شاکله هایپر را حفظ می‌کنیم

تیم فوتسال هایپر شاهین‌شهر که فصل گذشته در مسابقات لیگ دسته یک توانست با یکدلی و انگیزه بالای بازیکنانش سهیمه حضور در لیگ برتر را به دست آورد، کم کم باید خود را برای فصل جدید آماده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم فوتسال هایپر شاهین شهر با شکست تیم پر آوازه سفیر گفتمان تهران در دو بازی رفت و برگشت توانست سهمیه حضور در لیگ برتر را کسب کند ضمن اینکه در فینال به مصاف شاهین کرمانشاه می‌رفت؛ مجموعه اتفاقاتی که قبل و در حین بازی فینال صورت گرفت دست در دست هم داد تا هایپر عنوان قهرمانی لیگ دسته یک فوتسال سال ۹۶ را از دست بدهد و به نایب قهرمانی بسنده کند. سعید رستمی، سرمربی تیم تازه لیگ برتری شده هایپر شاهین‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شرایط مسابقات لیگ دسته یک فوتسال گفته است که در ادامه می‌خوانید:

 مرحله گروهی لیگ دسته یک فوتسال کشور را با چه جایگاهی به اتمام رساندید؟ حریفتان در مرحله پلی‌آف چطور مشخص شد؟

بعد از اتمام مرحله گروهی در لیگ دسته یک، تیم هایپر شاهین‌شهر و تیم نفت امیدیه به عنوان تیم‌های اول و دوم از گروه اول، راهی پلی‌آف شدند؛ در مقابل هم تیم سفیر گفتمان تهران به عنوان تیم اول و تیم شاهین کرمانشاه نیز به عنوان تیم دوم به مرحله پلی‌آف صعود کردند. از آنجایی که ما به عنوان تیم دوم به این مرحله صعود کرده بودیم و بازی‌ها باید به صورت ضربدری انجام می‌شد، مجبور بودیم در مقابل تیم اول گروه دوم یعنی سفیر گفتمان تهران قرار بگیریم.

در مقابل سفیر گفتمان چه نتایجی کسب کردید؟

در بازی رفت در شاهین شهر توانستیم در یک بازیِ خیلی خوب با نتیجه هفت بر دو سفیرگفتمان را بدرقه کنیم؛ در بازی برگشت نیز بازیکنانم درخشش قابل توجهی داشتند و توانستیم در شهر ری هفت بر سه تهران را ترک کنیم تا راهی فینال مسابقات لیگ دسته یک فوتسال کشور شویم و به لیگ برتر صعود کنیم.

چه چیز باعث کسب بردهای شیرین مقابل تیم پر آوازه سفیر گفتمان تهران بود؟

پنجشنبه  -۱۸ بهمن ماه- در بازی نخست مرحله پلی‌آف در شاهین‌شهر میزبان سفیر گفتمان تهران بودیم و خوشبختانه توانستیم با یک نتیجه خیلی خوب بازی را به اتمام برسانیم. در رابطه با این برد شیرین نباید از این نکته غافل شویم تیم سفیر گفتمان بازیکنان نامی زیادی داشت و حتی ما چند بازی‌شان را کاملا آنالیز کرده بودیم و این قبیل مسائل باعث شد شناخت کاملی از تیم رقیب به دست آوریم.

آیا برای میزبانی فینال مسابقات اقدامات خاصی انجام داده بودید؟

بعد از اتمام بازی اول و کسب نتایج قابل قبول، نامه‌هایی را به صورت جداگانه به هیئت فوتبال استان اصفهان و کمیته فوتسال فدراسیون ارسال کردیم که متقاضی برگزاری مسابقه فینال در سالن تختی شاهین‌شهر و یا سالن ۲۵ آبان ورزشگاه نقش جهان هستیم. با توجه به اینکه می‌دانستیم هیئت فوتبال استان برای برگزاری فینال مسابقات در سالن ۲۵ آبان از ما حمایت می‌کند فکر میکردیم این اقدام ما عملی می‌شود.

شب قبل از دیدار برگشت مقابل سفیر گفتمان، آقای سلیمانی، دبیر کمیته فوتسال گفت تیم هایپر شاهین‌شهر متقاضی میزبانی است و سعی میکنیم تا تعاملی در این رابطه صورت بگیرد البته مشروط بر اینکه یکی از دو تیم صعودکننده هایپر باشد؛ چون ما در نامه ارسالی قید کرده بودیم که تیم مقابل چه نفت امیدیه باشد و چه شاهین کرمانشاه، مجموعه هایپر هزینه اسکان در هتل هسا است را پرداخت کنیم و تمامی هماهنگی‌های لازم در این رابطه را انجام دهیم.

چرا بازی فینال در یک زمین بی طرف برگزار نشد؟

بعد از صعود تیم هایپر شاهین‌شهر و در مقابل نیز شاهین کرمانشاه، قرار بر این شد که روز دوشنبه –۲۹ بهمن ماه– در خانه هندبال به عنوان یک زمین بی‌طرف بازی برگزار شود ولی با توجه به اینکه شاهین‌ کرمانشاه نیز متقاضی برگزاری فینال رقابت‌ها شده بود؛ کمیته فوتسال با یک وقفه چند روزه به ما اعلام کرد برای برگزاری جلسه قرعه‌کشی فینال راهی تهران شود.

چه اتفاقی افتاد که شاهین کرمانشاه میزبان فینال شد؟

متأسفانه در جلسه قرعه‌کشی نماینده تیم ما به دلیل یک حادثه رانندگی نتوانست در ساعت مقرر خود را به فدراسیون برساند و با حدود یک ساعت تأخیر به جلسه رسیده بود و همین موضوع باعث شده بود تا قرعه‌کشی انجام شود، چون حاضر نشدن نماینده ما به منزله انصراف تلقی شده بود امتیاز میزبانی فینال به کرمانشاه رسید.

فکر می‌کنی چه دلایلی باعث شد تیم‌تان قهرمان لیگ دسته یک فوتسال کشور نشود؟

متأسفانه وقفه‌ تقریباً یک ماهه‌ای بین بازی آخر ما تا فینال ایجاد شد که فکر میکنم بنا به تصمیمی که گرفته شده بود قرار بود در ابتدا فینال رفت و برگشت لیگ برتر بین گیتی‌پسند و مس سونگون برگزار شود تا پرونده مسابقات لیگ برتر را ببندند و سپس بازی فینال لیگ دسته یک را روز بعد از آن برگزار کنند؛ به نظر من این برنامه منطقی نبود و این وقفه خیلی به ضرر ما تمام شد البته قطعاً شرایط برای هر دو تیم برابر بوده است.

در اختیار نداشتن چهار بازیکن بزرگسال در بازی فینال ضربه بدی برای ما بود؛ مجبور بودیم آقای گل لیگ برتر، کامبیز گمرکی را با مصدومیت (به نحوی که در بازی ۱۰ درصد توان همیشگی‌اش را هم نداشت) و دو نفر دیگر از بازیکنانمان را با شرایط نامناسب جسمانی به کرمانشاه ببریم و متأسفانه تمام این دلایل مزید بر علت بود تا آن نتیجه رقم بخورد و قهرمانی لیگ دسته یک برای ما از دست برود.

با توجه به مشکلاتی که گفتم مجبور بودیم از بازیکنان جوان‌تر در ترکیب استفاده کنیم ولی حساسیت فینال دلیلی بود تا کمتر به چشم بیایند و بیشتر تحت تأثیر هواداران قرار بگیرند.

شرایط قبل از رویارویی با تیمی که نفت امیدیه را در مرحله  گذشته از پیش‌رو برداشته بود را چطور دیدید؟

شاهین کرمانشاه تیمی بود که به هر نحوی خود را به فینال رسانده بود و امتیاز حضور در لیگ برتر را به دست آورد؛ مطمئناً دستِ کم گرفتن این تیم کار عاقلانه‌ای نبود؛ خصوصاً بازی در زمین شاهین کرمانشاه برگزار می‌شد و این تیم در پی جذب اسپانسر و حامی مالی برای فصل بعد بود؛ خوشبختانه روز قبل بازی همکاری خیلی خوبی با ما داشتند و من از این بابت از عوامل شاهین کرمانشاه تشکر می‌کنم.

داوری‌ها در بازی فینال لیگ دسته یک چطور بود؟

تا قبل از فینال همه چیز خوب بود تا اینکه در بازی فینال ما یک گل بد دریافت کردیم ولی خوشبختانه بلافاصله به بازی برگشتیم و کار را به تساوی کشاندیم و در ادامه نیز با بُرد به رختکن رفتیم و در همان نیمه نخست سه بر یک از رقیبمان پیشی گرفتیم.

متأسفانه و یا خوشبختانه روی گل سوم در صحنه اوتی که در زمین ما بود و تیم حریف نسبت به آن معترض بود بچه‌ها سریع بازی را شروع کردند که همان توپ در حالی که ۱۰ ثانیه به اتمام نیمه نخست مانده بود به گل تبدیل شد؛ بعد از این گل اعتراضات تیم میزبان بیشتر شد و همین اعتراضات باعث شد تا تمامی سوت‌های نیمه دوم برگردد و در صحنه‌هایی که اصلا هیچ برخوردی را شاهد نبودیم داور از سوتش استفاده میکرد.

متأسفانه وقتی باز هم گل زدیم و چهار بر یک از رقیب پیشی گرفتیم در حالی که سه دقیقه از بازی در نیمه دوم گذشته بود تیم ما پنج خطا شده و با اعمال محدودیت خطایی بازیکنان ما مجبور شدند خیلی با احتیاط بازی کنند ضمن اینکه دستمان برای تعویض روی نیمکت بسته شده بود و همچنین چهار بازیکنمان هم کارت زرد گرفته بودند. در مجموع از دقیقه ۱۵ نیمه دوم عملا تیم ما باید بازنده اعلام می‌شد.

شرایط برگزاری بازی فینال چطور بود؟

شرایط برگزاری این بازی در حد فینال که نبود هیچ، به نظرم در حد لیگ‌های پایین‌تر هم نبود؛ موارد زیادی از جمله ورود هوادار از روی سکوها به داخل زمین و به دروازه‌بان ما فحاشی می‌کرد و مجددا به روی سکوها برمی‌گشت. من هیچ کجا چنین اتفاقاتی را ندیده بودم و این مسائل برای یک مسابقه فینال بسیار زشت و زننده است.

آیا طولانی شدن زمان بازی فینال در کیفیت بازیکنانتان تأثیرگذار بود؟

بازی ما ساعت ۱۷ شروع شد و ۱۹ و ۴۰ دقیقه به اتمام رسید و به نظر من این امری غیرممکن است که یک بازی نزدیک به دو ساعت به طول بیانجامد. در هرکجای بازی که ما سعی کردیم به بازی سرعت بدهیم، متأسفانه موفق نشدیم و به دفعات متعدد شاهد پرتاب اشیایی مثل بطری به داخل زمین بودیم؛ این طولانی شدن زمان بیشتر از قبل دست ما را برای تعویض می‌بست و چون شرایط ایده‌آل جسمانی نداشتیم خسته شدیم و متأسفانه ورق بازی نیز با سوت‌های مکرر داوری برگشت و ما نیمه دوم را تا سه ثانیه آخر پنج بر چهار از میزبان عقب بودیم ولی خوشبختانه با استفاده از تاکنیک پاورپلی که در دقایق انتهایی بازی از آن استفاده کردیم و همچنین جسارت بازیکنانمان توانستیم به گل برسیم و بازی را به تساوی بکشانیم.

وقت‌های اضافه بازی فینال برایتان چطور گذشت؟

در دو تایم اضافه سه دقیقه‌ای در صحنه‌ای که اصلا برخوردی وجود نداشت پنالتی نقطه دوم برای تیم میزبان گرفته شد و در نهایت پنالتی گل شد تا از میزبان عقب بیفتیم در ادامه با تاکتیک پاورپلی کار کردیم و به طور قطع می‌توانم بگویم بیشتر از ۱۰ موقعیت به واسطه استرس بازیکنامان از دست رفت.

در نهایت با یک کار تیمی خوب بازیکنانمان، ایمان ادریس در موقعیت گل‌زنی قرار گرفت و توانستیم بازی را به تساوی بکشانیم.

تا چه اندازه شانس در ضربات پنالتی به کمکتان آمد؟

در ضربات پنالتی‌ شانس حتماً دخیل است و به خاطر جو سالن، بازیکنانی را که به ضربه‌هایشان مطمئن بودم پشت توپ فرستادم و حتی تأکید هم کردم اگر کسی برای زدن ضربه پنالتی آمادگی دارد خودش اعلام کند. متأسفانه برای مجید کیانی و حسین قپانچی آن‌طور که ما پیش‌بینی کرده بودیم معادلات صورت نگرفت تا در نهایت بازنده شویم.

تیم شاهین کرمانشاه مستحق صعود به لیگ برتر فوتسال بوده و همچنین پیروزی در مرحله فینال بود؟

به نظرم تیم کرمانشاه مستحق صعود به لیگ برتر بود و قطعاً برای رسیدن به این جایگاه تلاش کرده‌اند. جایگاه فعلی شاهین کرمانشاه ماحصل تلاش تمام اعضا و بازیکنان تیم کرمانشاه است؛ به آن‌ها تبریک میگویم و امیدوارم در لیگ برتر نیز شرایط خوبی داشته باشند.

تیم هایپر در ضعیف‌ترین بازی خود در طول مسابقات لیگ بیشتر از سه گل دریافت نکرد و در بازی‌های پلی‌آف با نتایج هفت بر دو و هفت بر سه رقیبمان را شکست دادیم؛ از بابت گل زدن در هیچ بازی دغدغه‌ای نداشتیم و مطمئن بودیم این تیم نمی‌تواند پنج گل به ما بزند ولی متأسفانه شرایط سالن چیزی که فکر می‌کردیم، نبود و قطعاً اجرای تک بازی آن هم در زمین حریف این معضلات را به وجود می‌آورد؛ اگر بازی فینال در هر زمینی به غیر از کرمانشاه و در یک زمین بیطرف برگزار می‌شد؛ میتوانم بگویم تیم کرمانشاه قاطعانه با نتیجه بالایی نتیجه را به ما واگذار می‌کرد. اگر بازی به صورت رفت و برگشت بود و یا در یک زمین بی طرف برگزار میشد مظمناً نتیجه‌ای غیر از این اتفاق می‌افتاد ولی با همه این موارد باز هم خوشحالیم که یک فصل را با سلامت و حداقل کسب سهمیه لیگ برتر به پایان رساندیم.

عوامل اصلی نرسیدن نماینده تیم هایپر به جلسه قرعه‌کشی فینال چه بود؟

اتفاقاتی که برای  ما در نرسیدن نماینده تیممان به جلسه قرعه‌کشی اتفاق افتاد می‌تواند به دلیل ضعف مدیریتی خودمان، اهمال برای شرکت در جلسه‌ای که باید آن را جدی‌تر می‌گرفتیم و یا شاید با یک برنامه‌ریزی بهتر برای شرکت در جلسه قرعه‌کشی حاضر میشدیم که البته زمان جلسه قرعه‌کشی با یک سری اتفاقات در مجموعه باشگاه همزمان شد و متأسفانه نتوانستیم آن را کامل مدیریت کنیم.

در سالی که توانستید سهمیه حضور در لیگ دسته یک بیشترین نقش را چه کسانی ایفا کرده‌اند؟

از این بابت که ما تا فینال رسیدیم و در یک سال خیلی سخت که شروع خوبی در لیگ دسته یک فوتسال نداتشتیم، به لیگ برتر فوتسال کشور صعود کردیم، خوشحال هستیم؛ عناوین تیمی بیشترین گل زده، کمترین گل خورده، بیشترین تعداد کلین شیت، بدون بازیکن اخراجی و اینکه تیمی بودیم که تمام بازیکنانمان در جریان بازی گل‌زنی کرده‌اند حاصل دسترنج و تلاش تمام بازیکنانمان بوده ضمن اینکه آقای گل لیگ دسته یک نیز جز بازیکنان ما بوده است.

در لیگ برتر هم هدایت تیم هایپر را به عهده می‌گیرید؟

قطعاً حضور من در مجموعه هایپر منوط به رضایت مدیرعامل و هیئت مدیره باشگاه دارد و صحبت‌های اولیه در مورد حضور من در مجموعه هایپر بعد از بازی پلی‌آف انجام شده ولی احتمال هر اتفاقی وجود دارد؛ با این تفاسیر پیشنهادی از تیمی با یک جایگاه جدولی مناسب در کشور اوکراین دارم که باید ببینیم شرایط چگونه می‌شود.

هایپر در لیگ برتر با همین بازیکنان شرکت می‌کند یا متحول می‌شود؟

همان‌طور که گفتم در مورد حضور من در مجموعه هایپر صحبت‌های اولیه انجام شده و آقای حسن‌زاده صلاح دیده با همین نفرات کار ادامه پیدا کند و هم کادر فنی و هم بازیکنانمان باید تقویت شوند.

به جز دو بازیکن غیربومی در ترکیب تیم هایپر شاهین‌شهر، شاکله اصلی تیم را بازیکنان بومی تشکیل می‌دادند؛ بسیار خوشحال هستیم که ثابت کردیم بچه‌های اصفهان ظرفیت صعود به لیگ برتر را دارند. در ادامه سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد بازیکنانمان را حفظ کنیم ولی با توجه به اینکه چهار سهمیه لیگ برتری داریم سعی‌مان بر این است تعدادی از بهترینهای لیگ دسته یک را که در بازی‌های رو درو با تیمشان مورد رصدمان قرار گرفته‌اند به مجموعه اضافه کنیم و از چهار سهمیه لیگ برتری خود نیز استفاده کنیم.

با توجه به نیازی که به تقویت تیم داریم، اصلا نمی‌توانیم با تفکرات و ابزار لیگ دسته یک در لیگ برتر هم شرکت کنیم؛ مطمئناً نمی‌توانیم همه نفرات تیم را حفظ کنیم، اینکه چه تعداد از نفرات را نگه داریم و با چه تعدادی بنا بر معذوریت خداحافظی کنیم مطمئناً بعد از تعطیلات نوروز در جلسه‌ای که با مدیریت هایپر برگزار می‌کنیم، مشخص می‌شود تا به یک جمع‌بندی کلی برسیم ولی در حالت کلی می‌توانم بگویم شاکله تیم را حفظ میکنیم و تمام تلاشمان این است تا یک نماینده شایسته برای فوتسال استان باشیم.

اولویت ما بازیکنان بومی است ولی مواقعی هم دیگر نمی‌شود فقط به بازیکنان بومی اکتفا کرد و کاملا با تفکر بومی‌گرایی پیش رفت و کمی باید حرفه‌ای‌تر عمل کنیم تا در جایی که توقعات از تیم بیشتر می‌شود بتوانیم جوابگو باشیم. نفراتی را از بازیکنان تیم ملی کمتر از ۲۰ سال، بازیکنان لیگ برتری و بازیکنان لیگ یک را تحت نظر داریم و تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا بعد از تعطیلات نوروز لیست نهایی را به مدیرعامل تحویل دهیم تا نسبت به رایزنی با بازیکنان مدنظر اقدام کنند.

نظرتان در مورد اجرای پلی‌آف در لیگ برتر فوتسال چیست؟

در سال‌های اخیر چه در لیگ دسته یک و جه در لیگ دسته دو حضور داشته‌ام؛ اساس پلی‌آف این است تا تیم‌ها بی‌انگیزه نشوند در مسابقات این فصل تیم مقاومت در مرحله نخست توانست رقیب گیتی‌پسند صدر جدولی شود و در دو بازی رفت و برگشت فرصت عرض اندام پیدا کند.

بنا به صحبت‌های انجام شده، اساس پلی‌آف درست و ایده‌آل است، اگر بازی‌های سال‌های قبل را ببینید، متوجه می‌شوید تیم‌هایی بودند که در هفته‌های پایانی اصلا در مسابقات حضور پیدا نمی‌کردند و عملا لیگ برتر فوتسال را شاهد هستیم. همانگونه که تیم ملی فوتسال ما جایگاه خوبی در رنکینگ بین‌المللی دارد قطعاً لیگ برتر ما نیز نمیگویم اول، ولی جز کشورهای خوب آسیا و جهان حتما هست. به نظر من برای اینکه اتفاقاتی مثل آنچه قبل گفتم در لیگ ما رخ ندهد  پلی‌آف راهکاری بسیار مناسب و ارزشمند است. برگزاری مرحله پلی‌آف باعث می‌شود انگیزه تیم‌ها برای حضوری پررنگ تا پایان مسابقات کم نشود و تیم‌ها تا لحظه آخر بجنگند؛ به نظر من حتی اگر بتوانند جایزه نقدی نیز برای تیم‌های حاضر در پلی‌آف لحاظ کنند می‌تواند یک امتیاز انگیزشی بسیار مناسبی برای تیم‌ها باشد.

پلی‌آف امسال برای نخستین‌بار در لیگ برتر فوتسال اجرا شد؛ به نظرتان اجرای پلی آف با این سبک، عادلانه بود؟

برگزاری مرحله پلی‌آف خوب و ایده‌آل است اما نه به این سبکی که در لیگ برتر فوتسال این فصل شاهد بودیم؛ به نظرم تا مرحله فینال کاملا انصاف و عدالت برقرار شد و برد دو از سه و برای تیمی که رنکینگ بالاتری در جدول داشت دو میزبانی در نظر گرفته شده بود که این حق طبیعی هر تیمی بود.

در مورد فینال فکر میکنم عدالت رعایت نشد، من به اینکه در نهایت چه تیمی قهرمان شد کاری ندارم و مطمئن باشید اگر مس سونگون نیز نایب قهرمان می‌شد و گیتی‌پسند اصفهان بر سکوی قهرمانی می‌رفت باز هم بهتر بود این اتفاق دو از سه ادامه پیدا کند. این طرح نوعی کپی‌برداری نصفه و نیمه از لیگ برخی کشورها مثل روسیه و حتی اسپانیا بود. اصل موضوع برگزاری پلی‌آف خوب و منطقی است اما در مورد فینال که می‌خواستیم شاید زودتر تمام شود و یا اینکه فشار اقتصادی به تیم‌ها کمتر شود کمی نسخه اصلی را دستکاری کردیم.

فکر می‌کنم در صورتی که پلی‌آف به همان سبک کشورهای اروپایی پیشرفته مثل روسیه و ایتالیا برگزار می‌شد، دامنه اعتراضات تا این اندازه وسعت پیدا نمی‌کرد؛ دو تیمی که در فینال حاضر شدند جز شایسته‌ترین تیم‌ها بودند.

آیا برای فصل پیش‌رو پلی‌آف برگزار می‌شود؟

به جز در بازی فینال، پلی‌آف روال مناسبی داشت البته در مرحله نیمه‌نهایی نیز همین اتفاق افتاد و ایده‌آل نبود؛ به نظرم اگر این دو مورد اصلاح شود روال پلی‌آف کاملا منطقی بود منتها با این اتفاقاتی که افتاد نمی دانم برای فصل آینده چه شرایطی داشته باشیم و شاید اصلا پلی‌آفی در کار نباشد؛ البته تا الان هیچ خبری در این رابطه به ما نداده‌اند و ما هم تمام تمرکزمان را روی این موضوع قرار داده‌ایم که در صورتی که پلی‌آف وجود داشته باشد ما فقط جز تیم‌های حاضر در پلیآف باشیم.

البته امیدوارم این سبک اصلاح شود چون واقعا برای تیم‌هایی که در صدر جدول بودند و هزینه‌های چند برابری نسبت به سایر تیم‌ها انجام داده بودند متضرر می‌شوند. این طرح نیاز به اصلاح دارد ولی باید قبول کرد که فصل گذشته سال اولی بود که این طرح اجرا می‌شد و قطعاً با مخالفت‌های زیاد و مشکلاتی از این قبیل روبه‌رو بود.

کد خبر 370168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.