بازار داغ آجیل شب عید!

داغی بازار نوروز امسال از رونق بازار یا داغی و تازگی آجیل‌ها نیست بلکه بحث قیمت های سر به فلک کشیده این دست اقلام است که مغز خریداران از شنیدنشان داغ می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آجیل از جمله اقلامی است که تقاضا برای خرید آن در روزهای منتهی به آغاز سال نو افزایش می‌یابد و جزو اولویت‌های پذیرایی ایام نوروز ایرانیان بوده و هست، اما در چند سال اخیر افزایش قیمت‌ها کم کم نقش این مغزیجات خوش آب و رنگ را در پذیرایی اقشار ضعیف و متوسط جامعه کمرنگ کرد تا اینکه امسال با وجود قیمت‌های بی سابقه در این بازار، بسیاری از افراد جامعه به فکر حذف آجیل از سفره پذیرایی خود افتاده اند. نکته قابل توجه دیگر نوروزی شدن آجیل است؛ به‌طوری‌که در طول سال مردم شاید بتوانند شیرینی و میوه بخرند اما قیمت اقلام آجیل در سالی که گذشت باعث شد این خوراکی پرطرفدار دیگر کاملا رنگ و بوی نوروزی به خود بگیرد آن هم برای کسانی که از موقعیت درآمدی خوبی برخوردار هستند.

بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که کاهش عملکرد ستاد تنظیم بازار کشور در این زمینه سبب شده تا نظارت درستی بر بازار آجیل و خشکبار صورت نگرفته و توان خرید مردم در این بازار هر روز بیش از پیش کاهش یابد.

بررسی بازارها نیز نشان می‌دهد حساسیت خریداران بر قیمت‌ها بیش از پیش افزایش یافته به‌طوری که دیگر کسی بدون پرسش در مورد قیمت‌ها اقدام به خرید نمی‌کند و حتی بسیاری افراد نیز پس از سوال در مورد قیمت از خرید منصرف می‌شوند.

فروشنده آجیل و خشکباری که در بازار صفای اصفهان فعالیت می کند نیز درباره وضعیت بازار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "مشتری های آجیل و خشکبار شب عید که هرسال با شور و اشتیاق خاصی برای خرید این اقلام مراجعه می‌کردند تقریبا نصف شده اند و دیگر کمتر کسی برای خرید آجیل شب عید مراجعه می کند. البته خرید انوع تخمه ها نسبت به سال قبل افزایش یافته است و به نظر می رسد که مردم پذیرایی با تخمه جات را جایگزین پذیرایی با آجیل کرده‌اند. بیشتر مشتریان انواع آجیل نیز تقاضای یک یا دوکیلو آجیل مخلوط را دارند و خرید هنگفتی در این زمینه صورت نمی گیرد.

وی اضافه می کند: میزان عرضه محصولات در این بازار مناسب است و مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است اما افزایش قیمت‌ها باز هم دست از سر آجیل برنداشته اند. بسیاری از مردمی که برای خرید پوشاک به این بازار می آیند سری هم به مغازه من می زنند اما قیمت ها را که می‌پرسند از خریدن آجیل منصرف می شوند."

رانت در بازار آجیل!

فروشنده  دیگری در حوزه آجیل و خشکبار که در خیابان شیخ صدوق اصفهان فروشگاه دارد با گلایه از عرضه نامناسب آجیل و خشکبار در بازار به خبرنگار ایمنا می گوید: "بازار آجیل هم گرفتار رانت و پارتی بازی شده است زیرا بعضی از فروشندگان قادر هستند تا با استفاده از رانت شان میزان زیادی آجیل را با نرخ بسیار کم بخرند و انبار کنند اما افرادی که رانت ندارند فقط می توانند مقدار محدودی از این محصول را با قیمت بازار تهیه کنند."

عید که بی آجیل نمیشه..

یکی از مشتریان و خریداران در بازار به خبرنگار ایمنا می گوید: "نوروز امسال رنگ و بوی نوروز سال های قبل را ندارد و افزایش قیمت ها موجب کاهش استقبال مردم از بازار خرید شب عید شده، افزایش قیمت سرسام آور آجیل و خشکبار نیز سبب شده است تا افرادی که تمایل به برگزاری مهمانی های نوروز دارند، از پذیرایی با آجیل منصرف شوند. البته خوردن آجیل در ایام نوروز یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است؛ عید که بی آجیل نمیشه".

یکی دیگر از مشتریان بازار آجیل و خشکبار با بیان اینکه هر مغازه قیمت های خود را دارد، می‌گوید: "هر مغازه ای نرخ دلخواه‌اش را دارد، نظارت دقیقی بر بازار آجیل و خشکبار نیست و یکی از بستگانم هم می گوید قیمت آجیلی که در بازار های بالای شهر عرضه می شود، دو برابر قیمت آجیل در پایین شهر است و بسیاری از شهروندان مجبورند برای خرید این مسیر را طی کنند."

یک فروشنده آجیل و خشکبار در محله کاخ سعادت آباد اصفهان نیز با انتقاد از عملکرد ضعیف نهاد های نظارتی به خبرنگار ایمنا می گوید:" ما فروشندگان در تعیین نرخ برای این محصول به خصوص در بازار شب عید که نظارت دقیقی نیست، آزاد هستیم و افزایش قیمت محصولات در برخی فروشگاه‌ها باعث سرریز تقاضا به واحد های صنفی ارزان فروش می شود البته این واحد ها نیز پس از مشاهده حجم بسیار مشتری ها، مجبور به افزایش قیمت می شوند تا عرضه و تقاضا در مغازه شان تنظیم شود."

خرید آجیل، مخصوص شب عید شده است

حسین جوانی، نایب رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: عرضه در بازار آجیل و خشکبار بیشتر از تقاضا است و بسیاری از فروشندگان این حوزه با توجه به رکود حاکم بر بازار محصولات زیادی را برای عرضه در بازار شب عید تهیه نکرده اند، در واقع مردم تقریبا تنها در ایام نوروز آجیل می‌خرند.

وی ادامه می دهد: قیمت اقلام آجیل و خشکبار در هفته اخیر ۱۵ درصد رشد داشته است و محصولاتی از قبیل پسته کله قوچی، تخمه گل آفتاب گردان، بادام هندی و مغز بادام وارداتی به شدت در این بازار کمیاب شده است.

جوانی با اشاره به کاهش ملموس قدرت خرید مردم خاطر نشان می‌کند: افزایش قیمت ها باعث شده تا مردم قدرت خرید محصولات مورد نیازشان را از دست بدهند، البته سابقه بازار نشان داده است که افزایش قیمت در این بازار محصولات را از سفره عیدانه مردم حذف نمی‌کند بلکه موجب کاهش حجم خرید مردم از این بازار می شود.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه گز و آجیل دو رکن جدا نشدنی ایام نوروز ایرانی ها است، تصریح می کند: جامعه آماری مربوط به بازار نشان می دهد که خانواده ها حتی مسافران نوروزی برای مصرف اعضای خانوار، آجیل را خریداری می کنند و آجیل جزو اجناسی شده که هر سال یکبار خریداری می شود.

در بررسی های میدانی خبرنگار ایمنا از بازارهای مختلف قیمت برخی از اقلام در بازار آجیل و خشکبار برای هر کیلو پسته فندقی : ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، هر کیلو پسته احمد آقایی: ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان، هر کیلو پسته اکبری و کله قوچی: ۲۲۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، هر کیلو آجیل مخلوط هفت مغز: ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، هر کیلو آجیل مخلوط (قیمت هر کیلو آجیل مخلوط با توجه به محتویات متغیر است) چهار مغز : ۵۰ تا ۱۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

گزارش از: سپهر زارع – خبرنگار ایمنا

کد خبر 370077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود دهقان IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    3 1
    به نظرم نخریدن آجیل توسط مردم تنها راهکار ارزان کردن قیمت این محصول است. ممنون از گزارشتون