هوشمندسازی اصفهان بودجه گرفت/ رویکرد درآمدزایی برای سازمان فاوا

تخصیص اعتبار هوشمندسازی برای شهر اصفهان اتفاقی جدید است که در بودجه سال ۹۸ مورد توجه قرار گرفته و ۴۰ میلیارد تومان برای این بخش تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل و نقل عمومی بیشترین سهم از بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان را به خود اختصاص داده است و به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت به صورت غیر مستقیم نیمی از این بودجه متعلق به این بخش است، روند تقسیم اعتبارات در این بخش را در قالب گفت‌وگویی با امیر احمدزندآور، رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری  اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان بررسی و متن آن را در ادامه آورده‌ایم.

در بودجه سال آینده چه نکاتی مورد توجه بوده و سهم حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات در آن چگونه گنجانده شده است؟

بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان، چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که از این مقدار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حوزه حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات اختصاص داده شده است‌؛ در این میان شهرداری و شورای شهر اولویت‌هایی را نیز برای این بودجه تعیین کردند که یکی از آن‌ها نگاه ویژه به مباحث محیط زیست بود.

اصفهان شهری است که آلایندگی‌های بسیاری را در خود جای داده و به همین دلیل برای زیست‌پذیر بودن آن و زندگی راحت‌تر شهروندانش، نیاز بود که موضوعات زیست محیطی در اولویت قرار گیرد؛ از طرف دیگر حمل و نقل شهری یکی از مواردی است که می‌تواند سبب ایجاد آرامش در رفت‌ و آمد مردم شده و اصفهان را به عنوان شهری زیست‌پذیر معرفی کند. با توجه به پتانسیل مطلوبی که از لحاظ آثار فرهنگی و تاریخی در اصفهان وجود دارد، بهبود زیرساخت‌های گردشگری اولویت سوم بودجه بود تا به‌ وسیله آن بتوان شاخص‌های گردشگری شهر را ارتقا بخشید. علاوه بر این موارد، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیز در بودجه مورد توجه بوده زیرا اگر این پروژه‌ها طولانی شود، هزینه‌های بیشتری را بر شهر تحمیل می‌کند، بنابراین با توجه به روند افزایش قیمت‌ها اگر پروژه‌های نیمه تمام به موقع به اتمام رسد، هم به نفع شهرداری و شهر است و هم مردم از تکمیل شدن پروژه‌ها سود می‌برند.

پهنه‌های شهری در حاشیه شهر اصفهان درحال توسعه هستند و در آینده نیز این توسعه یافتگی افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد بنابراین حجم تردد خودروها در شهر رو به افزایش می‌رود به طوری که روزانه یک میلیون و ۱۱۸ هزار تردد در سطح شهر اصفهان اتفاق می‌افتد، بنابراین وقتی بالای یک میلیون خودرو در طول روز در سطح شهر اصفهان تردد می‌کنند، باید زیرساخت‌های آن نیز مهیا شود تا شاهد سفرهای ایمن و روان در سطح شهر باشیم. در کنار بهبود زیرساخت‌ها، افزایش مطالعات جامع حمل ونقل ترافیکی در سطح شهر اصفهان، احداث پایانه‌های درون شهری گسترش خطوط بی‌آرتی تکمیل خطوط مترو و افزایش و هوشمندسازی خیابان‌ها و تقاطع‌ها از اهدافی است که ناگزیر هستیم در حوزه حمل‌ونقل با توجه به توسعه روزافزون شهر مدنظر قرار دهیم تا اصفهان به سمت توسعه پیش رود.

باید بدانیم در موضوع حمل ونقل هدف اصلی کاهش سفرهای شخصی و کاهش آلایندگی است که این موضوع ناشی از به‌کارگیری فناوری اطلاعات و گسترش حمل‌ونقل عمومی است. در زمینه شبکه معابر و آسفالت ۴۰۷ میلیارد تومان که معادل ۱۰ درصد بودجه شهرداری است به شبکه معابر و آسفالت اختصاص داده شده که به نوعی با مسائل حمل‌ونقل مرتبط است. همچنین امسال برای اولین بار در زمینه هوشمندسازی شهر بودجه اختصاص داده شده که رقم آن ۴۰ میلیارد تومان است.

بودجه سازمان اتوبوسرانی در چه حوزه‌هایی تخصیص یافته است؟

۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، در نظر گرفته شده هر چند برای نوسازی ۲۳۰ دستگاه اتوبوس به اعتباری بیش از ۴۰ میلیارد تومان نیاز داریم؛ بر این اساس همکاری بخش خصوصی را نیز طلب خواهیم کرد تا در کنار ۱۰ میلیارد تومانی که در منطقه شش برای این امر منظور شده در نهایت بتوانیم تا پایان سال ۹۸ تعداد ۲۳۰ دستگاه اتوبوس فرسوده‌ای که از خط خارج هستند را بازسازی کرده و وارد ناوگان حمل ونقل عمومی کنیم. همچنین اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی نیز برای سیستم پرداخت الکترونیک و مدیریت مکانیزه ناوگان اتوبوسرانی در سال ۹۸ از طریق بخش خصوصی تامین خواهد شد؛ تعداد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۴۰۰ راننده نیز به بخش خصوصی داده خواهد شد؛ البته باید توجه داشت که مشارکت بخش خصوصی نباید به گونه‌ای باشد که افراد مشارکت کننده مستاصل شده و امکاناتی که در اختیار شهروندان می‌گذارند مطلوب نباشد، باید از آن‌ها در این شرایط حمایت کرد تا اعتماد شهروندان به سازمان اتوبوسرانی کمرنگ نشود.

ساخت توقفگاه و پایانه اتوبوسرانی مانند صفه، قدس، کاوه، آبشار، ارغوانیه و غیره از کارهایی است که مد نظر است و موضوع کاهش آلایندگی زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت از مباحثی است که در برنامه سال ۹۸ آورده شده است؛ بازنگری و ساماندهی شبکه خطوط استانی با هدف کاهش خطوط موازی و افزایش کارایی خطوط از جمله مواردی است که در سازمان اتوبوسرانی انجام شده است. از مبلغ ۸۶ میلیارد تومان بودجه شرکت واحد اتوبوسرانی، ۴۸ میلیارد تومان به سازمان فاوا و ۲۱ میلیارد نیز به پایانه‌های مسافربری اختصاص داده شده است؛ حمل و نقل هشت میلیارد تومان، بهره برداری از مترو ۵۰ میلیارد تومان و قطار شهری ۱۲۵۰ میلیارد تومان از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد که ۹۰۰ میلیارد تومان از بودجه قطار شهری از طریق اوراق مشارکت و مابقی با بهره برداری از محل اعتبارات شهرداری تأمین می‌شود.

 بودجه در حوزه حمل‌ و نقل بار با چه نگاهی تدوین شده است؟

در طول سال در سازمان حمل ونقل بار به یک میلیارد و ۱۰۰ هزار نفر خدمات ارائه می‌شود، بنابراین با این وسعت خدمت رسانی، توزیع هوشمند ناوگان بار مورد توجه قرار گرفته‌ است. از طریق سیستم هوشمند WIM که همان سیستم توزین هوشمند در حال حرکت است، وزن خودرو برای سنجش میزان بار اضافه و نیز سرعت آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، که در سال آینده از آن رونمایی می‌شود؛ با هوشمندسازی حمل‌ونقل بار می‌توان از حمل مواد مخدر توسط کامیون‌ها جلوگیری کرد زیرا حجم بار آن در سیستم به‌طور دقیق بررسی می‌شود.

راه‌اندازی مرکز معاینه فنی سیار ویژه خودرو سواری از دیگر اقدامات این سازمان است تا خودرو سواری که در سطح شهر حرکت کرده و دودزا هستند شناسایی شود؛ کنترل رفت و آمد خودروهای سنگین در معابر شهری که بدون پرداخت عوارض سبب فرسودگی آسفالت می‌شود، راه اندازی خط دوم معاینه فنی خودروی سبک وسنگین و اجرای فاز دوم پایش و پیمایش ناوگان حمل ونقل بار که در حهت کاهش آلایندگی ناوگان انجام می‌شود نیز از اقدامات دیگر سازمان حمل‌ و نقل بار است همچنین در سال آینده دو ورودی شهر توانایی آن را دارند که میزان آلایندگی و بار اصافه خودروهای حمل بار را بسنجند.

وضعیت سازمان تاکسیرانی در سال آینده چگونه خواهد بود؟

بودجه سازمان تاکسیرانی ۵.۵ میلیارد تومان خواهد بود که بخشی از آن را شهرداری و بخش دیگر را خود سازمان تامین می‌کند؛ این سازمان نزدیک به ۲۵ هزار تاکسی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از آنجایی که کنترل تمام این تاکسی‌ها مشکل است باید این سازمان نقش نظارتی داشته باشد.

پیشنهاد کردیم بودجه‌ای برای گسترش مسائل فرهنگی در نظر گرفته شود، زیرا تعداد زیادی از مردم در طول روز وقت خود را در تاکسی ها می‌گذرانند و اگر حساب کنیم تنها در یک روز ۷۰ هزار دانش آموز با تاکسی به مدرسه رفت و آمد کنند، کلاسی می‌توان گذاشت در تاکسی‌ها که ۷۰ هزار نفر در آن آموزش داده شوند؟ می‌توانیم از طریق این تاکسی‌ها و آژانس‌هایی که دانش‌آموزان و مردم را جابه جا می‌کند، آموزش‌ها و مشاوره‌های فرهنگی را در جهت تقویت فرهنگ عمومی مردم انجام دهیم؛ بودجه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان برای این موضوع درنظر گرفته‌ایم؛ در این زمینه بسته‌های آموزشی برای استفاده مردم به رانندگان تاکسی‌های شهری داده خواهد شد.

طرح جامع آموزش گردشگری در سطح شهر اصفهان، یکی از برنامه‌های سال ۹۸ سازمان تاکسیرانی است که در آن طرح های مختلفی مانند کیف پول الکترونیکی و پنل تبلیغاتی در تاکسی ها اجرا می‌شود که امیدوارم با چنین اقداماتی بتوان در سال ۹۸ یک سازمان منسجم‌تر و متحدتری در تاکسیرانی داشته باشیم.

برای جلب رضایت رانندگان تاکسی‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟

در سال‌های گذشته شاهد بودیم که طرح‌های ناموفقی در سازمان تاکسیرانی اجرا شد که موجب ناراحتی و ناهماهنگی بین رانندگان تاکسی و سازمان شد؛ در سال ۹۷ تصمیم گرفتیم که به نوعی از رانندگانی که در این مسیر متضرر شدند دلجویی کنیم و بسته تشویقی حمایتی برای آنان در نظر گرفتیم که نزدیک به هشت هزار نفر بتوانند از این بسته‌ها استفاده کنند؛ حدود سه تا چهار میلیارد تومان خدماتی را تدارک دیدیم که به هر راننده تاکسی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به صورت نرخ آزاد خدمات دادیم که در نهایت ۷۰ درصد طرح مورد اجرا قرار گرفته است. رانندگان نیز رضایتمندی خود را اعلام کردند. به هر راننده دو حلقه لاستیک و فیلتر هوا و روغن و به‌جای روغن، روکش صندلی داده شد تا هفت هزار تاکسی روکش‌های نو و یک دست داشته باشند. همچنین این رانندگان از پرداخت هزینه تمدید پروانه به مدت یک سال معاف شدند. این طرح برای هشت هزار نفر انجام شد که به احتمال زیاد برای کل افراد نیز اجرا خواهیم کرد.

سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات در بودجه ۹۸ چه سهمی دارد؟

در سال ۹۷ بودجه این سازمان ۲۷ میلیارد تومان بود. که این رقم در بودجه سال ۹۸ به ۴۸ میلیارد تومان افزایش یافت؛ این سازمان توانمندی، استعداد و پتانسیل مناسبی دارد و امکان افزایش درآمد از طریق آن را نیز داریم. در این سازمان در بخش آی سی تی، ۱۳.۵ میلیارد تومان، در بخش ارتقاء داده ۱۵.۵ میلیارد تومان، در بخش توسعه شبکه فیبر نوری چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و در موضوع پشتیبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات هم ۹.۵ میلیارد تومان بودجه گذاشته شده که در مجموع ۴۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه سازمان فاوا می‌شود. امیدوارم از طریق این سازمان بتوان بهترین خدمات را به شهروندان و سازمان‌های شهرداری، ارگان‌ها و شهرداری‌های خارج از شهر اصفهان ارائه داد.

توسعه ای وی ال، ای اف سی، کد بندی کیو آر و شبکه فیبر نوری با همکاری بخش خصوص در سال آینده اتفاق خواهد افتاد که در صورت انجام آن شاهد یک حرکت خوب در توسعه فیبر نوری خواهیم بود؛ با توجه به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ کیلومتر شبکه در سطح شهرداری اصفهان و مجموعه‌های آن داریم به کمک بخش خصوصی می‌توانیم طی دو سال آینده باتوجه به مذاکرات و مطالعاتی که شده، فیبر نوری تا ۴۰۰ کیلومتر تیز افزایش یابد. سیاست‌ها در این سازمان درآمدزا نبوده و قصد داریم در سال آینده نگاه درآمدزایی به این سازمان داشته باشیم و از تمام نیروهای آن بهره ببریم.

بودجه سازمان پایانه‌های مسافربری در سال ۹۸ چقدر برآورد شده است؟

بودجه این سازمان در سال ۹۷ حدود ۱۷ میلیارد تومان بود که امسال این رقم به ۲۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ در ۱۰ ماهه امسال ۱۱ میلیون نفر از خدمات پایانه‌های مسافربری با ۸۷۰ هزار سرویس رفت و آمد استفاده کرده‌اند.

در پایانه کاوه اتوماسیون بار در یک فضای بلااستفاده و با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شد تا از طریق آن درآمد پایداری برای سازمان ایجاد شود؛ همچنین یک دستگاه دیزل برای تامین نیاز پایانه در هنگام قطعی برق راه‌اندازی شده است. تملک و آزادسازی زمین پایانه صمدیه برای ساخت پایانه برون شهری انجام شده که یکی از پروژه‌های شاخص در غرب اصفهان محسوب می‌شود؛ ۳.۵ میلیارد تومان از طرف سازمان پایانه ها در این زمینه هزینه شده و یک میلیارد دیگر نیز برای تکمیل این پروژه هزینه شود. ایجاد پمپ گاز و اتاق مادر و کودک، خرید، نصب و راه اندازی معاینه فنی و بروز رسانی سامانه در پایانه صفه انجام شد. فاز اول پایانه اندیشه نیز با متراژ ۱۴ هزار مترمربع و با هزینه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی به پایان رسیده است.

بر اساس اخبار منتشر شده سازمان قطار شهری بزرگترین سهامدار بودجه ۹۸ است در این خصوص چه برنامه‌ای دارید؟

در خصوص بودجه قطار شهری، اعتبارات خط یک ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که هزینه‌های آن شامل مطالعات مربوط به مترو، تملیک، خرید و نصب تجهیزات و خرید واگن می‌شود. همچنین جمع اعتبارات خط دو ۶۱۰ میلیارد تومان است؛ باید توجه داشت که برای ایجاد هر کیلومتر خط مترو بین ۴۰۰ تا ۵۳۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. ۵۰ میلیارد تومان برای بهره‌برداری مترو اختصاص داده شده است؛ هزینه هر سفر با مترو سه هزار و ۴۹۶ تومان است که در سال گذشته ۷۰۰ تومان سهم مردم بود؛ در صورتی که باید این هزینه توسط سه گروه دولت، شهرداری و مردم تامین شود که سهم شهروندان بیش از مبلغی است که اکنون پرداخت می‌کنند. البته در سال آینده این مبلغ به یک هزار تومان افزایش خواهد یافت که تک نرخی نخواهد بود و برای افرادی مانند دانشجویان، تحت پوشش مراکز خیریه و امثال آن دارای تخفیف خواهد بود. در مجموع باید گفت حدود ۱۸۰۰ میلیارد از بودجه شهرداری به‌صورت مستقیم و بالغ بر نیمی از آن به صورت غیرمستقم در خدمت حمل ونقل عمومی هزینه می‌شود البته باتوجه به شرایط اقتصادی کشور هزینه‌ها بسیار بالا بوده و رقم بودجه نسبت به هزینه‌ها ناچیز است، بنابراین امیدوارم در جهت کسب درآمد پایدار راهکارهای تازه‌ای اندیشیده شود.

کد خبر 370188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.