تنقلات نوروزی مناسب برای کودکان دیابتی

رئیس دانشکده تغذیه‌وعلوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان‌ گفت: کودکان دیابتی که اضافه وزن ندارند می‌توانند در ایام عید نوروز از تنقلاتی مثل پسته، بادام و فندق که بدون قند هستند و میزان پروتئین و چربی مناسبی دارند درحدی که منجر به چاقی آنها نشود، استفاده‌ کنند.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری دیابت بیشتر در بین گروه بزرگسالان شایع است، اظهار کرد: کودکانی نیز که چاق هستند و در خانواده خود افراد دیابتی دارند نیز استعداد ابتلا به دیابت را دارند.

وی در خصوص رژیم غذای کودکان دیابتی گفت: مصرف غذاهای حاوی سبزیجات برای این گروه از کودکان منعی ندارد و حتی متخصصان، این گروه از بچه‌ها را تشویق به مصرف انواع سبزیجات می‌کنند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان‌گفت: کودکان مبتلا به دیابت می‌توانند انواع سبزیجات را به وفور همانند افراد عادی در تمام وعده‌ها مصرف کنند و استفاده از سبزی پلو، خورشت‌ها وسوپ‌های حاوی سبزیجات به این گروه ازکودکان توصیه می‌شود؛ اما استفاده بعضی از غذاها مثل برنج سفید که قند خون را به شدت افزایش می‌دهد برای کودکان دیابتی مضر است.

وی ادامه داد: البته این کودکان می‌توانند برنج را به صورت ترکیبی به صورت لوبیا پلو، عدس پلو، باقالی پلو، شوید پلو و به اندازه‌ای که منجر به اضافه وزن این‌گروه از بچه‌ها نشود در وعده‌های غذایی ناهار و شام استفاده کند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: والدین باید طوری برنامه غذایی این گروه ازکودکان را تنظیم کنند که این بچه ها علاوه بر اینکه رشد نرمالی را دارند از اضافه وزن وچاقی زیاد آنها هم جلوگیری‌شود.

انتظاری درمورد میزان مصرف میوه ها در برنامه رژیم غذایی کودکان دیابتی‌گفت: این گروه از کودکان می‌توانند در طول روز سه تا چهار وعده میوه مصرف کنند، اما بهتر است که میوه ها را یکجا و ‌دریک وعده مصرف نکنند.

وی خاطرنشان کرد: کودکان دیابتی که وزن اضافه ندارند می‌توانند در ایام عید نوروز از تنقلاتی مثل پسته، بادام و فندق که بدون قند هستند و میزان پروتئین و چربی مناسبی دارند درحدی که منجر به چاقی آنها نشود استفاده‌کنند.

رئیس دانشکده تغذیه وعلوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مصرف میوه‌ها در عید نوروز به این گروه از کودکان توصیه می‌شود و استفاده از میوه‌هایی مثل پرتقال و سیب که حاوی قند خون کمتری است به بچه‌های دیابتی توصیه می‌شود، اما در مصرف میوه‌های خشک و موز که دارای قند بالاتری هستند باید توصیه‌های سلامتی مورد توجه باشد.

به گفته انتظاری؛ کودکان دیابتی باید از خوردن گز و شیرینی پرهیز کنند، اما می توانند شیرینی ها را به میزان کم با توجه به میزان داروی انسولین یا مد فرمین که مصرف می‌کنند در رژیم غذایی روزانه داشته باشند، اما به طورکلی این گروه از کودکان بایستی از زیاده روی در مصرف شیرینی پرهیزکنند.

انتظاری درباره اهمیت مصرف لبنیات کم چرب دربین کودکان دیابتی اظهارکرد: مصرف شیر بدون چربی برای این گروه ضرری است و آنها می‌توانند همانند بچه‌های عادی روزانه دو، سه یا چهار بار انواع لبنیات مثل شیر، ماست و پنیرکم چرب را استفاده کنند اما با توجه به اینکه این گروه از کودکان در معرض افزایش چربی خون هستند بایستی از خوردن لبنیات پرچرب پرهیز کنند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شیوع دیابت نوع دو در بین بزرگسالان زیاد است و متاسفانه دیابت نوع یک دربین بچه‌ها شایع است و درمورد دیابت نوع یک، اثر ژنتیک قوی‌تر است.

وی با تاکید به اینکه هر دو نوع دیابت را می‌توان تا حدودی با تغذیه و رژیم غذایی مناسب کنترل کرد، افزود: در دیابت نوع یک معمولا دیگر تغذیه کافی نیست و حتما به انسولین هم نیاز است و با انسولین و تغذیه، می‌توان بیماری را کنترل کرد تاکمترین آسیب به کودک وارد شود.

انتظاری خاطرنشان کرد: اگر دیابت نوع دو ملایم‌ و میزان قند بیمار ۱۳۰ تا ۱۵۰ باشد می‌توان بدون مصرف دارو هم این نوع دیابت را کنترل کرد. شیوع دیابت نوع یک در  بین کودکان بیشتر است تا بزرگسالان و به دلیل اینکه دیابت نوع یک ناآگاهانه است و میزان قند خون در حد زیادی بالا می‌رود، بهتر است والدین برای کنترل بیماری کودک با یک متخصص غدد هم درتماس باشند و در صورت لزوم از انسولین استفاده کنند.

کد خبر 370098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.