواک زدن دندان‌های کودک با گاز استریل یا پارچه تمیز و یا مسواک انگشتی بدون نیاز به خمیر دندان حداقل روزی یک بار، از همان ابتدا آغاز شود.

کودکان بالاتر از سه سال رویش دندان های شیری تکمیل شده است و از طرف دیگر به دلیل افزایش نیاز به انرژی تمایل به مصرف میان وعده های متعدد حاوی مواد قندی و فست فود ها افزایش می یابد و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان ها بالا می رود. سه وعده اصلی غذایی را مرتب در اختیار کودکان قرار دهیم و در میان وعده‌ها از مواد غذایی حاوی چربی و انرژی زیاد (مثل شکلات و کیک های شیرین و چسبنده) استفاده نکنیم.

با بالا رفتن سن و بعد از سه  سالگی می توان از خمیردندان برای کودکان استفاده کرد. خمیر دندان را به مقدار حدود یک نخود روی مسواک قرار می دهیم و در انتهای مسواک کردن نیز مطمئن می شویم که کودک آن را قورت ندهد و حداقل ۲ بار در روز دندان هایشان را مسواک کنید. معاینات دوره ای و منظم دندان می‌تواند موجب تشخیص پوسیدگی در مراحل اولیه شود و نسبت به آن درمان به موقع و مناسب صورت گیرد.

ارتباط این ویتامین ها با تشدید بیماری آرتروز

این روزها خیلی‌ها از درد زانو شکایت می‌کنند. حتماً شما هم در بین اطرافیانتان افرادی را می‌بینید که از این مشکل رنج می‌برند. اما سۆالی که محققان استرالیایی با دیدن و شنیدن این همه شکایت و رنج از خود پرسیدند این بود که آیا بین کمبود ویتامین D و آرتروز ارتباطی وجود دارد یا خیر؟

برای این کار پژوهش‌هایی که از سال ۱۹۸۰ تا به امروز در این رابطه انجام شده بود را مورد بررسی مجدد قرار دادند.کار این محققان با بررسی ۸۶ پژوهش مختلف آغاز شد که در بر گیرنده‌ی اطلاعات چندین هزار بیمار بود.

محققان نتوانستند در مورد ارتباط کمبود این ویتامین با آرتروز دست و یا ران به طور قطعی نظر بدهند. اما در مورد آرتروز زانو به این نتیجه رسیدند که کمبود ویتامین D باعث تشدید سرعت پیشرفت آرتروز می‌شود.

محققان معتقدند که این نتیجه کاملاً درست است و لازم است که تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. آن‌ها می‌خواهند با اطمینان بیشتری مشخص کنند که آیا مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند بیماری آرتروز را متوقف کند و یا این که باعث بهبودی آن شود یا خیر!

متأسفانه کمبود ویتامین D در ابتلا به بیماری‌های زیادی مانند بیماری‌های خود ایمنی و برخی از سرطان نقش مهمی دارد.مهم‌ترین منبع جذب این ویتامین نور خورشید می‌باشد. محققان توصیه می‌کنند که هر روز چند دقیقه ای در معرض نور خورشید باشید. آزمایش خون بدهید و اگر لازم باشد طبق دستور پزشک مکمل ویتامین D مصرف کنید.

کد خبر 370237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.