۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴
خرید شب عید با طعم ترافیک!

اسفندماه برای ما زیباترین ماه سال است، حتی زیباتر از فروردین چرا که در این ماه با انتظار شیرین نوروز، شهر رنگی دیگر می‌گیرد، اما در این هیاهو، انبوه خودروها گلوی خیابان‌های شهر را می‌فشارد.

به گزارش ایمنا، این روزها تورم و گرانی هم نتوانسته بر سنت دیرینه خرید شب عید غلبه کند؛ خیابان‌های شهر به پارکینگ خودروها تبدیل شده؛ بازارها و مراکز خرید پر از مردمی است که طعم دود و رنج ترافیک را برای خرید عید بر خود هموار می‌کنند.

ترافیک شب‌های آخر سال اگرچه در شهر اصفهان به امری طبیعی تبدیل شده، اما افزایش میزان خودروها آن را تشدید کرده است؛ این وضعیت در کنار محدودبودن فضا برای پارک خودروها در اطراف مراکز خرید، بسیاری از شهروندان را کلافه کرده است؛ شاید یکی از دلایل آن، هجوم بدون هدف و برنامه‌ریزی مشخص به مراکز خرید است، خیلی وقت‌ها شهروندان اطلاعات درستی از محل فروش کالاهای مورد نیاز شب عید خود ندارند و همین امر موجب افزایش ترافیک می‌شود.

بسترسازی خریدهای مجازی برای کاهش ترافیک‌

یک کارشناس ارشد حمل و نقل در این باره می‌گوید: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایان سال، برای کنترل ترافیک شب عید باید مدیریت یکپارچه و واحد شکل بگیرد، شهرداری به عنوان اصلی‌ترین ارگان مدیریت شهری باید با همکاری پلیس راهور، آموزش و پرورش و دانشگاه برنامه منسجم پیش‌بینی کند تا ساکنان و شهروندان راحت‌تر در سطح شهر تردد کنند.

امین همدانی با بیان اینکه باید چند برنامه به صورت موازی اجرا شود، اضافه می‌کند: سیستم حمل و نقل عمومی با سرفاصله زمانی کوتاه باید در سطح شهر تردد کند تا شهروندان به استفاده از اتوبوس و یا مترو ترغیب شوند، همچنین باید پارکینگ‌های ویژه در نزدیکی مراکز خرید پیش‌بینی شود تا دسترسی شهروندان به مراکز خرید آسان شود.

وی خاطرنشان می‌کند: پلیس راهور نیز باید از تخلفاتی همچون پارک‌های دوبل جلوگیری کند، البته می‌توان با ایجاد محدودیت های ترافیکی موقت در محدوده مراکز خرید از بروز راهبندان طولانی مدت و پارک‌های دوبل جلوگیری کرد.

این کارشناس ارشد حمل و نقل اضافه می‌کند: همان طور که بارها اشاره شده باید به سمت حمل و نقل هوشمند حرکت کنیم، می‌توان از طریق ایجاد بستر لازم برای خریدهای مجازی از بروز ترافیک‌های سنگین در سطح شهر جلوگیری کرد که در این راستا فرهنگ سازی ضروری است.

همدانی ادامه می‌دهد: شهرداری نیز باید مراکز ویژه‌ای برای خرید شب عید در نظر بگیرد که دسترسی آسانی به وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید قبل از رسیدن به بحران، مسائل ترافیکی را مدیریت کرد، می‌گوید: باید برنامه‌ریزی دقیق تری انجام شود تا شاهد معضل قفل ترافیک در سطح شهر نباشیم.

افزایش۲۰ درصدی ترافیک شهر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در این باره اظهار می‌کند: در روزهای پایانی سال با توجه به خرید عید و افزایش سفرهای درون شهری حجم ترافیک معابر شهر۲۰ درصد افزایش پیدا کرده چرا که بیشتر مردم از خودروهای شخصی استفاده کرده و بیشتر در ساعات پیک به مرکز شهر سفر می‌کنند.  

علیرضا صلواتی با بیان اینکه پارک دوبل و تصادفات بیشترین تاثیرگذاری را در افزایش ترافیک سطح شهر دارد، تصریح می کند: در این ایام پلیس راهور با افزایش استقرار نیروهای خود در معابر منتهی به مرکز و مکان‌های تاریخی شهر برای روان‌سازی ترافیک خیابان‌ها تلاش می‌کند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت تمام پارکینگ‌های سطح شهر، اظهار می‌کند: در ایام پایانی سال با توجه به افزایش حجم سفرهای درون شهری شهروندان، ساعات کار پارکینگ‌های محدوده مرکزی شهر تا ساعت ۲۴ افزایش یافته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه نوروز امسال تاکسی‌های جدید با کیفیت بهتر اقدام به جابه جایی مسافران در سطح شهر خواهند کرد، می‌گوید: بی‌شک در نوروز ۹۸ شهروندان و مسافران نوروزی تفاوت نوع رفتار و نوع ارائه خدمات را در تاکسی‌های شهر مشاهده خواهند کرد.

وی ادامه می دهد: در ایام نوروز کانکس های بازرسی تاکسیرانی در اماکن تاریخی شهر مستقر و بر نحوه دریافت کرایه نظارت کافی را خواهند داشت تا اجحافی در حق مسافران صورت نگیرد.

صلواتی با بیان اینکه در ایام نوروز ۱۵ ایستگاه دوچرخه در سطح شهر و یک ایستگاه در باغ فدک با خدمات جدید و متنوع فعال می‌شود، اظهارمی‌کند: ایستگاه‌های دوچرخه با ارائه دوچرخه های معمولی، برقی، اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های دو نفره پاسخگوی سلایق اقشار مختلف خواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: مرکز کنترل ترافیک با شیفت‌های اضافه به صورت ۲۴ ساعته برای روان‌سازی ترافیک شهر تلاش می‌کنند، زمانبندی چراغ‌ها به صورت لحظه‌ای و بر حسب شرایط ترافیک معابر، توسط نیروهای مستقر در مرکز کنترل ترافیک تغییر می‌کند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه می‌کند: نظارت بر حدود ۴۰۰ تقاطع شهر به صورت آنلاین انجام و ترافیک آنها در لحظه رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش اتوبوسرانی ۱۰۰ درصد ناوگان در آستانه نوروز فعال شده در حالی که قبلا در روزهای تعطیل نیمی از ناوگان به حالت استراحت بودند، تصریح می‌کند: در این ایام ۱۵ خط اتوبوسرانی مرکز شهر تا ساعت ۲۳ و خطوط BRT تا ساعت ۲۳:۳۰ فعال است، حتی روزهای تعطیل از جمله روز ۲۹ اسفندماه سال‌جاری تا ساعت یک بامداد سرویس دهی اتوبوسرانی در شهر را خواهیم داشت.

صلواتی ادامه می‌دهد: از روز ۲۹ اسفندماه امسال تا دوم فروردین ۹۸ سرویس‌های ویژه برای آرامستان‌های شهر به ویژه آرامستان باغ رضوان در نظر گرفته شده تا سفرهای شخصی را کاهش دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه مترو برای جابه جایی مسافران در شهر، تاکید می‌کند: در حال حاضر مترو به طور میانگین روزانه ۸۰ هزار نفر مسافر را جابه جا می‌کند، ضمن اینکه جمعه‌های پایانی سال حتی ۲۹ اسفند نیز قطار شهری فعال خواهد بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: طی روزهای گذشته دو رام (۱۰ واگن) به قطار شهری اصفهان اضافه شد و سرفاصله حرکت به ۱۱ دقیقه رسید تا شهروندان بتوانند در ایام پایانی سال راحت‌تر سفر کنند.

وی با بیان اینکه مترو هر روز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۲۱:۳۰ آماده جابه جایی مسافران است، از شهروندان درخواست کرد: تا حد امکان در روزهای پایانی سال از خودروهای شخصی کمتر استفاده کرده و حتی الامکان سفرهای درون شهری خود را با مترو، اتوبوس و تاکسی انجام دهند.

ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای با ۳ دستگاه مکانیزه ثبت تخلفات

«سرهنگ رضا رضایی» رییس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه در روزهای پایانی سال و ایام نوروز اجرای طرح ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای با به کارگیری سه دستگاه مکانیزه ثبت تخلفات اجرا می‌شود، می‌گوید: پوشش کامل ترافیکی نقاط پر تردد با استقرار عامل پیاده و همچنین پوشش مناسب ترافیکی معابر درون شهری به ویژه بزرگراه‌های شهری در دستور کار است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه ظرفیت حمل و نقل دورن شهری (تاکسی، ون و اتوبوس) در هسته مرکزی به منظور راحتی حال شهروندان افزایش پیدا کرده است، افزود: فعالیت اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی در روزهای پایان سال و ایام نوروز تا ساعت ۲۳:۳۰ اعلام شده است.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه رفع نقاط حادثه خیز، رفع نواقص خیابان‌ها، سامان‌دهی علائم راهنمایی و رانندگی و ایمن‌سازی گذرگاه‌های عابران پیاده در دستور کار قرار گرفته است، اظهار می‌کند: تعداد گشت‌های کنترل ترافیک به منظور برخورد هر چه شدیدتر با متخلفان افزایش یافته است.

سرهنگ رضایی تاکید می‌کند: با افرادی که تخلفات حادثه‌ساز به ویژه سبقت و سرعت غیرمجاز، استفاده نکردن از کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، استفاده نکردن از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسیکلت در حین رانندگی و پارک خودرو در طول معابر منتهی به هسته مرکزی شهر را دارند، برخورد جدی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پارکینگ‌های شهر اصفهان با ظرفیت بیش از ۲۲ هزار خودرو تا ساعت ۲۴ فعال است، افزود: پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر ۲۴ ساعته فعال هستند و ظرفیت هر پارکینگ قبل از ورودی‌های منتهی به آن پارکینگ اعلام می‌شود.

کد خبر 370200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.