ارتباط بین آلزایمر و توقف تنفس افراد در خواب

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که "آپنه خواب" یک فاکتور خطرناک برای ابتلا به بیماری آلزایمر محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آپنه خواب نوعی اختلال است که معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد و باعث می‌شود تنفس افراد برای مدت کوتاهی در طول خواب قطع شود. موضوع مهم اینکه اکثر افراد مبتلا به این بیماری در ابتدا تشخیص داده نمی‌شوند. اما بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که آپنه خواب می‌تواند یک فاکتور خطرناک برای ابتلا به بیماری آلزایمر باشد. طبق گزارش انجمن آپنه خواب آمریکا (ASAA)، آپنه خواب متوسط و شدید حدود ۸۰ درصد افراد تشخیص داده نمی‌شود.

آپنه خواب می‌تواند باعث توقف تنفس افراد به صورت منظم شود. پزشکان از آپنه خواب منظم به عنوان آپنه خواب انسدادی یاد می‌کنند، به صورتی که اگر این اختلال درمان نشود می‌تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی نظیر فشار خون بالا، سکته مغزی و نارسایی مزمن قلبی شود. همچنین این نوع اختلال با بیماری افسردگی و دیابت نوع دوم مرتبط است.

 بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که آپنه خواب، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد و با یکی از نشانگرهای زیستی بیماری آلزایمر ارتباط دارد. این نشانگر، پروتئینی به نام "tau" است که در مغز مبتلایان به آلزایمر وجود دارد. پروتئین‌های Tau گره‌هایی را تشکیل می‌دهند که پزشکان می‌توانند آن‌ها را در اسکن مغز افراد شناسایی کنند.

در این پژوهش، محققان داده‌های ۲۸۸ فرد بالای ۶۵ سال را که هیچکدام از آن‌ها دچار اختلالات شناختی نبودند ارزیابی کردند. همچنین محققان برای آگاهی از اینکه پروتئین tau در مغز شرکت کنندگان وجود دارد یا خیر، آن‌ها را تحت اسکن مغزی قرار دادند. از آنجا که گره‌های پروتئین tau بیشتر در قشر "entorhinal" مغز  ساخته می‌شود که نقش مهمی در عملکرد حافظه افراد، ادراک زمانی و جهت یابی بازی می‌کند، این بخش نیز مورد بررسی محققان قرار گرفت.  

نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد که آپنه خواب و شکل گیری بیشتر پروتئین tau در مغز افراد با یکدیگر مرتبط است، به گونه‌ای که این پروتئین به طور میانگین در قشر entorhinal مغز مبتلایان به آپنه خواب حدود ۴.۵ درصد بیشتر از مغز شرکت کنندگان دیگر بود و این موضوع احتمال ابتلا به آلزایمر را در این افراد افزایش می‌دهد.

کد خبر 370123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.