صد میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها شناور است

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه صد میلیون تن پلاستیک در طبیعت و اقیانوس‌ها رها می شود.

به گزارش ایمنا سازمان بهداشت جهانی به تازگی اعلام کرد که سالانه بیش از صدمیلیون تن پلاستیک وارد طبیعت، اقیانوس‌ها و آبهای آزاد می‌شود و این رقم هر سال به طور نگران کننده‌ای در حال افزایش است.

امروزه پلاستیک‌ها در همه جا دیده می‌شوند همانطور که در سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شوند، مانند کیف دستی در دست افراد دیده می‌شود، حتی شاید برخی افراد بدون پلاستیک خرید نکنند و این درحالی است که افزایش تولید و مصرف پلاستیک پیامدهای نگران کننده و دراماتیکی برای زمین به دنبال دارد زیرا مسیر اکثر پلاستیک‌ها در نهایت به اقیانوس‌ها ختم می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۴۰ گونه آبزی از این پلاستیک‌ها تغذیه می‌کنند و این در حالی است که انسان نیز این ماهی‌ها و آبزیان تغذیه می‌کند.

پیش از این سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۵۰ میلادی مقدار پلاستیک‌ها در آبهای آزاد از شمار ماهی‌های اقیانوس‌ها بیشتر خواهد بود.

پلاستیک سبز راهکاری برای مقابله با آلودگی‌های پلاستیکی

کارشناسان معتقدند تا ۲۰۳۰ میلادی تولید جهانی انواع پلاستیک تا ۴۰ درصد افزایش می‌باید اما می‌توان با برخی راهکارها از افزایش آلودگی‌های پلاستیکی جلوگیری کرد برای مثال این کارشناسان بیوپلاستیک‌ها یا پلاستیک سبز و تخریب پذیر را جایگزین مناسبی برای پلاستیکهای کلاسیک معرفی می‌کنند. زیرا بیوپلاستیکها دارای بافت ویژه و از مواد گیاهی مانند ذرت و آمیدون های سیب زمینی هستند. مواد تشکیل دهنده پلاستیک سبز با بیوپلاستیک طبیعی، تجدیدپذیر و قابل بازیافت است.

با این حال صنعت بیوپلاستیک در مقابل لابی بخش صنعتی پلاستیک کلاسیک در جهان مانند قطره‌ای در اقیانوس تولید پلاستیک است. آمارها نشان می‌دهد صنعت پلاستیک سبز حدود ۷۵ صدم درصد از تولید بازار پلاستیک جهان را به خود اختصاص داده است.

کارشناسان بارها در خصوص نبودن قانون و ضوابط بین المللی برای مقابله با روند افزایش تولید و مصرف پلاستیک در جهان هشدار داده‌اند. روز دوشنبه ۱۱ مارس  ۲۰۱۹ نیز رهبران و وزرای جهان در چهارمین نشست شورای محیط زیست سازمان ملل متحد در نایروبی کنیا گردهم آمدند که یکی از موضوعات مورد بحث آنها نگرانی از افزایش آلودگی‌های پلاستیکی و چگونگی مقابله با آن است.

کد خبر 370190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.